Тиждень минув як по Рівному почали возити пасажирів п’ять нових автобусів, які пустили за маршрутом №1 — від льонокомбінату до Ювілейного. Не помітити їх неможливо — величезні, гарні зовні і комфортні всередині. Купив їх рівнянин Ігор Хомич, директор ТОВ «СВ «Трансгаз», яке торгує уроздріб пальним, зокрема газом. І свої автобуси він також заправлятиме саме газом. Для багатьох видається дивним — для чого цьому бізнесмену братися за такі дрібні і ризиковані послуги? Каже, що має велике бажання «допомогти місту, бо люди хочуть комфорту». Поки що бачимо, що саме місто, точніше, його керівники, мають велике бажання допомогти Ігорю Хомичу.
У 2012 році за цим же маршрутом вже їздили великогабаритні автобуси, куплені підприємцем у Барселоні, де вони відпрацювали по 10-15 років. Але вже через два тижні підприємець зрозумів, що «пролетів» — автобусами користувалися переважно пільговики, вартість проїзду яких з міського бюджету йому не компенсували, а обмежувати їхню кількість не дозволяли. Згодом «барселонці» зникли, перевізник їх нібито продав. Маршрут №1 виставили на конкурс, проте жоден з власників маршруток не виявив бажання запустити по ньому свій транспорт.
Автобуси, придбані Ігорем Хомичем, 2009 року випуску і в дуже хорошому стані, працюють на газі. Автобус вміщає 84 пасажири, має низьку посадку і повністю пристосований для перевезення пасажирів з інвалідністю. Тут є кондиціонер, обіцяють Wi-Fi та можливість розрахунку карткою. Що не кажіть, а це — чудова альтернатива нинішнім брудним та старим маршруткам.
Ігор Хомич сподівається, що його проект, на відміну від попередніх спроб, може стати успішним. У чому переваги?
— Як у всякому бізнес-проекті, я розумію, що йду на деякий ризик, — розповідає Ігор Хомич. — Але переваг на користь запуску екоавтобусів значно більше. По-перше, природний газ, окрім того, що екологічніший, ще й дешевший, ніж інші види палива. По-друге, маршрут довгий — через все місто і його центральну вулицю Соборну. Отже, пасажиропотік має бути достатнім. І, наостанок, я вірю, що наші свідомі громадяни власним вибором їхати екоавтобусом підтримуватимуть рентабельність маршруту.
Ігор Хомич не згадав у своєму коментарі, що матиме ще одну перевагу — міська влада обіцяє компенсацію за перевезення пільговиків, натомість перевозити їх мають без обмежень. Таку умову п.Хомич сам поставив чиновникам.
— Місто настільки зацікавлене, щоб були великогабаритні автобуси, що ми готові допомагати в цьому фінансово в межах можливостей бюджету міста, — розповідає міський голова Володимир Хомко. — Тобто якусь частину пільгових пасажирів оплачувати додатково. Поки що всі пільгові пасажири їздитимуть безкоштовно, як передбачено законодавством.
Володимир Пилипчук, начальник міського управління транспорту й зв’язку, уточнює, що компенсувати за перевезення пільговиків п.Хомичу доведеться за рахунок інших перевізників:
— Я зі свого боку зроблю все для того, щоб ці автобуси залишилися в місті і виправдали затрати для перевізника: змінимо графік руху, компенсуємо проїзд пільговиків. Безумовно, автобуси заслуговують на більшу компенсацію, ніж маршрутки, адже перевозять пільговиків без обмежень. Зараз маємо коефіцієнт компенсації лише для маршруток і тролейбусів, у лютому розрахуємо для автобусів. Це не означає, що збільшимо суму компенсації, яку виділяємо з міського бюджету щорічно. Просто цих 2 мільйони тепер розподілятимемо між трьома видами міського транспорту.
Валентин Демчук, голова ГО «Союз перевізників України», натякає, що такий принцип компенсування не дуже справедливий:
— Це добре, що містом почали курсувати великогабаритні автобуси. Це відповідний сервіс і комфорт для рівнян. Так має бути. Звісно, автобуси відберуть частину пасажирів у перевізників, які обслуговують маршрути в районах льонокомбінату та Ювілейного. Їм тепер буде складніше працювати. Тим більше, якщо автобусам компенсуватимуть проїзд пільговиків у більшій мірі. Це несправедливо щодо інших перевізників. Можливо, якби їм повністю або більше, ніж зараз, компенсували проїзд пільговиків, то й вони ремонтували б свій транспорт частіше, надаючи йому більш презентабельного вигляду, і оновлювали б свій автобусний парк.
Чи виправдають ці автобуси великі надії, які на них покладають (і не тільки чиновники, а й рівняни, які й справді хочуть комфорту у транспорті), стане зрозуміло через три місяці. Чиновники кажуть, якщо за цей час виявиться, що маршрут рентабельний, то до кінця року в місті вже буде 15 таких автобусів.
Дарина Гузенкова.
Довідка РВ
Ігор Хомич — директор ТОВ «СВ «Трансгаз», його дружина Наталія Хомич очолює рівненський ЦНАП. Сім’я Хомичів, включно із старшим сином, володіє двома автомобілями — Land Rover моделі Range Rover, 2005 року випуску, та Mercedes-Benz 2011 року випуску, квартирою в Рівному, кількома земельними ділянками в Рівному та навколишніх селах. На минулих виборах Ігор Хомич балотувався до Верховної Ради від «Слуги народу», та не пройшов. Є кумом депутата від цієї ж партії Дмитра Соломчука.