Незабаром в Україні стартує посівна кампанія, яка навряд чи буде простою. Війна, яку росія розв’язала проти нашої країни, нанесла неабияку шкоду економіці, зокрема й сільгоспвиробникам. За підрахунками експертів Київської школи економіки, лише за перші 4 місяці збройної агресії збитки аграріїв сягнули $4,3 мільярди.
Майже половина цієї суми – це втрати від незібраного врожаю та пошкодження земель. Але міни та воронки від снарядів не єдина проблема. За підрахунками KSE, вартість втраченої чи розбитої техніки за той же час майже досягла 1 мільярда доларів США. Очевидно, що сіяти та збирати врожай без спеціальної техніки та автомобілів неможливо. Тому ще навесні минулого року бізнес почав шукати джерела фінансування придбання техніки.
В той період отримати кредит від банку було фактично неможливо – через надвисокі ризики фінустанови заблокували видачу нових позик бізнесу. Але фінансовий лізинг оговтався значно швидше, тож вже навесні підприємці щонайменше західних та центральних областей України отримали можливість купувати таку потрібну техніку. Це була вкрай важлива опція, оскільки через блокування портів та ускладнення логістики, експортери втратили значну частину виручки, а отже відволікання дефіцитних фінансових ресурсів з власного обігу було критичним.
До того ж в Україні навесні та початку літа суттєво зросла потреба в автомобілях. Йдеться не лише про потреби армії, але й усієї економіки. Вантажівки та автоцистерни для постачання палива за стислий термін стали ключовим елементом експортно-імпортної логістики. Економіка України потребувала десятки тисяч нових автомобілів, придбати які без залучення кредитів від банків або будь-яких інших програм фінансування придбання техніки було просто неможливо.
Фінансовий лізинг - альтернатива кредитуванню
Одним з ключових елементів подолання паливної та логістичної кризи першої половини 2022 року став фінансовий лізинг. На відміну від класичного кредитування, він виявився більш перспективним з точки зору оцінки ризиків банками та значно комфортнішим для бізнесу.
Справа в тому, що лізинг не є класичним кредитним продуктом. Лізингоодержувач за економічною природою має більше ознак орендаря, ніж позичальника. Для придбання техніки в лізинг йому достатньо лише внести авансовий платіж та комісію. Після цього можна забирати автомобіль чи техніку та лише сплачувати щомісячні внески. Лізингоодержувач отримує право власності лише після сплати усіх платежів за графіком. До того часу технікою володіє банк, а відтак саме він має опікуватися усіма реєстраційними діями, оформлювати страховку тощо. Такий варіант цілком підходить й банку, оскільки суттєво знижує ризики неповернення кредиту або техніки.
Звісно, через підвищення облікової ставки Національного банку, та прискорення інфляційних процесів, в результаті чого за підсумками 2022 року темпи зростання споживчих цін досягли 26%, вартість лізингу, як і звичайного кредиту, зросла. Збільшилися й авансові внески: на початку 2023 року власним рахунком лізингоодержувач має сплатити щонайменше 30% від вартості техніки чи автомобілю. До початку війни банки та інші фінансові установи, що пропонують придбання техніки в лізинг, вимагали від майбутніх лізингоодержувачів аванс у розмірі 20%.
Щоправда, конкуренція серед банків та постачальників автомобілів змушує останніх йти назустріч клієнтам та пропонувати додаткові акції та бонуси: від звичайних знижок до безкоштовного технічного обслуговування.