Найамбіційніший і, очевидно, найгучніший український кінопроект — фільм "Поводир" режисер Олесь Санін вже завершив і пообіцяв прем'єру на березень. Власне, запустити стрічку у прокат знімальна група мала ще у вересні, але тоді сталося непередбачуване. За чутками, тодішнє Міністерство культури, переглянувши фільм, відмовилось видавати на нього прокатне посвідчення. Потім сталася революція, і вже нині Санін, її безпосередній і активний учасник, впевнений — стрічка дійде до глядача. Днями на творчій зустрічі він розповів про фільм студентам Острозької академії.
Рівненщина має до цього проекту безпосереднє відношення. Кілька сцен знімали в Тараканівському форті (Дубенський район) та на Базальтових стовпах (Костопільський), в епізодичній ролі зіграв рівненський лірник Андрій Ляшук. А найголовніше, що сценаристом був рівнянин Олександр Ірванець, котрий працював у співавторстві із самими режисером, а музику створювала й записувала екс-рівнянка, композиторка Алла Загайкевич. Постановник говорить, що роботу над проектом почав ще вісім років тому, хоча активна знімальна стадія стартувала із зими 2012 року. До організаційного процесу режисер підійшов відповідально, запросивши на ролі незрячих музикантів справжніх незрячих, лірників та бандуристів. А локаціями зйомок стали мальовничі місця в різних куточках України. В одному фільмі Санін зміг поєднати найтрагічніші сторінки історії держави — бій під Крутами, Голодомор і нищення інтелігенції. Зокрема, головний герой — американський хлопець — втікає від працівників НКВС, які вбили його батька, американського комуніста. Рятує хлопця Пітера сліпий бандурист Іван, для якого це тепер Андрійко-поводир. Сліпий музикант згадує, як він втратив зір у бою під Крутами, потім опиняється серед таких, як він, сліпих лірників, яких під виглядом кобзарського з'їзду збирають разом і знищують. Усі події відбуваються на фоні колективізації, продрозкладки та голоду 1932-1933. Трагізму у фільмі стільки, що вистачило б на кілька інших, і це не може не вплинути на глядачів. Зокрема, Алла Загайкевич після першого для себе перегляду розплакалась на плечі у режисера.
Станіслав Боклан. Кадр з фільму "Поводир" |