У відеопроєкті «Про головне» взяв участь Андрій Карауш, директор комунального підприємства «Рівнеоблводоканал». У розмові з журналістом Владом Ісаєвим директор розповів про нові зручні сервіси, які дозволяють рівнянам швидко і безпечно оплачувати надані послуги, про технічне і технологічне оновлення «Рівнеоблводоканалу», щоб покращити роботу підприємства, а також — про деталі інвестиційної програми співпраці зі Світовим банком. Андрій Карауш розповів також про підстави для збільшення з 1 січня тарифу на послуги з водопостачання і закликав рівнян вчасно оплачувати послуги, адже від цього залежить і стабільність роботи підприємства, і те, чи вчасно буде виплачено заробітну плату робітникам за їхню нелегку роботу. А особливо — в умовах пандемії.
— Цей рік був досить складним, і для багатьох насамперед через пандемію коронавірусу, яка вплинула на всі галузі економіки України, а особливо на комунальні підприємства, які й до того ледве зводили кінці з кінцями. Розкажіть, будь ласка, як вам вдалося пройти цей період.
— Рік, що минає, був надто складний. Особливо у квітні, травні, червні — на початку карантину, оголошеного через пандемію. Але підприємство працювало, рівняни стабільно цілодобово отримували воду. Щоправда, в той час платежі за дані послуги були на рівні 60%. Зі свого боку ми зробили усе, аби пристосуватися до тих умов — карантинних та обмежувальних заходів. Тож запровадили багато зручних сервісів, з допомогою яких можна легко, швидко і головне безпечно сплатити за надані послуги. І вже маємо результат — восени розрахунки склали більше 100%. До того ж вже спостерігається тенденція, що платежі зміщуються в сегмент електронних платежів.
Наприклад, у ПриватБанку є декілька продуктів: Приват24 та Pay24. Ми ж, у свою чергу, розробили на нашому відомчому сайті особистий кабінет споживача, в якому дуже просто зареєструватись, виконавши такі дії: ввести номер свого особового рахунку, номер телефону і пароль. В особистому кабінеті можна внести показники, переглянути статистику оплати, подивитися будь-яку інформацію з власного споживання і тут же заплатити за послуги. Сплатити можна будь-яким способом. Тобто підтримується система і Master Card, Visa і Liqpay. Теж саме можна зробити і зі свого телефону, скачавши безкоштовно відповідний додаток «Рівнеоблводоканалу» в Google Play та App Store.
Крім того, для зворотного зв’язку ми розробили Viber-бот, через який так само можна передати показники, написати інформацію-повідомлення, яку обробить диспетчерська служба водоканалу, і теж можна з нього оплатити. Тобто ми максимально зробили доступні, зручні й безпечні інструменти для того, щоб люди не відчували обмежувальних заходів у зв’язку з пандемією.
— Знаю, що цього року попри важке фінансове становище вдалося оновити і матеріально-технічну базу підприємства. Розкажіть, будь ласка, що саме оновили і що це дасть для підприємства і для споживачів.
— Так сталося, що на початку року, коли про пандемію ми чули, але вона ще не позначилась на роботі підприємства, ми працювали над тим, щоб залучити кредитні кошти для отримання в лізинг автотранспортної техніки. І завдяки співпраці з «Укргазбанком» в лютому 2020 року отримали в лізинг нову техніку — 4 автомобілі. Вони призначені для перевезення персоналу і закріплені за черговими електриками, черговими аварійно-диспетчерської служби, метрології, служби каналізації. Тобто за тими підрозділами, які оперативно і цілодобово несуть службу. За рахунок коштів підприємства ми виплачуємо цей лізинг.
— Тобто ці витрати не включено в тариф?
— Це все — за рахунок саме тих коштів, які водоканал додатково заробляє на інших роботах, не пов’язаних з водопостачанням і водовідведенням. Крім того, в цьому році вперше за багато років з обласного бюджету було профінансовано придбання спеціального автомобіля для промивки і прочищення систем каналізації. Автомобіль на базі шасі МАЗ — новий, сучасний, українського виробництва, але має параметри на рівні із зарубіжними. Він уже працює. Також нам вдалося за рахунок того ж таки обласного бюджету придбати, вже повністю змонтувати і запустити в роботу установку з виробництва гіпохлориту марки «А». Це той дезінфікат, який ми використовуємо для знезараження води. Пам’ятаєте, яка була проблема, коли два роки тому «Дніпроазот» припинив поставки хлору і гіпохлориту? Щоб така історія не повторилась, ми й придбали власну установку з виробництва гіпохлориту. Звичайно, вона не зможе забезпечити повністю потреби підприємства, але 20-25% точно.
Тобто у нас вже є свій гіпохлорит і головне — окреслений шлях до повної незалежності підприємства від зовнішніх постачальників. Для того, щоб у подальшому виробляти достатню кількість, треба доставити ще чотири таких установки і ми повністю забезпечимо потребу підприємства в гіпохлориті.
— Наскільки це фінансово реально у нинішніх економічних реаліях?
— Сама установка коштує 780 000, а ще роботи з її монтажу — десь близько мільйона коштує один такий об’єкт. А нам потрібно ще як мінімум три, а то й чотири такі установки, то загалом потрібно ще приблизно чотири мільйони. Поки що такого ресурсу нема. Але повторю, що це — шлях до незалежності підприємства від таких перипетій, як були з «Дніпроазотом». До того ж така установка окупиться за 3-3,5 року.
— Відомо, що в Рівному працювали експерти Європейського інвестиційного банку, уже були розмови, що виходять на завершальну стадію переговори з отримання кредиту під будівництво власних очисних споруд й іншого комплексу, пов’язаного з водопостачанням та водовідведенням. Яка зараз ситуація, чи не призупинила цей проєкт пандемія?
— Скажу відверто: мене радує, що робота з Європейським інвестиційним банком не призупинялася ні на секунду. І все завдяки сучасним технологіям. Це і зум-конференції, це й електронний документообіг, який дозволив нам повністю завершити підготовку техніко-економічного обґрунтування. Банк вже відібрав безпосереднього виконавця цього проєкту — це французька компанія «IGIS». Думаю, що на наступній сесії обласна рада прийме рішення про залучення позики, адже йдеться про об’єкт, який життєво необхідний для Рівного та області. Після цього повний пакет документів ми подамо в кредитний комітет.
— А коли вже можна буде побачити, як ведеться будівництво очисних?
— Мені б хотілося, щоб це було вже завтра, але є цикл проєкту, і ми не можемо перестрибувати стадії. Скажу відверто, для європейського банку це великий ризик вкладати кошти в такі об’єкти в умовах економічної нестабільності, в умовах, коли джерелом повернення є тариф. Ми технічно готові. А далі залежить від ЄІБ та уряду України — чи буде цей проєкт реалізовано найближчим часом, чи він буде відкладений. Але сподіваюсь, що вже восени будуть реалізовані перші об’єкти за рахунок цієї позики.
— Цей рік став для вас знаковим ще й через те, що ви вперше пішли в місцеву політику. Що вас до цього спонукало і чи не заважає політична діяльність основній роботі?
— Cаме цей інвестиційний проєкт, зрештою, і спонукав. Я почав відчувати, що без моєї безпосередньої участі в політиці він дуже складно просувається. А мені хотілося роботу, яку ми вели протягом п’яти років, довести до логічного завершення і все-таки реалізувати цей проєкт. По-друге, є таке прислів’я: «або ти займаєшся політикою, або політика займається тобою». Тому пішов у політику, адже маю знання, досвід і бажання приносити користь людям. І сподіваюсь, що наша фракція «Слуги народу» в обласній раді, яка нараховує 12 депутатів, а це друга за чисельністю фракція, працюватиме лише на користь громади і спільно з іншими фракціями.
— Тепер давайте поговоримо про буденне — про тариф на послуги «Рівнеоблводоканалу», який, як уже відомо, з 1 січня змінюється.
— Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики і комунальних послуг, щороку переглядає тариф. Цей рік не став винятком — з 1 січня справді тарифи на водопостачання і водовідведення будуть збільшені: за водопостачання доведеться платити 14,61 грн за 1 куб. м, за водовідведення — 13,75 грн. Причини подорожчання традиційні, адже найбільшими складовими тарифу є заробітна плата, податки на неї та електроенергія, вартість якої постійно зростає. А без електроенергії неможливе ні централізоване водопостачання, ні централізоване водовідведення. Крім того, є вимоги до мінімальних гарантій щодо оплати праці й вимоги галузевої угоди. Зауважу, що робота наших працівників пов’язана зі шкідливими умовами праці, особливо на каналізаційній мережі, на каналізаційних насосних станціях, на очисних спорудах. Тому все це в комплексі й призводить до зростання тарифів. Крім того, в жовтні було скориговано і збільшено тариф, за яким ми платимо за очищення каналізаційних стоків «Рівнеазоту». Ці три чинники і призвели до того, що тариф з 1 січня буде збільшено приблизно на 12%.
— А якщо порівняти цей тариф з тими, що в інших областях, на якому він рівні?
— У нас не найвищий тариф, але й не найнижчий. Адже на відміну від інших, нам потрібно воду перекачувати за 36 км у місто Рівне і очищати стоки на «Рівнеазоті», а це за 18 км від міста. Якби наші технічні можливості були такими, наприклад, як у Тернополі, Франківську чи Хмельницькому, де все знаходиться в межах міста, то й тариф у нас не був би більшим. Хоча є міста, де тарифи значно перевищують наші — наприклад, Кіровоград, Біла Церква, Маріуполь. Тобто тарифи у Рівному — середні по Україні.
— Що плануєте на наступний рік?
— У нас є вже затверджена інвестиційна програма на наступний рік, відповідно до якої ми плануємо реалізувати два великих проєкти. На насосній станції у Горбакові замінити два потужних насоси, за рахунок яких вода перекидається з Горбакова в Рівне. Це будуть сучасні дорогі насоси із системою управління. Це дасть колосальну економію електричної енергії й забезпечить стовідсоткове безперебійне водопостачання. Крім того, цьогоріч ми, так само за рахунок інвестиційної програми, встановили автоматичну систему комерційного обліку електроенергії. Наступного року вона вже запрацює, і це дозволить нам купувати електричну енергію за погодинним тарифом. Ця система АСКОЕ дозволить нам економити електроенергію і подавати ту саму кількість води тільки ефективно і в ті години, в які найменша вартість електроенергії.
Скажу так, що ми працюємо в умовах ринку, закуповуємо всі ресурси, необхідні для роботи підприємства, за ринковими цінами. Але тариф на наші послуги все ж залишається соціальним, бо мусимо зважати на рівень доходів споживачів. Але такий тариф не дозволяє в повній мірі розвиватись підприємству, реалізовувати необхідні заходи, проводити всі планові необхідні ремонти. Ремонтні роботи ми проводимо лише в межах того фінансового ресурсу, який є від амортизації й від інвестиційної програми. Все! Тобто витрат на розвиток наші тарифи, на жаль, не передбачають.
Розмовляв Влад ІСАЄВ.