Конфлікти між покупцями і продавцями на Рівненщині почастішали

5333 0

Ми у соцмережах:

Конфлікти між покупцями і продавцями на Рівненщині почастішали

На Рівненщині почастішали скарги на стосунки між продавцями та покупцями. Це одна зі складових заяв, які надсилали до Головного управління Держпродспоживслужби в Рівненській області у 2023 році. Загалом там отримали 382 різноманітних звернень, більша частина яких стосувалася захисту прав споживачів.

Про це в етері Українського радіо Рівне розповіла заступниця начальника держпродспоживслужби області Оксана Нимкович, повідомляє Суспільне.  

"Хтось комусь нагрубив"
-  Мабуть, у зв'язку з воєнним станом у нас як і споживачі, так і продавці є трошки нервово заведені. Звичайно, на кожного впливає ця ситуація в країні і от найбільше — в торгівлі. Це на те, що хтось комусь нагрубив. Оці конфліктні ситуації частіші стали. Тому намагаємося в цьому дійти консенсусу, розповіла посадовиця.
Оксана Нимкович також зазначила, що 10 червня 2023 року прийняли новий закон про захист прав споживачів. Він мав би набрати чинності через рік з дня його опублікування, тобто у липні 2024-го року.
- Але є маленька така ще обмовка, що він вступає в дію не раніше дня припинення чи скасування воєнного стану, тому будемо чекати завершення воєнного стану і працювати вже по новому закону,  — підсумувала фахівчиня.
 
Скільки звернень надійшло та чого вони стосувалися
- Надійшло, в загальному, 382 звернення, з яких 209 по захисту прав споживачів, 103 звернення про забруднення навколишнього середовища, санітарний стан суб'єктів господарювання, 44 звернення — це по безпечності харчових продуктів, ветеринарній медицині, 17 звернень з питань цін, чотири по захисту рослин, фітосанітарії та інші звернення, які ми надсилали за належністю іншим органам", — зазначила посадовиця.
Вона зазначила, що із 209 звернень по захисту прав споживачів 151 надійшло письмово, а 58 звернень — з гарячих ліній адміністрації або уряду. Основними питаннями, які турбували громадян, були:
  • надання комунальних послуг — 35 звернень;
  • якість непродовольчих товарів, мобільні телефони, запасні частини, одяг, взуття — 35 звернень;
  • надання якості послуг, міжміські перевезення, ремонт авто, електроінструментів, взуття — 16 звернень;
  • надання послуг провайдерами — 15 звернень; 
  • недотримання гарантійного обслуговування — 14 звернень;
  • торгівля через інтернет і різні питання, які з цим виникають — 12 звернень,
  • обрахунок споживачів — сім звернень;
  • відмова у розрахунку терміналом — шість звернень.
Посадовиця нагадала, що під час придбання речей в інтернеті можна стати жертвою шахраїв:
- Рекомендую перед здійсненням інтернет-покупки подивитися, чи зазначений на інтернет-ресурсі суб'єкт господарювання, наприклад, ФОП і прізвище, ім'я по батькові або товариство з обмеженою відповідальністю, адреса, щоб потім було куди звертати свої претензії. Якщо ця інформація не зазначена на сайті — однозначно ви можете піддаватись високому рівню ризику, про те, що цей товар взагалі не буде відповідати заявленому. І не зможете навіть поскаржитися, якщо не буде цих даних.
 
Як діє Держпродспоживслужба під час мораторію на перевірки
- Мораторій на перевірки був введений, і ми все-таки всі заяви розглядаємо детально і дуже скрупульозно. Робимо запити до суб'єктів господарювання, вказуємо в цих запитах на порушення і в більшості випадків відновлюються права споживача, повертаються кошти. Наприклад, за дев'ять місяців повернуто кошти у сумі 106 тисяч гривень за неякісну придбану продукцію або неякісно надані послуги, — розповіла посадовиця.
 
Як поскаржитися у Держпродспоживслужбу
Оксана Нимкович розповіла, що скаргу можна написати в довільній формі, зразки є на сайті, також її можна подати особисто:
 
- Ми знаходимося на вул. Малорівненській, 81, у Рівному і на Поповича,65-А, там безпосередньо Управління захисту споживачів. Крім того, можна скарги подати й по гарячі урядовій лінії за нашими телефонами: 62 85 72 і 63 15 55. Також є на сайті розділ подати електронне звернення, де заповнюєте всі відповідні графи, додаєте копії чеків чи рахунків, що у вас є, і ми приймаємо такі звернення теж, надаємо на них відповіді".
Однак вона зауважила, що якщо буде відсутній будь-який документ, то відновити права споживача малоймовірно, особливо якщо це харчові продукти. Тому слід зберігати всі чеки. Якщо жодного чека не надали — це теж порушення захисту прав споживачів, оскільки цей розрахунковий документ — обов'язковий.
Бувають ситуації, в розгляді справи ми бачимо, що в діях суб'єкта господарювання немає порушень, тому що якщо товар використовувався — його вже повернути не можна, якщо це є якісь засоби гігієни чи, наприклад, товар, який в переліку заборонених до повернення. Ми тиск на суб'єкт господарювання не чинимо, ми розбираємо кожну скаргу в межах законодавства,  — розповіла посадовиця.
 
Антитютюновий контроль
З 11 липня 2023 року набули чинності зміни до антитютюнового законодавства. Заборонені, зокрема, реклама тютюнових виробів та пристроїв для куріння, ароматизатори тощо. Також зросли штрафи для кафе і ресторанів, які порушать закон щодо куріння у приміщеннях, а також з'явилась відповідальність для тих, хто курить електронні пристрої у громадських місцях.
- Хочу звернути увагу, що в закладах ресторанного господарства заборонено розміщати попільнички, кальян або здійснювати там куріння. За це передбачений штраф — 3 тисячі гривень на суб'єкта господарювання. У разі повторного порушення — штраф 15 тисяч гривень,зазначила Оксана Нимкович.
 
За стимулювання продажу тютюнових виробів закон передбачає відповідальність від 30 до 50 тисяч гривень за кожен факт реклами на окремому рекламному носії або за кожен окремий захід з метою стимулювання продажу тютюнових виробів, пояснила посадовиця.
"Мораторій на це не розповсюджується. Якщо скаржник напише нам скаргу, ми підемо на перевірку і притягнемо суб'єкта господарювання за стимулювання або вживання тютюнових виробів. Але має бути скарга для того, щоб перевірити", — додала вона.
 
Контроль за рекламою
- Реклама не була під мораторіями з початку війни і ми дослідили 560 рекламоносіїв в цьому році. У 77 випадках виявлено порушення і накладено штрафів на суму 100 тисяч гривень, з них уже 90 тисяч надійшли до державного бюджету України, — розповіла фахівчиня.
Вона зауважила, що це можуть бути випадки, що стосуються змісту реклами або коли відсутній надпис "самолікування шкідливе для вашого здоров'я".
 
Перевірка харчових продуктів
- Щодо безпечності харчових продуктів, дозволені позапланові перевірки, якщо є загроза життю та здоров'ю людей. Хочу наголосити, що з 44 скарг по цьому напрямку були такі скарги, коли вони були обґрунтовані і здійснено по них сім перевірок,зауважила Оксана Нимкович.
 
Зміни в переліку соціально значущих товарів і їх цін
Посадовиця розповіла, що перелік соціально значущих товарів змінився. З 1 липня 2023 року новою постановою встановлено граничний рівень торговельної надбавки — 10% на такі види товарів, як борошно, молоко, хліб, яйця, птиця, батон, олія. Саме цей перелік товарів підлягає державному регулюванню:
- З початку року до нас надійшло 26 звернень і вони не всі були обґрунтовані, тому що є вільні ціни. Щодо тих продуктів харчування, які в цьому переліку, проведено три позапланові перевірки, за результатами яких застосовано штрафних санкцій на 3,5 тисячі гривень. Крім того, ще накладено адмінвідповідальність на трьох посадових осіб.
 
Що, на думку споживачів, було неправильним у в ціновій категорії
Оксана Нимкович розповіла, що споживачі думають, що держава може регулювати тарифи провайдерів:

- Споживачі звертаються до нас і ми цим не дивуємося, тому що кожен хоче відновити свої права, коли вважає, що ціна завищена. 


ПОВІДОМЛЯЙТЕ СВОЇ НОВИНИ В РЕДАКЦІЮ "РІВНЕ ВЕЧІРНЄ": Тел./Viber/Telegram: +380673625686

Читайте також