Невелика ділянка, заросла травою, стала предметом неабиякого конфлікту у Бармаках поблизу Рівного. Декілька селян вимагають відкрити проїзд, який би сполучив вулиці Центральну та Шевченка. Кажуть, що колись там була дорога, якою могли користуватися усі, але нині частина землі — приватна, володіє нею місцева жителька Іванна Парфенюк. Жінка запевняє, що проїзду там ніколи не було.
Власниця ділянки Іванна Парфенюк пояснює, що конфлікт із сусідами триває уже кілька років:
— Моя родина мешкає на тій землі з 1962 року, в нас з’явився перший автомобіль у селі — точно знаємо, що там ніколи не було дороги. І на старому генплані ніякого проїзду немає. Це був просто рівчак, по якому можна було пройти пішки в хорошу погоду або перевести велосипед, а в зливу це вже було неможливо. Але ця земля чомусь не дає спокою кільком моїм односельцям, які вимагають зробити їм проїзд, хоча усі ті сусіди мають асфальтовану дорогу з іншого боку. Ми виграли позов, а вони подали апеляцію.
У мене також є чимало запитань до тих, хто хоче відкрити там цей проїзд, і до тих, хто його проєктує. Я — не проти проїзду, якщо це справді потрібно громаді. Але треба діяти в межах законодавства: чому дорогу хочуть зробити за рахунок тільки нашої землі? При тому, що поряд проходять землі комунальної власності, які, наскільки я розумію, комусь приглянулися і під приводом облаштування проїзду їх можуть прибрати в свої руки. Якщо робити проїзд, то варіантів є декілька. В тому числі — чому б не взяти землі порівну, а не лише за рахунок ділянки однієї родини.
Віта Матвійчук, юристка, яка представляє інтереси сусідки Оксани Токар:
— Ту земельну ділянку ще кілька років тому приватизувала родина Іванни Парфенюк, має державний акт на право власності. Але маленьким трикутником вони залізли на спірну нині ділянку, де запроєктовано проїзд. На старому генплані кінця 70-х років його справді не було, але збереглася топографічна зйомка, яка стала основою того плану. Є багато свідків, які підтверджують, що користувалися тією дорогою, люди йшли нею до зупинки.
Публічна кадастрова карта є недосконалою, потребує доопрацювання. Але є ще технічна документація та державні акти на право власності, якими може керуватися проєктант. Ми робили експертне дослідження, робили заміри ділянки, якої ширини має бути та дорога. Генплан уже затверджено. А для того, щоб робити проїзд, потрібно ще затвердити детальний план території. Наразі він отримав погодження усіх необхідних інстанцій. Але його ще має затвердити сесія Шпанівської сільської ради і вже після цього можна говорити про вилучення земельної ділянки для суспільних потреб, надавши власниці іншу земельну ділянку або грошову компенсацію. Причому, усю ділянку вилучати не потрібно, лише отой маленький трикутник, який заважає проїзду. І поступитися частинкою своєї території уздовж поїзду доведеться не лише Іванні Парфенюк, а й декільком іншим сусідам.
З огляду на те, скільки років існує ситуація, маю сумніви, що вдасться знайти компромісне рішення. Ймовірно, доведеться вирішувати все-таки в судовому порядку.
Вікторія Кучерук, начальниця відділу земельних відносин Шпанівської територіальної громади:
— До суду поки не подаємо, бо власниця не каже, що вона категорично проти відкриття проїзду і що відмовляється надати землю для потреб громади. Найкраще, якщо мешканці самі зможуть дійти порозуміння, адже їм жити поруч ще не один рік.
Микола Столярчук, голова Шпанівської ТГ:
— У випадках, коли власник не погоджується відмовитися від частини своєї приватної власності на користь громади, можна офіційно вилучити землю через суд — на те є процедура. Але ми ще сподіваємося вирішити ситуацію шляхом компромісу.
Згідно з даними Prozorro, проєктні роботи з розроблення детального плану території для будівництва проїзду між вулицями Шевченка і Центральною у Бармаках виграла ФОП Лебідь Олена Миколаївна, яка мала виконати ці роботи за 31,5 тисячі гривень.
Записала Олена РАКС.