Проїзд у Рівному подорожчає майже вдвічі, але комфорту не обіцяють

4158 0

Ми у соцмережах:

Проїзд у Рівному подорожчає майже вдвічі, але комфорту не обіцяють

Маршрутки — по 14 гривень, тролейбуси — по 10, — невдовзі у Рівному суттєво зростуть тарифи на проїзд у громадському транспорті. Такі суми пропонували затвердити членам міськвиконкому на минулому засіданні. Перевізники хотіли навіть більше, але зійшлися на компромісі: пояснюють, що й так працюють собі у збиток, адже дизпальне — в дефіциті й дороге. Та якщо ситуація з ними ще більш-менш зрозуміла, то чому ж мають подорожчати квитки у міських тролейбусах? — дивуються рівняни.

Члени міськвиконкому, більшість з яких навряд чи користується громадським транспортом, довго сперечалися. Хтось пропонував ввести в маршрутках проїзні, як в тролейбусах. Інші пригадали давню ідею про запровадження у Рівному «єдиного квитка» або вимагали «потрусити» маршрутників, які звикли до оплати готівкою і не оприлюднювати свої доходи. За 40 хвилин обговорень згоди так і не дійшли, перенесли на інше засідання. Та якщо за ці дні солярка знову подорожчає, одного ранку частина міських маршруток може й зовсім не вийти в рейс. Особливо по найбільш нерентабельних напрямках.

Чиновники не приховують, що підвищення тарифів зовсім не означатиме більшого комфорту — у рейси як виходили старі риплячі автобуси, так і будуть. Нових зараз ніхто не купуватиме. Хіба що сподіваються, що їздити будуть трохи частіше, і обіцяють карати найбільших прогульників розірванням договорів. У всьому ж іншому ситуація залишається, як співав Скрябін, — «їде маршрутка, як велика собача будка»…

Іван Фурлет, начальник міського управління транспорту:

— Відверто кажучи, економічні підстави для підвищення були ще восени минулого року. Ситуація й так була не найкраща, а з початком воєнного стану все загострилося. Зараз зменшилася кількість автобусів — якщо рік тому було 280, то нині на маршрути в кращому випадку виїжджають 180 і виконують лише половину рейсів, є відтік самих підприємців, частину автобусів у міських-приміських перевезеннях було вилучено для потреб ЗСУ — перевозять мобілізованих та поранених. Увечері практично відсутній транспорт, в міжпікові години — так само. Знизилася ділова активність громадян, відповідно, знизився й пасажиропотік. Тривалий час ми намагалися стримати підвищення тарифів, але зараз настав критичний момент. Останній місяць перевізники працюють на межі можливостей, виручка покриває лише деякі прямі витрати, зросла вартість пального, й воно в дефіциті. Якщо автобус виходить з ладу, у підприємця немає ресурсів його відновити. Ми стояли перед вибором — погіршення чи взагалі зупинка громадського транспорту, тому й винесли рішення на розгляд виконкому.

Щодо розрахунків, які подавали перевізники: якщо включати всі витрати і якби умовно ідеально надавалися послуги в повному обсязі — то це було б 16–18 гривень або й більше. Враховуючи пасажиропотік і кількість транспорту, наше управління розрахувало тариф у 14 гривень — це уже компромісний варіант. Це дозволило би повернути обсяги перевезень до довоєнного рівня. Тобто ми не говоримо про кардинальне покращення якості перевезень або оновлення транспорту — лише про забезпечення руху автобусів на базовому рівні.

Підвищення проїзду в електротранспорті зумовлене подорожчанням запчастин. Раніше вони постачалися зі східних регіонів країни, де нині ведуться бойові дії, й з країн-агресорів — білорусі та російської федерації. З того моменту, коли встановлювався тариф, зросла в ціні електроенергія. А виручка від квитків у тролейбусах покриває ледве третину загальних витрат, 2/3 оплачуються з міського бюджету. Всі капітальні видатки нині заблоковано, ресурси бюджету обмежено. Попит на проїзд тролейбусами зріс, по суті — це зараз ключовий перевізник у місті. Тому пропонували виконкому встановити знижену вартість проїзного квитка у 300 гривень. Щоб, умовно, за 10 гривень на день можна було безлімітно їздити — зручно для тих, хто їздить на роботу — з роботи.

Якщо рішення про підвищення тарифів не буде оперативно прийнято, будемо спостерігати погіршення надання послуг, яке може стати критичним. Є два варіанти: миритися з цією ситуацією або ж підтримати транспортну галузь. Підвищити тарифи планували з 1 липня.

Віта Кисільова, староста селища Квасилів:

— В умовах війни треба враховувати соціальну складову. Зараз ці маршрутки будуть ходити напівпорожні. Тому що звичайній прибиральниці доїхати до лікарні й зробити дві пересадки — це дорого. От санітарка, яка має 6 тисяч гривень, півтори має віддати за проїзд — якщо буде 14 гривень. І це по Рівному, а якщо з Квасилова добиратися, то ще більше. Я розумію перевізників, але треба врахувати ще й доходи людей. За тролейбуси не обговорюється, бо там пільгові категорії користуються. Але для людей, які заробляють мінімалку і не є пенсіонерами, як на мене — це багато. В 90-х я з льонокомбінату ходила пішки на роботу в РДГУ, бо економила. Я боюся, що це підвищення піде хвилею на Квасилів.

Олександр Третяк, міський голова Рівного:

— Я спілкувався зі своїми колегами — міськими головами інших міст. В Ужгороді та Львові уже три тижні їздять з новими тарифами, а Хмельницький, Івано-Франківськ, Тернопіль, Житомир та Луцьк цими днями приймають аналогічні рішення. Для того, щоб зберегти хоча б те, що є. Або ми взагалі зупинимося і буде транспортний колапс. В країні війна, в першу чергу йде фінансування армії. Віртуально в міста гроші є, а фізично — майже немає, бо їх забирає держава. Тому капітальними видатками ми користуватися не можемо. А впроваджувати зараз якісь новації, той самий електронний квиток — це камікадзе треба бути.

Артем Ганущак, профільний заступник міського голови:

— Я мав зустріч з перевізниками. Ціна на пальне нестабільна, десь воно по 52 гривні і його обмаль, а десь є по 69 і дорожче, але можна заправитися. Нам розповідали реальний випадок, коли водій, їдучи по місту, просто з’їжджав з маршруту і висаджував пасажирів, бо бачив на АЗС пальне і не бачив черги. Основна вимога, яку я озвучив перевізникам і яку будемо жорстко контролювати — це дотримання графіка. Якщо хтось його не буде виконувати, а ми будемо контролювати це через GPS-трекери, просто розриватимемо договори. В нас критична ситуація, люди просто не зможуть доїхати на роботу. Уже немає що довивчати і відкладати, ситуація не зміниться, може тільки поглибитися.

Тим часом міжміські маршрутки, як-от Рівне-Здолбунів, уже давно беруть за проїзд по місту 12 гривень. У Рівному ж востаннє тарифи на проїзд змінювали 2021-го, коли вартість пального була меншою.

Олена РАКС.


ПОВІДОМЛЯЙТЕ СВОЇ НОВИНИ В РЕДАКЦІЮ "РІВНЕ ВЕЧІРНЄ": Тел./Viber/Telegram: +380673625686

Читайте також