У міській раді Рівного знову заговорили про впровадження безготівкової оплати проїзду у громадському транспорті. Навіть запланували розглянути це питання на наступному засіданні міськвиконкому. Але власникам смартфонів та іншим прихильникам безготівкових розрахунків не варто поспішати завантажувати нові додатки. Тому що у запропонованому проєкті рішення міськвиконкому йдеться поки що лише про впровадження «пілотного проекту». У перекладі із бюрократичної мови це означає, що у бюджет наступного року закладуть певну суму, яку «розробники пілотного проекту» із задоволенням «освоять».
Проект впровадження безготівкової оплати проїзду у тролейбусах має затвердити міськвиконком у вересні. У проекті рішення йдеться, що у тролейбусах встановлять термінали для безготівкового розрахунку за проїзд та валідатори для квитків. Також по місту мають з’явитися стаціонарні термінали, в яких можна буде придбати електронні квитки для проїзду у транспорті. А ще кондукторів мають забезпечити переносними терміналами — для перевірки квитків. Пілотний проект має показати готовність рівнян до запровадження у місті єдиного квитка на всі види транспорту.
Впроваджуватимуть безготівкову оплату проїзду в громадському транспорті Рівного два товариства: «Сімбол Транспорт» та «МВКОМ». ТОВ «Сімбол Транспорт» було створено наприкінці 2017 року в Києві. Належить товариство, яке займається неспеціалізованою оптовою торгівлею, жителю Мукачева Закарпатської області Олексію Колєснікову та киянину Олегу Терлецькому. ТОВ «МВКОМ» також було створено наприкінці 2017 року, але у Рівному. Належить воно жителю Горбакова Рівненського району Василю Романюку та рівнянину Станіславу Віднічуку. Підприємство займається оптовою торгівлею комп’ютерного обладнання та програмного забезпечення. За попередньою інформацією, «Сімбол Транспорт» та «МВКОМ» є партнерами товариства «Віза Україна» американської компанії «Віза», з яким попередньо підписували меморандум про співпрацю.
Впроваджувати проект, якщо міськвиконком його підтримає, буде управління транспорту.
Начальник управління Віталій Миронюк розповідає:
— Впровадження розпочнеться, можливо, з 1 жовтня. Але потрібен час і на закупівлю обладнання, і на його встановлення та тестування, тому запрацює система значно пізніше. Розпочнемо з тролейбусів, а потім перенесемо досвід на інший транспорт. Міста з цим проектом два-три роки мучаться. Думаю, ми пройдемо цю дорогу значно швидше. Хоча, зазначу, в жодному місті система поки не запрацювала.
На перших порах (місяців два-три) кондуктори у тролейбусах будуть разом з валідаторами, аби люди, особливо старшого віку, мали час звикнути. Найбільше міську владу наразі хвилює, як працюватиме система з пільговиками. Сьогодні «Рівнеелектроавтотранс» серед тролейбусних підприємств країни має найвищий відсоток збору виручки. Одні кажуть, що після впровадження електронного квитка виручка зросте, інші — що навпаки, на перших порах впаде...
Саме впровадження — недешева річ, але є домовленість, що спочатку обладнання ставитимуть за свій кошт зацікавлені фірми. Але як саме відбуватиметься співпраця — вирішуватиме міськвиконком.
З приватними перевізниками впровадження безготівкової оплати обговорювали неодноразово. Ті, які мають підприємства на 25-30 маршруток, зацікавлені у такій системі, бо їм складно контролювати роботу своїх водіїв та пасажиропотік. Зрештою, функцією водія має бути забезпечення безпечного руху транспорту, а не розрахунок з пасажирами.
Всі ми хочемо їздити у комфортному, новому та охайному транспорті, як у Європі. Але у ЄС проїзд коштує, грубо кажучи, один євро, у нас — трохи більше 20 центів. Не думаю, що у нас є пасажири, які готові платити за проїзд 30 гривень. Але комфорт має певну ціну.
Микола НЕСЕНЮК,
Алла САДОВНИК.