13 лютого у «Рівне вечірнє» було опубліковано матеріал під назвою «Рівняни платять за доставку газу більше, ніж кияни». В ньому йшлося про те, що депутат Рівнеради від Радикальної партії Василь Немеш звинувачує АТ «Рівнегаз» в тому, що встановивши тарифи на розподіл, газова компанія наживається на людях. Задля об’єктивного висвітлення ситуації, а також щоб почути позицію газової компанії, що займається доставкою газу, ми зустрілися із головою правління АТ «Рівнегаз» Петром Дубасом.
— Пане Петре, з січня цього року споживачі газу отримують дві платіжки: одна — за спожитий газ, друга — за транспортування. Скажіть, будь ласка, чому розділили платіжки?
— Так, справді, з січня 2020 року всі споживачі природного газу отримують дві платіжки, одну за спожитий газ, другу — за розподіл. Роз’єднання продажу і транспортування природного газу відбулося ще у 2015 році. Відтоді АТ «Рівнегаз», як і решта Операторів газорозподільних мереж, блакитне паливо не продає. Ми, як газорозподільна організація, доставляємо газ до осель, забезпечуємо його безперебійне та безаварійне постачання. Сьомого жовтня 2019 року Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП), на виконання Закону України «Про ринок природного газу», своєю постановою №2080 розділила плату за природний газ на плату за газ, як товар, та плату за послугу з його розподілу.
— Тобто це означає, що плата за розподіл (доставку) не щойно з’явилася в окремих платіжках, а була раніше?
— Плата за розподіл була в платіжках завжди. 24 грудня 2019 року НКРЕКП затвердила новий тариф на послуги розподілу. Причому в кожній області він різний залежно від протяжності газових мереж та кількості населення, яке користується послугою. Схоже, що нерозуміння цієї ситуації викликало невдоволення з боку депутатів Рівнеради. В опублікованому матеріалі мені імпонує стурбованість депутатів, які переживають за платоспроможність і благополуччя мешканців міста Рівного. Але наш тариф не переглядали вже три роки, а здорожчання пально-мастильних матеріалів відбувається постійно, експлуатаційні витрати ростуть. Причому це відбувається на всіх підприємствах, які надають комунальні послуги. За цей період вартість електроенергії зросла на 26%, тепла на 23%, водопостачання на 50%. Наш тариф на доставку був незмінним. Зараз тариф піднявся лише на 35 копійок. В цілому різниця по відношенню до 2019 року для споживачів за метр кубічний становить менше гривні. І нагадую, частка газу в загальній структурі витрат на оплату комунальних послуг становить для різних категорій споживання від 2% до 10%.
— Хто і за яким принципом встановлює тариф на розподіл?
— Відповідно до Закону України «Про ринок природного газу» від 09.04.2015 р. тариф на розподіл встановлює НКРЕКП. Він розраховується відповідно до «Методики визначення та розрахунку тарифу на послуги розподілу природного газу». АТ «Рівнегаз» жодним чином не впливає на ціну газу. НКРЕКП затвердила Методику і відповідно до неї ми здійснили розрахунки та оприлюднили їх на сайті нашої компанії. Перед тим було проведено громадські слухання. Рішення, яке прийняла комісія, немає сенсу коментувати.
— Чи достатнім є для вашого підприємства затверджений тариф на доставку?
— Може, скажу зараз непопулярний, але чесний факт — даний тариф є недостатнім. Оскільки впродовж останніх трьох років наша компанія не отримувала прибутків. Навіть навпаки: за три роки через недостатній тариф на транспортування газу ми отримали 354,5 млн грн збитків. Ці збитки обернулися боргами перед Укртрансгазом, які він стягує в судовому порядку. На сьогодні день ці борги нічим погасити.
— Однак, на думку депутатів, цей затверджений тариф на розподіл високий. Особливе невдоволення викликало те, що в сусідніх областях він нижчий.
— Так, наш тариф вищий за середній по Україні. Він становить 1,20 грн. за м.куб. з ПДВ. Але є регіони, де тариф вищий. Чим це пояснити? У нашій області побудовано газові мережі, що мають пропускну потужність транспортувати до 5 мільярдів метрів кубічних газу, а наразі ми транспортуємо лише 400 мільйонів. За радянських часів, коли, власне, будували ці газові мережі, розраховували на перспективу їхнього розвитку. В Рівненській області планували газифікувати всі північні райони, а згодом кожен населений пункт краю. Однак після розпаду Союзу промисловий розвиток країни був паралізований, діяльність підприємств поступово занепала, згодом відбулося реформування агропромислового комплексу, в результаті чого колгоспи було ліквідовано. Всі ці підприємства, господарства, організації були споживачами природного газу. В результаті відбулося різке скорочення обсягів споживання газу, процес газифікації Рівненщини зупинився.
— Тобто обсяг газу, який транспортується мережами області, теж впливає на розподіл газу?
— Так. Загалом у структурі тарифу матеріальні витрати, амортизаційні відрахування, виробничо-технологічні втрати. А також ремонт та повірка лічильників, витрати на оплату праці та інші чинники. Дотепер ми отримували 87 копійок за тисячу метрів кубічних. А це 10-12% від самої вартості газу. І цих копійок явно не вистачає на обслуговування газопроводів, на забезпечення аварійно-диспетчерської служби, бо ми виїжджаємо в рік 30 тисяч разів (АДС), по 115 викликів на добу в області. Якщо зараз подивитися діаграму споживання природного газу, то побачимо, що у 2010 році ми транспортували 814 мільйонів кубометрів газу. На сьогодні ця сума зменшилася до 400 мільйонів метрів кубічних. А кількість та протяжність газопроводів не зменшилася.
Їх як і 10 років тому потрібно обслуговувати. Навіть навпаки: необхідно вкладати значно більше коштів, тому що мережі потребують модернізації. Водночас за останні 4 роки протяжність газопроводів в області зросла на 120 км, кількість будинків та кватир збільшилася майже на 6 тисяч, а тариф залишався незмінним.
— Але за цей період неодноразово змінювалася ціна газу.
— Ще раз повторюю, ми не маємо жодного впливу на ціну природного газу. Наголошуємо, з квітня 2019 року ціна на газ формується винятково на ринкових умовах. Продає газ ТОВ «Рівнегаз Збут», а забезпечує його доставку до споживачів АТ «Рівнегаз». Тобто абсолютно два різних підприємства виконують дві різні функції. АТ «Рівнегаз» здійснює експлуатацію всіх газопроводів, якими транспортується газ до споживачів.
— Депутати Рівненської міськради на сесії навіть висловлювали пропозицію від’єднати газові мережі Рівного і віддати у власність громади. Це взагалі можливо?
— Ні, відокремити місто Рівне ми не можемо, тому що тариф видавався на Рівненську область. Як собі уявляють депутати - не знаю, адже тоді що, обмежити доставку газу для жителів Рокитнівського, Сарненського, Дубровицького чи Млинівського районів? Відповідно до п.1 ст.1 Закону України «Про ринок природного газу» газорозподільна система, передана нам на обслуговування, - це технологічний комплекс, що складається з організаційно і технологічно пов’язаних між собою об’єктів, призначених для розподілу природного газу від газорозподільних станцій безпосередньо споживачам. І до відома жителів міста Рівного, із 400 кілометрів комунальних газопроводів — 230 км це державні газопроводи, 23 км — комунальні, 28 км — власність акціонерного товариства. Уявіть собі, як можна їх відокремити і вирахувати, який споживач із якого газопроводу використовує газ.
— Окрім того, газ є вибухонебезпечною речовиною і для обслуговування мереж також потрібні фахівці...
— Несвоєчасне чи непрофесійне обслуговування, втручання в газові мережі, ремонт можуть призвести до надзвичайно негативних наслідків. Пригадайте, тільки з початку цього року на Соборній, 285 після самовільного ремонту був вибух газового обладнання, у Рівному і в Березному горе-майстри під’єднали до газових плит шланги на воду і заповнили водою газові системи. Це все питання безпеки, і до них потрібно ставитися дуже відповідально. А газопроводи в області високого, середнього та низького тиску. І обслуговувати газові мережі повинні кваліфіковані працівники. Наше підприємство експлуатує газопроводи високопрофесійно і високоефективно. Може, не скромно, але скажіть, коли в Рівному не було газу? Постійно безаварійно і безперебійно ми забезпечуємо подачу газу навіть при такій фінансовій скруті. І до відома мешканців Рівного, втрати природного газу в області з газопроводів складають 4-5%, в той час як по Україні вони понад 15%. А втрати інших комунальних підприємств нашого міста складають понад 30%.
— Депутат Василь Немеш заявляв про високі розцінки на ваші послуги: пуск газу, провітрювачі, обстеження вентиляції...
— І провітрювачі треба, і сигналізатори треба, бо це безпека людей, і кожен забудовник може їх встановлювати самостійно без "Рівнегазу". Перевірити вентиляційні і димові канали - це обов’язок забудовника. А наш обов’язок — не прийняти в експлуатацію і не пустити газ у будь-яке житлове помешкання чи кухню, якщо там немає справної приточно-витяжної вентиляції чи димовідводу з відповідним актом. Робити ці перевірки може також інша організація, яка має на це ліцензію. Ми пускаємо газ тільки тоді, коли виконано всі заходи, необхідні для безпечної експлуатації газових мереж і приладів, коли належним чином оформлено всю документацію. Бо мова йде про відповідальність за життя та безпеку людей.