Чергова міська олімпіада з хімії відбудеться у Рівному 15 грудня. Деякі вчителі хімії, які звернулись до редакції «РВ», кажуть, що результати вони вже можуть спрогнозувати. Розповідають, що впродовж 10 років перемагають в олімпіаді учні одних і тих же шкіл.
Можливо, саме в цих школах найсильніша підготовка учнів з цього предмета? Але, заперечують вчителі, чому ж тоді місто займає останні місця в обласних олімпіадах з хімії? Вчителі припускають, що їхнім колегам, які працюють саме в цих школах, стають відомі завдання з олімпіади ще задовго до її початку. Вчителі навіть іронізують — може, не варто й залучати всі міські школи до олімпіади, а провести серед тих трьох, які щороку її виграють? — На олімпіадах справді часто переможцями стають учні одних і тих же шкіл, — підтверджує відповідальна за олімпіади з біології та хімії методист міського управління освіти Наталя Букша. — Нещодавно на нараді я порушувала це питання. З огляду на таку ситуацію я зазначила, що потенціал наших вчителів з цих предметів дуже високий, то чому ж роботу одних видно — це перемоги в олімпіадах та конкурсах, а роботу інших ні? З іншого боку, вчителі шкіл, які найчастіше перемагають в олімпіадах, є великими ентузіастами. Ось, наприклад, вчитель хімії Євгеній Лаворік займався з третьокласником, бо батьки попросили його про це. Ніхто його до цього не зобов’язував, адже хімію починають вчити з 7-го класу. Учень став одним із переможців. З огляду на вік ми не могли допустити його до обласних змагань і навіть місце не присудили, але створили для нього окрему номінацію. Як бачите, для того, щоб здібна дитина перемогла в олімпіаді, вчитель повинен вміти підготувати її до цього. Тут важливий і досвід, і своя система навчання, і працелюбність. Як голова журі олімпіади з хімії, я можу запевнити, що ніколи не розсекречувала завдання перед олімпіадою. Неможливі й будь-які махінації під час перевірки, адже, як мінімум, шестеро членів журі перевіряють кожну роботу учасників олімпіади. А ось голова методичного об’єднання вчителів хімії Олена Назарчук вважає ситуацію, коли перемагають в олімпіадах учні одних і тих же шкіл, цілком нормальною і закономірною: — Якщо вчитель виявив відповідні здібності в дитини, то він, зрозуміло, буде навчати і «вести» її при проведенні олімпіад протягом всього часу навчання. Тобто якщо цей учень у сьомому класі здобув перше місце, то наступного року, скоріше за все, його знову відправлять на олімпіаду і він може знову здобути перемогу вже серед учнів восьмих класів. І так всі наступні роки. А от коли в одинадцятому, наприклад, класі з’являється нове обличчя серед переможців — це вже підозріло. Виникає запитання, чому ця дитина проявила себе тільки зараз? Що ж до того, що переможці міських олімпіад посідають останні місця в обласних, то це неправда. Вони перемагають не лише на рівні області, а й на всеукраїнському. Заступник міського голови Галина Кульчинська повідомила, що цьогоріч буде запроваджено новий варіант формування завдань на олімпіади: — Я допускаю, що вчителі не можуть бути до кінця впевнені, що підсумки олімпіад будуть чесними і справедливими. Особливо, якщо, як вони стверджують, щороку перемоги дістаються одним і тим же школам. Оскільки підходи до формування завдань для олімпіади є різні, з начальником міського управління освіти ми вже погодили один з них. Цього року варіанти завдань готуватимуть вчителі-методисти різних шкіл, які є членами журі. За дві години до початку олімпіади за зачиненими дверима кабінету вони погодять остаточні завдання на ту чи іншу олімпіаду. Таким чином, це унеможливить розсекречення завдань до початку олімпіади. До того ж учнівські роботи завжди закодовують і при перевірці надати комусь перевагу неможливо. Цього року я намагатимусь побувати на відкритті максимальної кількості олімпіад і проконтролювати їхню підготовку.