Відновлення курсування потягу "Антонівка – Зарічне" на Рівненщині, який у народі називають "Кукушка", наразі неможливе. Про це йдеться у відповідях на запити нардепа від Рівненщини Віктора М'ялика, які він отримав від Укрзалізниці, ОДА та профільного міністерства.
Документи Суспільному надала його помічниця. Там додали, що вузькоколійка знаходиться в аварійному стані і на ремонт потрібно витратити майже 900 мільйонів гривень. Раніше, ніж закінчиться карантин, про відновлення її роботи не йтиметься. Нагадаємо, її рух припинився з початком пандемії.
Що відповіли в Укрзалізниці
У відповіді на запит Віктора М'ялика від Укрзалізниці йдеться, що вузькоколійка є збитковою, адже вона була збудована понад 100 років тому.
З 105,8 кілометра залізничної колії повної реконструкції потребує 78%. Також підприємство занепокоєне аварійним станом колії на 32 мостах, які стоять на дерев'яних опорах. Їх протяжність майже 600 метрів, – зазначають в Укрзалізниці.
"Обмежене курсування цих поїздів було зумовлене віком рухомого складу, який може курсувати по вузькій колії, (парк тепловозів – понад 60 років, вагони – понад 35 років), його технічним станом та станом колії. Для гарантування безпеки руху, насамперед збереження здоров'я та життя пасажирів і працівників залізниці, необхідне кардинальне оновлення основних фондів зазначеної вузькоколійної дільниці, частковими заходами покращити ситуацію, що склалася, не можливо", – йдеться у відповіді.
Вузькоколійка – досі під питанням. Рівненський нардеп оприлюднив відповіді на запитипресслужба Віктора М'ялика
У відповіді також зазначають, що відновлення функціонування вузькоколійки потребує значного фінансування. Вартість відновлення рухомого складу "Кукушки" – майже 900 мільйонів гривень.
"При цьому з року в рік регіональна філія "Львівська залізниця" зазнає збитків від утримання дільниці Антонівка – Зарічне. Так, 2018 році вони склали 19,1 мільйона гривень, у 2019 році – 22,5 мільйона гривень, за 9 місяців 2020-го року – 12,8 мільйона гривень", – пишуть у відповіді на запит.
АТ "Укрзалізниця" зазначає, що пропонувала передати вузькоколійку на баланс органів місцевої влади, однак, домовитись так і не вдалось. Також підприємство зверталось й до Рівненської ОДА, аби передати "Кукушку" на баланс області як історичну спадщину.
Що відповіли в Рівненській ОДА
У РОДА відповіли нардепу, що вузькоколійна залізниця Антонівка – Зарічне "є стратегічним об'єктом області та має велике значення як соціальний для північних районів області та туристичний об'єкт".
Колії вузькоколійки пролягають територію колишніх Володимирецького та Зарічненського районів, нині це Вараський район.
"Пролягає територією Зарічненського і Володимирецького районів (зараз це Вараський район,-ред.), де проживає понад 90 тисяч населення, та є чи не єдиним засобом сполучення для віддалених сіл, до яких відсутні автомобільні дороги (болотиста місцевість). Крім того, планом евакуації населення Володимирецького району із 30-кілометрової зони Рівненської АЕС, у разі загрози та виникнення надзвичайної ситуації техногенного характеру, вивіз населення передбачено залізницею Антонівка – Зарічне", – зазначають у РОДА.
У відповіді також ідеться, що через скасування потяга у значної частини населення області виникли труднощі з доїздом на роботу, навчання. Також вказують, що облдержадміністрація неодноразово зверталась до керівництва АТ "Укрзалізниця", але питання щодо відновлення потягу Антонівка – Зарічне підприємство розгляне лише після закінчення карантину в країні.
Що відповіли в Міністерстві інфраструктури України
У міністерстві нардепу відповіли, що управління у внутрішньому і міжнародному сполученнях здійснюється централізовано і належить до компетенції АТ "Укрзалізниця". Товариство діє на принципах повної господарської діяльності та виконання зобов'язань. Тобто, Укрзалізниця сама повинна вирішити, що їй робити з майном вузькоколійної залізниці.
"Рухомий склад, що курсував на зазначеній дільниці, побудований у 50-х роках минулого століття, відпрацював установлений строк служби, а строк проведення його капітального ремонту протерміновано, оскільки на території України немає відповідної ремонтної бази, необхідних вузлів, агрегатів і запчастин", – йдеться у відповіді Мінінфраструктури.
Там додають, що відновлення інфраструктури вузькоколійної залізниці потребує залучення великих фінансових ресурсів. А підприємство Укрзалізниця щороку зазнає значних збитків від утримання дільниці Антонівка – Зарічне.
Крім того, у відповіді йдеться, що Укрзалізниця за 11 місяців 2020-го року витратила майже 5 мільйонів гривень лише у Рівненській області на перевезення пільговиків у приміському сполучені, з яких відшкодували лише 21%.
Що відомо
Орієнтовна дата заснування вузькоколійні на Рівненщині 1895 рік, спочатку вона була призначена для промислових потреб регіону.
Вузькоколійка Антонівка – Зарічне, або "Кукушка", має колію шириною 75 сантиметрів (звичайна залізнична – 1,5 метра)
Потяг курсував сполученням Антонівка – Зарічне щосереди, п'ятниці та неділі.
"Кукушка" була найдовшою діючою вузькоколійкою в Європі.