Вільний художник або вільний працівник, фрілансер — це той, хто сам пропонує свої послуги клієнтам і не має постійного місця роботи. Він може виконати проект або сезонну роботу для одного клієнта, а може мати відразу декілька клієнтів-роботодавців одночасно. А ще він часто (але не завжди) працює з дому.
Фріланс не варто плутати з віддаленим працівником. Так, віддалений працівник — це офіційно працевлаштований в якійсь компанії, людина, як правило — з фіксованою місячною зарплатою, який працює за графіком, узгодженим з роботодавцем.
А для фрілансера встановлені певні строки (дедлайни), до яких він повинен виконати обумовлений обсяг роботи, після чого він отримає оплату і або попрощається з роботодавцем, або отримає новий проект — залежить від потреб клієнта.
Якщо описати фрілансера в двох словах, то це самозайнята людина.
Плюси і мінуси роботи фрілансером
Отже, чому варто стати фрілансером?
Основні переваги
1. Гнучкий графік
Один з головних плюсів роботи фрілансером — гнучкий графік, який для багатьох здається спокусливим. Ти сам вирішуєш, скільки і коли ти будеш працювати, а отже, можеш поєднувати фріланс з навчанням, основною роботою, подорожами, вихованням дітей або волонтерською діяльністю.
2. Відсутність стелі в зарплаті
У фрілансера немає фіксованої місячної зарплати. Якщо ти працюєш швидко і можеш вести кілька проектів одночасно, то ніщо не заважає тобі цього зробити. Відповідно, то, скільки ти заробиш, безпосередньо залежить лише від кількості твоїх замовлень і працездатності.
3. Незалежність
Ти сам вибираєш собі клієнтів, і якщо тобі не подобається якийсь конкретний замовлення або наймач, ти вправі відмовитись від участі в проекті, оскільки сам собі начальник.
4. Комфортне робоче місце
У більшості випадку фрілансер працює не тільки, коли захоче, але і де захоче. Так що твоїм робочим місцем цілком може стати і ліжко будинку, і столик в улюбленому кафе, і шезлонг на березі моря — це залежить тільки від твоїх уподобань і рівня заробітку.
Але, крім плюсів, в роботі фрілансера є й мінуси.
Основні недоліки
1. Юридичні і фінансові нюанси
У більшості випадків, щоб уникнути проблем з законом, фрілансеру доводиться оформитися як індивідуального підприємця, самостійно вести бухгалтерію і платити податки.
А ще іноді — придбати медичний поліс і самому платити внески до пенсійного фонду. Крім того, будучи фрілансером, тобі може бути складніше отримати кредит в банку, ніж офіційно трудоустроенному працівникові.
2. Нестабільний заробіток
«То густо, то пусто» — саме цією приказкою можна описати один із головних недоліків роботи фрілансерів. Замовлення — штука непередбачувана.
В один місяць тобі доведеться відмовитися від чергового замовлення, тому що у тебе їх і так занадто багато (і ти фізично не встигнеш виконати новий проект у термін), а в інший місяць у тебе може взагалі не бути роботи. Такий спосіб життя виразно додає стресу і тривожності.
3. Необхідність бути ініціативним
Ти сам собі шукаєш клієнтів, і це означає, що без належної активності та ініціативності розраховувати на велику базу замовників не доводиться.
4. Ризик зіткнутися з шахрайством
Шахраї серед клієнтів, які не оплачують твій труд після отримання чесно виконаної роботи, — явище, на жаль, досить поширене.
Спеціалізовані платформи і біржі праці для фрілансерів зараз активно борються з такими недобросовісними замовниками, намагаючись оберігати права обох сторін, проте стовідсоткової гарантії, що ти з ними не зіткнешся, дати тобі ніхто не може.
Професії для фрілансерів
Фріланс — що це може бути за робота? Ось перелік сфер, в яких фрілансери затребувані найбільше:
• програмування;
• робота з текстом (написання, редагування, рерайтинг, копірайтинг);
• маркетинг у соціальних мережах (SMM);
• веб-дизайн;
• архітектура;
• консультування (наприклад, юридична або психологічний);
• переклад текстів та репетиторство;
• обробка фото, аудіо та відео.
Як бачиш, всі перераховані вище роботи можна виконувати, не виходячи з дому. Однак фрілансери — це не завжди люди, що сидять на дивані зі своїм ноутбуком.
Вони також затребувані в будівельній сфері або, наприклад, на збиранні урожаю, і в цьому випадку їх часто називають сезонними працівниками.
Що потрібно, щоб стати фрілансером
Якщо раптом ти приймеш для себе рішення стати фрілансером, то для цього не потрібно отримувати спеціального диплома або проходити якісь курси. Досить заявити про себе, як про працівника, що надає якісь послуги, через інтернет або знайомих, і чекати першого замовлення.
Отримавши його, виконавши і заробивши на цьому гроші, ти зможеш гордо іменувати себе фрілансером. Однак, щоб це сталося, тобі потрібно зробити три кроки:
1. Переконатися у своїй конкурентоспроможності
Як ти можеш здогадатися, є й інші люди, які хочуть отримувати замовлення і заробляти гроші в тій же сфері, що і ти. Тому, перш ніж пробувати свої сили на новому поприщі, відповідай на питання — чому клієнт повинен вибрати для виконання свого проекту саме тебе?
Подумай про те, якими перевагами ти володієш: досвід, рідкісні навички, готовність працювати за мінімальну суму або щось інше?
Можливо, перед тим як братися за роботу, тобі варто «прокачати» якийсь свій скілл, підвищити свою «цінність» за рахунок стажування або проходження кваліфікаційних курсів або вебінарів.
Будь готовий до того, що, перш ніж на тебе посипляться замовлення (і гроші), доведеться витратити час і сили в свою адаптацію до нової роботи.
2. Грамотно скласти резюме та портфоліо
Те, що ти кльовий, ми особисто не сумніваємося. А ось клієнт навряд чи повірить тобі на слово. Так само як і звичайний роботодавець, перед наймом він захоче дізнатися, що ти собою уявляєш, дізнатися про твоєму попередньому досвіді і поглянути на готові роботи.
Так що будь готовий їх надати: збери своє портфоліо і приведи в порядок резюме.
І настійно радимо не мухлювати: звичайно, клієнт може і не витрачати час на перевірку достовірності наданої тобою інформації, але якщо він це зробить і зловить тебе на брехні, то ти не тільки назавжди його втратиш, але і ризикуєш зіпсувати собі репутацію.
3. Визначити свій цінник
Фріланс: що це таке, простими словами хто може ним займатися. Отже, ти готовий працювати в певній сфері, але ось ще одне важливе питання — за яку суму? Щоб на нього відповісти, тобі варто оцінити ринок і дізнатися середній цінник за своєю спеціалізацією за певний обсяг роботи — проект або, наприклад, тисячу написаних знаків.
Потім, виходячи не стільки з своїх «апетитів», скільки конкурентоспроможності, вирішити — чи ти будеш дотримуватися «золотої середини», запросить менше або більше, ніж інші.
В обох крайніх варіантів є як плюси, так і мінуси: при ціннику нижче середнього у тебе може бути більше замовлень, але доведеться витрачати більше сил і часу. При високому — очікування клієнта до якості вашої роботи також можуть бути вищими, ніж до працівнику зі стандартними запитами по оплаті.
Всі ці нюанси варто мати на увазі при складанні свого прайс-листа.