Цінники на заправках уже рясніють цифрами, більшими за 30. Експерти припускають, що бензин, дизпальне та автогаз в Україні дорожчатимуть і надалі.
Пальне в Україні дорожчає із двох причин: зростання світових цін на нафту та нестабільність української гривні. На цьому сходяться експерти, опитані Радіо Свобода.
Нафта марки Brent протягом двох місяців подорожчала майже на 15 відсотків, із 72 доларів США за барель до 85, нагадує директор «Консалтингової групи А-95» Сергій Куюн. Україна як імпортер нафтопродуктів не могла уникнути стрибка цін на пальне, зауважує експерт. Крім того, за його словами, серпневий стрибок курсу гривні до долара додав до ціни літра бензину близько півтори гривні. А через невпевненість трейдерів у гривні після стабілізації курсу зниження цін на пальне не відбулося.
- Щодо перспектив, то наразі потенціал зростання вичерпаний. Уже відбулася синхронізація з новими світовими ціновими рівнями. Далі будемо дивитися, куди рухатиметься нафта. Нині нафта в один день дорожчає, наступного дешевшає. Є нестабільність. Великі світові нафтотрейдери та уряди країн, що видобувають нафту, вже починають розмови про те, що може бути 100 доларів за барель уже до кінця року, через санкції США щодо Ірану. Якщо буде 100 доларів за барель, як вони кажуть, то тоді ціна буде близько 38 гривень за літр 95-го бензину, десь 36 – дизпальне. Але будемо сподіватися, що США пом’якшать свою позицію щодо Ірану і до таких цін не дійде, бо до таких цін ніхто не готовий, – коментує Радіо Свобода Сергій Куюн.
Водночас до об’єктивних ринкових причин подорожчання пального в Україні може додаватися і спекулятивний фактор. Трейдери, розуміючи тенденцію до підвищення вартості продукту, можуть її надмірно завищувати заради додаткових прибутків. Таку можливість не варто відкидати через високий ступінь монополізації ринку природних вуглеводів в Україні, зауважує голова Бюро комплексного аналізу та прогнозів Сергій Дяченко.
Зменшення цінників на українських заправках в Україні в осяжному майбутньому експерти не очікують. Попри всі події і коливання на світовому ринку вуглеводів, внутрішні українські чинники тиснутимуть на ціну пального, припускає голова правління альянсу «Нова енергія України» Валерій Боровик.
- Курс долара хоч і коливається, але потихеньку стабільно йде вгору. На наступний рік іще більший курс гривні до долара закладений у державному бюджеті. Це теж впливає. Буває, що на зовнішніх ринках відбувається падіння ціни, але ми цього падіння не бачимо, навіть бачимо зростання на заправках – не хочеться втрачати заробіток власникам роздрібної мережі. З іншого боку, дійсно відбуваються інфляційні підвищення. У нас немає власного виробника якісного пального, тому з-за кордону завозиться і, звісно, відбувається підвищення цін. Поки що ми не бачимо тенденції до зниження, – каже Валерій Боровик.