Як мобільні мережі працюють під час блекаутів: досвід lifecell

Коли в містах і селах вимикають електроенергію, користувачі мобільного зв’язку відчувають це одразу.

5 хв. читання

Домашній інтернет і Wi-Fi можуть працювати нестабільно, заряджання пристроїв обмежене, і мобільний зв’язок дедалі важливішим – для дзвінків, повідомлень та базових цифрових сервісів. Через це навантаження на мережу різко зростає. Ще один фактор — національний роумінг: під час блекаутів абоненти операторів, у яких окремі базові станції тимчасово не працюють, підключаються до доступної мережі. В результаті мобільна інфраструктура стикається з двома викликами: різким зростанням трафіку та відсутністю стаціонарного електроживлення.

Як відбувається резервне живлення базових станцій

Коли вимикається електроенергія, базові станції мобільного зв’язку (БС) залишаються без живлення. Підтримувати їх роботу можна через акумуляторні батареї або генератори.

Кожна БС має комплект акумуляторів, які автоматично вмикаються при відключенні. Вони дозволяють працювати до 10 годин залежно від обладнання та навантаження. Після кожного циклу батареї потрібно зарядити; якщо знеструмлення трапляються часто, а період, коли є стаціонарне живлення короткий, наприклад, кілька годин, батареї не встигають відновити  заряд, і станція може тимчасово відключитися.

Дизельні або бензинові генератори підтримують роботу БС понад 10 годин, але їх складно застосовувати всюди: більшість станцій у містах розташовані на дахах багатоповерхівок, що  унеможливлює їх використання,   доставка палива та обслуговування потребують часу, а у деяких місцях робота з генератором небезпечна або технічно неможлива.

Як забезпечує енергостійкість своєї мережі мобільний оператор lifecеll

У першій половині грудня в Рівному відбувалися планові відключення електроенергії. В ці періоди працювало понад 97% базових станцій lifecell у місті.

Такі показники вдається утримувати завдяки тому, що від початку повномасштабної війни lifecell системно інвестує в підвищення енергостійкості мережі. Наразі по всій Україні встановлено 45 000 літієвих батарей, з яких 30 000 — цього року. Літієві акумулятори швидко заряджаються, мають великий ресурс і витримують часті цикли розряджання, що особливо важливо при нестабільному електропостачанні.

Вузлові об’єкти мережі (які обробляють найбільший обсяг трафіку) обладнані генераторами. Наразі понад 2 100 технічних майданчиків lifecell забезпечені генераторним живленням, яке дозволяє підтримувати роботу мережі навіть під час довготривалих знеструмлень.

За час війни компанія інвестувала понад 2 млрд грн у енергостійкість. У листопаді 2025 року lifecell закупив ще 3 500 генераторів, 1000 з яких вже отримана на склади оператора і 2500 надійдуть до кінця року.

Однак обладнання — лише половина справи. 1 700 технічних фахівців цілодобово моніторять мережу по всій країні, координують роботу генераторів, контролюють заряд батарей і оперативно реагують на збої. Завдяки такій комбінації техніки та людського ресурсу мережа залишається стабільною навіть під час високих навантажень.

Пікові навантаження і національний роумінг

У листопаді 2025 року в пікові дні блекаутів  по всій Україні одночасно користувалося мережею lifecell майже 500 тисяч абонентів інших операторів через національний роумінг. Незважаючи на різке зростання трафіку та кількості користувачів, понад 95% базових станцій lifecell залишалися в роботі (без урахування станцій на пошкоджених, тимчасово окупованих або непідконтрольних територіях, у зоні бойових дій і 30-кілометровій зоні, а також мікробазових станцій).

У lifecell підкреслюють: компанія робить усе можливе, щоб сервіси працювали повноцінно навіть під час тривалих відключень, аби користувачі могли працювати з цифровими сервісами без переходу в «урізаний» режим.

Міграція абонентів і акційні пропозиції

За даними НКЕК, lifecell традиційно утримує лідерство за кількістю абонентів, які переходять до його мережі завдяки послузі MNP. За п’ять років існування сервісу до мережі lifecell приєдналося понад 70% від усіх абонентів, що скористалися MNP. (Статистичні дані обраховані на базі даних УДЦР та звітів НКЕК).

Для таких користувачів компанія запустила акцію «сТОП-ціна на 2 роки». У період із 15 грудня 2025 року до 15 лютого 2026 року абоненти, які переносять номер до lifecell і підключають тарифи «Максі» або «Мега», можуть зафіксувати вартість тарифного пакета до 15 лютого 2028 року включно. Детальні умови доступні на офіційному сайті lifecell.

Перейти до lifecell зі своїм номером можна на mnp.lifecell.ua , а також у будь-якому фірмовому магазині оператора.

Магазини lifecell у Рівному:

  • вул. Гетьмана Сагайдачного, 4а
  • вул. Василя Червонія, 16, ТЦ «Чайка»
  • вул. Кулика і Гудачека, 23, ТРЦ “Екватор”
  • вул. Соборна, 69, кіоск №43, ТЦ «Центральний»
  • просп. Миру, 9

Поділитися цією статтею