Міжнародний аеропорт «Рівне», попри великий фінансовий борг та неодноразові невдачі у спробах відновити повноцінну діяльність, знову активізувався. Днями на летовище привезли орендовану техніку для обслуговування великих літаків — саме її бракувало, аби у рівненський аеропорт зайшли пасажирські авіакомпанії і запустили регулярні рейси. Попри це, радіти зарано. Коронавірус негативно вплинув на авіаперевезення в усьому світі, тож наскільки цікавим цього року для авіакомпаній буде Рівне, залежить не так від самого аеропорту, як від готовності обласної ради вкладати гроші у летовище. А це, як відомо, депутати роблять неохоче.
Рівненський аеропорт відтепер орендує наземне джерело живлення для підзарядки акумуляторів літаків, транспортер багажу (досі працівники аеропорту вручну вантажили валізи), асенізаційну машину для очистки туалетів та закачування води у літак, два багажних візки. За словами директора летовища Ігоря Насинюка, ще планують взяти тягач та машину для поливання літаків взимку спеціальною рідиною від обледеніння. Техніку орендують у ТОВ «Багес Україна Аеропортсистемс», що належить литовці Кестас Бужинскас.
— Це прибалтійська фірма, з якою ми співпрацюємо уже три роки, — коментує директор аеропорту Ігор Насинюк. — Це порядні люди, які пішли нам назустріч і не виставили захмарні ціни. Наприклад, якщо брати в оренду техніку у Борисполя, Жулян чи Львова, то лише одне джерело наземного живлення обійдеться у 50 тис. грн на місяць. А я всю цю техніку взяв в оренду у більш як вдвічі дешевше.
Це не швидка робота — зібрати все, подати документи до Державіаслужби, щоб всі авіакомпанії бачили, що рівненський аеропорт вже має потрібну техніку. Зараз ведемо переговори щодо перельотів зі SkyUp, Wind Rose, а також з «Мотор Січчю» щодо менших літаків, щоб запустити регулярні рейси до Києва, Херсона, Харкова і Польщі. Вели переговори з польською авіакомпанією LOT, але на час карантину її представники вирішили припинити переговори, поки незрозуміла ситуація і поки Україна у «червоній» зоні.
З туроператором JoinUp, який минулими роками возив із Рівного туристів до Єгипту, також тримаємо зв’язок. Але спершу вони запустили чартерні польоти з великих міст: Києва, Львова, Одеси, а потім вже будуть відновлювати рейси з менших. Сказали нам, що нас не покидають і планують надалі працювати.
Техніка, яку взяв в оренду аеропорт, потрібна для обслуговування більших літаків, як-от «Боїнг» та «Ейрбас». Проте відсутність тягачів чи машини для очистки туалету — не єдина причина, чому такі літаки раніше не сідали у Рівному. Руліжна доріжка, якою авіатранспорт під’їжджає до будівлі аеропорту після посадки, була завузькою для таких літаків. Їхні двигуни, розташовані знизу, затягували б траву, пісок та каміння з узбіччя. У 2017 році за понад чотири мільйони гривень з обласного бюджету «руліжку» взялися розширювати. Тендер виграла фірма «Стиль-Декор» і асфальт поклала, а ось в експлуатацію її досі не прийняли — правоохоронці відкрили кримінальне провадження через неналежно виконані роботи, розслідування досі триває.
— Але з усією технікою, що у нас тепер є, можна «Боїнги» вже потихеньку приймати, — не втрачає оптимізму Ігор Насинюк. — Є подібний досвід у «ЯнЕйр», яка має ремонту базу у Житомирі, а там руліжна доріжка — 16 метрів (у нас — 18 метрів і ще й узбіччя заасфальтоване). Вимикають у «Боїнгу» один двигун і так котяться руліжкою. Наразі ми чекаємо експерта від авіакомпанії SkyUp, з якою співпрацює туроператор JoinUp, щоб він оцінив техніку, усе перевірив та підтвердив, що так можна буде працювати.
Туристичні рейси із Рівного до Єгипту та Туреччини цього року залишаються під питанням — прогнозувати ситуацію із карантином не береться ніхто. Не менше проблем із запуском регулярних рейсів. Рівненський аеропорт, аби зацікавити авіакомпанії, має запропонувати вигідні умови, а отже — низькі ціни на обслуговування, що, у свою чергу, має передбачати капіталовкладення зі сторони власника, тобто обласної ради. А вона вкладати кошти в аеропорт не поспішає.
Так, летовище має понад 20 млн грн боргу (включно з пенею), зокрема, близько 3 млн грн із заробітних плат, на які заробляти летовище не змогло через вимушений карантинний «застій». На сесії облради у серпні планують виділити гроші на погашення боргу перед працівниками та на енергоносії, а ось про оплату з обласного бюджету решти боргів наразі не йдеться.
За словами Ігоря Насинюка, на сесії мають проголосувати за внесення змін до програми розвитку аеропорту, продовживши саму програму на наступні роки та передбачивши фінансування. Проте чи виділятимуть кошти — залежатиме уже від депутатів наступного скликання та пріоритетів, які вони поставлять.
Рада цього скликання так і не змогла визначитися, що робити з аеропортом. З одного боку, депутати проголосували за включення аеропорту до об’єктів, які можна передати у концесію приватним компаніям, і навіть обрала комісію для визначення концесіонера, проте домовитися з інвесторами так і не вдалося. Не виконала рада і задекларованих обіцянок профінансувати купівлю техніки та погасити борги летовища, тим самим відкинувши можливість розвитку пасажирських регулярних рейсів із Рівного на невизначений час. Попри те, що посадовці ОДА і депутати облради неодноразово по черзі заявляли про важливість розвитку рівненського аеропорту, зробили насправді для цього небагато. Перед виборами обіцянки запустити летовище почастішають, проте вже у листопаді, ймовірно, міжнародний аеропорт «Рівне» знову залишиться ні з чим.
Олеся АНТОНЕНКО.