Електронна передплата газети
☰ РОЗДІЛИ
Обласна газета «Рівне вечірнє»
Наш провайдер:
-25% на металопластикові вікна

Чув, що десь у місті криво паркан поставили. Не хочете піти перевірити? А на іншій вулиці будувати щось збираються ніби незаконно. Ходімо перевіримо! А потім пікет організуємо біля офісу порушників, пресу запросимо, інтерв'ю дамо…

Франко і музика. Рівнянам розкажуть про те, хто з музикантів використовує поезію класика


2016-й – рік Івана Франка в Україні. Аби заохотити молодь дізнатися більше про українського інтелектуала, який має найбільший серед українців творчий доробок, обласна бібліотека вирішила провести творчий захід.
Loading...
Loading...
 

Чотири кроки, щоб оскаржити штраф ДАІ

23-12-2008

З початку дії підвищення санкцій за порушення ПДР минув вже місяць. За цей час водії звикали до нових штрафів — їх зібрали, за даними Держказначейства, уже понад 30 млн. грн., а працівники ДАІ — до роботи по-новому: за цей час вони виписали адмінпостанов на 100 млн. грн. Такий високий розрив між кількістю постанов і обсягом виплачених штрафів свідчить про те, що в період економічної кризи і масового безробіття людям такі високі штрафи просто не по кишені.

Тим часом окремі даішники зловживають владою і вимагають хабара. Згідно з «відкритим листом газеті «Сьогодні» від Департаменту ДАІ МВС України», за місяць дії нового законодавства було виявлено 15 фактів зловживань, а 13 працівників було звільнено за «здирництво». Щоправда, кількість постанов, винесених звільненими від своїх посад хабарниками, не називається, але можна припустити, що таких було сотні.

Передумови для зловживань з боку рядових інспекторів створює низька зарплата — за їхніми словами, це 15001600 грн., а озвучені головним даішником Сергієм Коломійцем 34 тис. грн. прості даішники називають «мрією». Другий фактор, що впливає на порушення ПДР — дороги невідповідного рівня. У таких умовах ризикує бути оштрафованим навіть найдисциплінованіший водій.

Однак рішення інспектора — вирок ще не остаточний. За словами заступника начальника ДАІ МВС України Сергія Левченка, «водій має право оскаржити постанову протягом 10 днів після винесення». Ми спробували з’ясувати, наскільки реально це зробити на практиці, якщо ви не згодні з інспектором, і звернулися по допомогу до київських юристів: адвоката об’єднання «Кредо» Вадима Володарського, адвоката «Київського правозахисного союзу споживачів» Олексія Святогора і судді суду Подільського району міста Києва Станіслава Ноздрякова.

Як довести правоту

Правозахисники говорять про те, що оскаржити рішення працівника ДАІ, якщо ви з ним не згодні, потрібно обов’язково. Справа в тому, що за здійснення низки порушень повторно протягом року передбачені більш жорсткі стягнення — фінансове покарання по верхній межі штрафної «вилки», позбавлення права керування, громадські роботи, адміністративний арешт. «Повторним» може виявитися кожне наступне порушення.

Крок 1. Відкладайте розгляд справи

За словами адвоката Вадима Володарського, «у ст. 268 КУАП, що визначає права особи, яка притягується до адмінвідповідальності, сказано про право на юридичну допомогу, збір і надання доказів. А згідно зі ст. 33 КУАП, при виборі покарання за адмінпорушенням повинна враховуватися особа правопорушника, його фінансове становище».

Під час «розгляду» справи про адмінпорушення працівником ДАІ на місці дотриматися всіх цих прав нереально — не возити ж із собою адвоката постійно. Це означає, що водій може вказати в протоколі, що потребує допомоги адвоката, хоче надати документи, що характеризують особу і матеріальне становище. Для цього і просить відкласти справу. «Ігнорування працівником міліції цих прав буде грубим порушенням, отже, оскарження постанови в суді спричинить її скасування»,  — коментує пан Володарський.

Суддя Ноздряков підтвердив, що для винесення рішення по адмінсправі характеристика особи людини значення має. «У законі не даремно передбачена штрафна «вилка», значить, покарання за одне і те ж порушення залежно від ситуації може бути різним». Наприклад, залежно від рівня доходу водія і ступеня провини покарання за порушення швидкості може бути 255, а може і 340 грн. За ДТП суддя може призначити високий грошовий штраф «багатій» людині, а тимчасово безробітному, для якого заплатити штраф є проблемою,  — громадські роботи.

Крок 2. Вказуйте зауваження в протоколі

У відповідній графі протоколу про адмінпорушення водій має право подати свої пояснення по суті порушення. Тут потрібно написати всі аргументи з незгодою з приводу штрафу. Обов’язково варто вказати свідків, у тому числі і пасажирів свого автомобіля, які можуть підтвердити невинність. Обов’язково простежте, щоб у незаповнених графах протоколу стояли прочерки (можна у вигляді букви Z) — щоб уникнути дописувань. Обов’язково напишіть у поясненні, що свою провину не визнаєте і згідно зі ст. 268 КУАП України просите відкласти розгляд справи.

Крок 3. Перевірте протокол і постанову

Працівник ДАІ зобов’язаний видати на місці копію протоколу, а якщо на місці виноситься постанова про адміністративне правопорушення — копію постанови. «Простежте, щоб дані збігалися з оригіналом протоколу, включаючи дані самого працівника, який склав протокол і/або постанову. Дотримання всіх нюансів допоможе успішно захищатися в суді, а також оскаржити постанову»,  — відзначає адвокат Володарський.

Крок 4. Скаржтеся в терміновому порядку

«Щоб оскаржити несправедливий вердикт, найкраще звернутися з відповідною скаргою до начальника управління ДАІ, працівник якого виніс постанову протягом 10 днів (інакше скарги не розглядають або вимагають виправдувальні причини)»,  — радять у прес-службі ДАІ МВС України, мотивуючи тим, що це — простий і швидкий шлях. Однак, відповідно до законодавства, зробити це можна і через подання скарги в районний суд за місцем винесення постанови.

У скарзі варто вказати всі аргументи відносно «неправоти» даішника, підкріпивши їх посиланнями на ПДР або іншими законодавчими актами (краще попросити підготувати документи професіонала-юриста, стандартна ціна за цю послугу в Києві — 5080 грн./документ), також варто обов’язково підтвердити свою думку доказами — показами свідків, фото— і відеоматеріалами й ін. (на крайній випадок, підійдуть навіть записи з мобільного телефону).

У колишньому законодавстві, якщо суд приймав рішення, яке не влаштовує водія, оскаржити його було великою проблемою. Справа в тому, що в КУАП минулої редакції була фраза про те, що по адмінсправах рішення районного суду є остаточними. У нинішніх змінах ввели процедуру повноцінної апеляції. Але водіям потрібно врахувати, що апеляцію необхідно подати протягом 10 днів після винесення постанови судом першої інстанції в справі.

Як заплатити штраф?

Заплатити штраф після набрання чинності нового законодавства — справжня проблема. У постанові інспектора ДАІ не зазначені реквізити, за якими водій повинен платити. Для того, щоб їх дізнатися, водій повинен зайти на сайт Казначейства, знайти у відповідному розділі реквізити районного Казначейства, вписати їх у квитанцію, після чого йти в касу. Що буде, якщо терміни пропущені?

Начальник Департаменту ДАІ Сергій Коломієць говорить про те, що за несплату штрафу водіїв чекають санкції: збільшення штрафу вдвічі в разі несплати протягом 15 днів і відмова у видачі талона техогляду при ТО. Однак юристи говорять про те, що на практиці стягнути з порушника штраф при несплаті дуже складно. «Можливість збільшення штрафних санкцій удвічі не прописана в законі «Про виконавче виробництво», який з 1999 року не змінювали. Якщо в постанові чітко написано «стягнути 255 грн.», то, за законом, повинні вимагати саме цю суму. Законодавча норма, за якою за несплачений штраф можуть не видати талон техогляду, також відсутня, тим більше, що водій і власник автомобіля часто є різними особами»,  — відзначає Олексій Святогор.

У Держказначействі нам офіційно повідомили, що «порядок, що регламентував би обмін інформацією між Держказначейством і Міністерством внутрішніх справ, відсутній». Іншими словами, якщо водій штраф не сплатив, у ДАІ на сьогодні немає ніякої можливості це перевірити.

Тактика захисту водія

Ми наведемо тактику захисту щодо декількох «популярних» порушень, які викликають конфлікти з інспекторами ДАІ.

Аварійна обстановка і ДТП. Усі водії чудово пам’ятають про знаменитий місячник ДАІ, під час якого посвідчення водія забирали масово під формулюванням «створення аварійної обстановки». Відповідно до нового законодавства, факт створення аварійної обстановки інспектор ДАІ повинен підтвердити доказами: поясненнями свідків і потерпілих, технічними засобами фіксації. Якщо ці умови не виконані — покарання бути не може.

Однак введено дуже жорсткі санкції за будь-яке ДТП. Так, при виклику працівника ДАІ навіть для оформлення дрібного ДТП (наприклад, якщо потрібна довідка для страхової компанії) водій ризикує заробити великий штраф або, що ще гірше, залишитися без посвідчення водія, одержати адмінарешт або громадські роботи. Захист для водія, якщо ДТП відбулося з його вини, повинен будуватися на ст. 10,11,17,18 і 34 КУАП. Їхня суть полягає в тому, що водія піддають покаранню за нижньою оцінкою штрафної «вилки» КУАП — якщо ДТП відбулося через необережність або водія взагалі можуть звільнити від покарання — якщо він діяв з міркувань крайньої необхідності (збиток у випадку інших дій був би значно більшим). Природно, для цього потрібні докази і свідки.

Пішохід на «зебрі». Випадків покарання за те, що водій не пропустив пішохода, який ступив на «зебру» — маса. Але досить часто виносять їх несправедливо, оскільки в ПДР сказано, що «при наближенні до нерегульованого пішохідного переходу водій зобов’язаний знизити швидкість, а в разі потреби, повністю зупинитися».

Насправді ж водіїв штрафують навіть у тому випадку, коли пішохід тільки ступив на «зебру» на протилежному боці дороги. За словами Вадима Володарського, «не можна говорити про порушення, якщо пішоходу не створювалося реальних перешкод. По суті, вимоги до оформлення цього порушення відповідно до ст. 256 КУАП повинні включати фіксацію даних і пояснення «постраждалого» пішохода». Якщо постраждалого немає, постанова є незаконною.

Штраф «заочно». Система функціонування камер спостереження на перехрестях столиці в нинішньому вигляді, коли постанови про штраф за порушення ПДР приходять саме власникові ТЗ, викликає дуже великі сумніви. Справа в тому, що згідно з вже відзначеною вище ст. 33 КУАП, вибір покарання повинен враховуватися з урахуванням особи порушника. А якщо за кермом був не власник, а інша особа, що керує автомобілем на законних підставах?

Згідно з ч.2 ст. 141 КУАП, при наявності обставин, що свідчать про скоєння правопорушення іншою особою, власник у 10денний термін з моменту винесення постанови має право сповістити про це органу або посадовій особі, які цю постанову винесли. При цьому виконання постанови припиняється, а ДАІ проводить заходи з метою встановити справжнього порушника. Причому сформульовано статтю таким чином, що якщо цього порушника працівники ДАІ не знайдуть — це вже не буде проблемою власника транспортного засобу. І раніше винесені постанови проти власника виконуватися не будуть.

Вадим Володарський для того, щоб уникнути несправедливого штрафу, радить дотримуватися наступної тактики. «Якщо даним автомобілем керують кілька осіб — на підставі доручення або тимчасового реєстраційного талона, в орган ДАІ, звідки прийшов лист про порушення ПДР, треба послати відповідний лист (замовлений з повідомленням) наступного змісту: «Я автомобілем у момент порушення не керував, мають право керування такі-то особи (вписані в техпаспорт, або за тимчасовим реєстраційним талоном, або за дорученням)». Або написати, що «у момент порушення я знаходився не за кермом, передав керування знайомому на ім’я Ігор, прізвище якого не знаю, посвідчення водія в нього бачив, поліс страхування цивільної відповідальності, при наявності якого він має право керування всіма транспортними, засобами — теж, а передати йому керування у своїй присутності я мав право на підставі п.2.2. ПДР. Причини: перебував у нетверезому стані, погано себе почував — попросив відігнати автомобіль». У цьому випадку виконання постанови припиняється до опитування всіх потенційних порушників працівниками ДАІ.

Цікаво те, що якщо автомобіль належить юридичній особі, притягти водія до відповідальності за допомогою камери взагалі не можна, адже в КУАП мова йде тільки про фізичних осіб.

Доручення і тимчасовий талон. Останнім часом працівники ДАІ почали виносити постанови за керування автомобілем за дорученням, вимагаючи замість цього тимчасовий талон. Вартість його оформлення — близько 700 грн., відповідальність за керування без нього — штраф від 425 до 850 грн.

Юристи вважають таку вимогу незаконною, оскільки вимоги закону (а не підзаконного акта) реєструвати доручення на керування або розпорядження транспортним засобом не існує. Ст. 8 Конституції України встановлює переважну чинність закону при протиріччях, а ст. 19 Конституції — можливість зобов’язування громадянина до здійснення будь-яких дій тільки на підставі закону, а не підзаконного акта. Таку постанову також можна оскаржити в суді.

Евакуація ТЗ. У новому законодавстві є норма, яка чітко регламентує роботу евакуаторів. У ст. 265-2 КУАП, по-перше, чітко зазначено, що діяльність евакуаторів безкоштовна (з водіїв заборонено брати і вимагати гроші за повернення евакуйованого автомобіля), по-друге, зазначено що порядок евакуації і зберігання евакуйованого автомобіля визначається Кабміном. Але в прийнятій 17 грудня постанові Кабміну сказано, що «повернення транспортного засобу здійснюється за письмовим зверненням його власника, водія, за умови оплати ним витрат, пов’язаних із транспортуванням і зберіганням».

«При протиріччі закону і підзаконного акта вищу юридичну чинність має закон»,  — говорить Вадим Володарський. Саме на підставі відповідної статті КУАП водій має право оскаржити законність стягування плати за повернення автомобіля після евакуації транспортного засобу.

Адвокат Олексій Святогор вважає, що в такому випадку, з юридичного боку, водій має право реалізувати своє право на самозахист — воно передбачене ст. 36 Кримінального кодексу України. Відповідно до закону, водій повинен діяти адекватно до обстановки і має право захищати своє майно від протиправних зазіхань, тобто перешкоджати евакуації. Крім того, можна викликати міліцію і написати письмову заяву дільничному.

Владислав Бовсуновський, «Сьогодні».

Loading...
 
Читайте також:

Як священик будинок у бабусі відібрав
№95, 18-12-2008

«Кольорові мрії» очима дітей
№95, 18-12-2008

Люди, які притягують нещастя
№94, 16-12-2008

Життя після кризи: хто буде затребуваний на ринку праці?
№94, 16-12-2008

Українців чекає друга хвиля звільнень

Туберкульозом заразив батько?
№93, 11-12-2008

Нагороди в Україні: престиж чи девальвація?
№93, 11-12-2008

З квартири — у намет
№93, 11-12-2008

Дві родини дубенських військових з малолітніми дітьми можуть залишитися без житла

Підпалила будинок. Щоб нікому не дістався
№93, 11-12-2008

З гордістю носить погони курсанта
№92, 9-12-2008

Перебірливі наречені
№92, 9-12-2008

Товариство є. Печатки — немає
№27, 9-12-2008

Реклама на сайті

Наповнення © «Рівне Вечірнє», (с) 2003-2016. Оновлюється щодня.
При використанні матеріалів посилання на www.rivnepost.rv.ua обов’язкове.
Програмування та дизайн © «Рівне Вечірнє»
Засновник — Микола НЕСЕНЮК. Головний редактор — Валентина ШАХ valensrv@gmail.com. Редактор сайту — Алла Садовник allasadovnuk@i.ua.
Адреса для листування з редакцією: rivnepost@gmail.com. Редактор он-лайн новин — Жанна Пінчук pinkrime@gmail.com.
Телефони редакції: (0362) 62-56-54, 62-56-55
@ — друкується на правах реклами.

Яндекс цитирования Яндекс.Метрика