Хто шукатиме корупцію в міськраді Рівного?

853 0

Ми у соцмережах:

Фото ілюстративне, з архіву

Щоб у Рівному не виникало скандалів через премії топ-чиновникам міськради, а в дитсадки не купували «золоті» макарони по 109 грн за кіло, місту потрібно прийняти антикорупційну програму, — вважає громадська активістка Мирослава Примак. У документі будуть прописані як можливі ризики, так і шляхи, щоб їх уникнути. Минулого тижня цю ідею презентували на «депутатському дні». Мирослава Примак пояснює, така програма вже існує у Києві, Жмеринці та Вараші, а у Луцьку якраз активно обговорюється.

Послухати про боротьбу з корупцією прийшла майже половина міських депутатів. З одного боку, кажуть — ідея хороша і програма потрібна, та чи вона справді допоможе? Якщо для контролю треба створити при міськраді окрему посаду уповноваженого, а звітуватися все одно доведеться перед міським головою?

Мирослава Примак, керівниця проєкту, ГО «Рівненський центр «Соціальне партнерство»:

— Війна нам показала слабкі місця, де спрацювала корупція... Міська рада повинна створити комісію, пропрацювати і визначити джерела ризиків: зрозуміло, що це майно, гроші, земля, нерухомість і таке інше. Ми опитували різних респондентів, бізнес, активістів, ЗМІ, депутатів нинішньої та попередньої каденції, ознайомлювалися з рішеннями ради, виконкому, постійних комісій, з розпорядженнями міського голови, залучали експертів. Зрештою, залишили 32 корупційні ризики у різних блоках. На виході маємо такий документ. Він не є остаточним і не буде каральним, якщо його приймуть. Можна прийняти цю програму, пожити з нею рік чи пів року і запропонувати зміни. Тобто такий експеримент — чи щось змінить прийняття цього документа?

Мирослава Примак

Рівне повинно мати окрему штатну посаду антикорупційного уповноваженого. Він має проводити просвітницьку роботу всередині ради — що саме вважається конфліктом інтересів і як не потрібно голосувати. Сайт міської ради навіть не має того, що законодавство зобов’язало: окремий розділ, який легко знайти, з усіма можливими каналами, де можна повідомити про корупцію у Рівненській міській громаді.

Пропонуємо створити відділ внутрішнього аудиту в міській раді. Цей підрозділ буде моніторити і контролювати хоча б основні сфери, як-от майно та закупівлі, виявляти слабкі місця. Політика врегулювання конфлікту інтересів — досі не прописано, що це таке і як оминати. Не складно ж розробити якісь інформаційні матеріали?

Треба перейти на обрання керівників структурних підрозділів (хоча б комунальних підприємств) — на підставі реальних конкурсів. Коли керівник балотується на посаду, він має запропонувати свій стратегічний план, які питання вирішить і якими методами. Попрацював рік чи пів року, чогось досягнув? Якщо ні, то розриваємо контракт. Можна обрати у Рівному якесь комунальне підприємство як пілотний проєкт і побачимо, чи це ефективно, а потім поширити цю практику далі. Я вже мовчу, що не бачимо нормальної звітності комунальних підприємств на їхніх сайтах — тих же контрактів та інших документів. Або є звіт підприємства, а немає звіту керівника.

У нас немає документа, який би регламентував повноваження осіб, причетних до закупівель. І через це виходять макарони по 109 гривень. Немає алгоритму, як уповноважена особа в Рівненській міській раді визначає очікувану вартість: за яку ціну купуємо, а за яку — уже ні. Немає реєстру електронного: що уже закуплено, а чого не вистачає. Пропонуємо, щоб по тих закупівлях, які повторюються рік у рік і на вартість більше одного мільйона гривень (зокрема, по харчових продуктах), зробити ринкові консультації — закон це дозволяє. Бо якщо такою є ціна на ринку, то треба це пояснювати.

Немає в Рівному об’єктивних критеріїв пріоритетності, суспільної необхідності. Треба визначити критерії, за якими будуть фінансуватися об’єкти: от чому дорога на вулиці Шевченка не відремонтована досі? Більше року діти з 21-ї школи ходять по болоту та проїжджою частиною. У нас дуже кульгає контроль за виконанням договорів: підписуються акти, а як же якість? Наводжу приклад — Набережна, провели реконструкцію, не минуло два роки, а там вже плитка злізла. Хто має її замінювати, які гарантії? Хто займається у міській раді контролем? Ми запитали в департаменту інфраструктури: як ви перевіряєте прибирання у парку, скільки солі висипали, чи справді той сніг був — а вони взяли місяць, щоб відповісти і два абзаци нам написали. Тобто в них самих немає алгоритму, як перевіряти… От ми досліджували питання сміттєвозів у Рівному — там такі суми за оренду, невже не можемо придбати хоча б по одному кожного року?

По землі й нерухомості. Зайти на сайт міської ради і швидко та зручно подивитися, яка земля є вільною, а яка — ні, неможливо. Немає прозорого і відкритого переліку нерухомого майна комунальної власності, десь треба шукати. Ми пропонуємо провести інвентаризацію майна та землі й зробити цю інформацію публічною. Можливо, це складно технічно і фінансово, але з чогось треба розпочинати. Якщо у депутатів є зауваження, нехай вони долучаються критикою і стають співавторами програми.

Олена Хотенко, депутатка міської ради:

— Там чітко написано, якщо під час здійснення контролю за дотриманням антикорупційної програми уповноважена особа помітить знаки порушення, то вона ініціює перед міським головою питання проведення внутрішнього розслідування. А якщо міський голова відмовляє, тоді що, робота уповноваженого заблокована? І який сенс створювати цей орган, якщо він буде підпорядкований міському голові? Як на мене, це додатковий механізм для покарання своїх підлеглих. Я не проти програми, у мене рівень толерантності до корупції нульовий — буду підтримувати всі ініціативи, але якщо вони будуть реальними. Треба прибрати усі ризики підпорядкованості певним особам.

Святослав Клічук, депутат міської ради:

— Що далі з цією програмою? Пропонується, кому цікаво, стати співавторами. Далі вона іде, як документ, на комісії — там можна вносити зміни. Добре зробити її такою, щоб вона мала якийсь вплив. Там є конкретні рішення — «бери і роби», а є напрямки, куди треба рухатися: майже немає сфери будівництва, можна по землі ще щось додати. А як зробити цей орган дієвим та незалежним — це треба ще окремо зібратися, прописати і прийняти.

Володимир Валявка, депутат міської ради:

— Однозначно уповноважена особа потрібна. Наприклад, в обласній раді це давно дуже добре працює, депутати та інші чиновники можуть проконсультуватися, щоб не було помилок. Я, наприклад, консультуюся по старих зв’язках там.

Тамара Тимощук, депутатка міської ради:

— Ми в Україні створили стільки органів, а чи ми зупинили корупцію? Чи просто навантажимо бюджет ще однією контролюючою організацією, а корупцію не зупинимо.

 

Олена РАКС.


ПОВІДОМЛЯЙТЕ СВОЇ НОВИНИ В РЕДАКЦІЮ "РІВНЕ ВЕЧІРНЄ": Тел./Viber/Telegram: +380673625686

Читайте також