Тим, хто їде зі Львова до Рівного автомобільною дорогою Київ-Чоп, не потрібен додатковий вказівник на в’їзді до Рівненської області. Про те, що Львівська область вже позаду, сигналізує дорожнє покриття. Якщо на Львівщині воно завжди відремонтоване, очищене та ще й освітлене, то на нашій території з ремонтом та очищенням від снігу взимку ніхто особливо не поспішає. Причина такої різниці у якості однієї й тої самої дороги проста — у Львівській області автотрасу Київ-Чоп обслуговує іноземна фірма, а у Рівненській — той самий «Рівнеоблавтодор», у надрах якого ще із часів Леоніда Кучми безслідно зникають виділені на ремонт та обслуговування доріг бюджетні кошти.
Цього року був шанс замінити «Рівнеоблавтодор» на іншу, приватну фірму. Та хто ж віддасть просто так замовлення на десятки мільйонів? Хто краще за «Рівнеоблавтодор» зможе оперативно і непомітно для водіїв закопати ці гроші в асфальт? Поки що точно відомо лише одне — бюджетні гроші, виділені на ремонт та утримання доріг у нашій області, знову вкрадуть. Причому абсолютно чесно і prozorro!
Понад півмільярда гривень, які виділили торік на ремонт доріг у Рівненській області, було витрачено на поточні середні ремонти (тобто заміну верхнього та нижнього шарів асфальту) на кількох ділянках доріг державного значення. В основному гроші пішли на дорогу Городище-Рівне-Старокостянтинів, що не завадило вкладеним мільйонам «сповзти» з цієї траси зі снігом вже після першої зими. Цього року, окрім поточних середніх ремонтів на найгірших, за висновком Служби автодоріг, ділянках, буде ще й капітальний ремонт дороги Рівне-Луцьк. Не усієї, звісно, — понад 300 мільйонів гривень вкладуть у ділянку від Луцького кільця у Рівному до Азотівського кільця біля села Карпилівка.
Вибоїни ж на автодорогах Київ-Чоп, Київ-Ковель, Рівне-Луцьк-Устилуг, Доманово-Ковель-Чернівці-Тереблече та Городище-Рівне-Старокостянтинів цього року, як і всіма попередніми, ремонтуватиме державне підприємство «Рівнеоблавтодор». Саме ця компанія виграє рік у рік тендери на експлуатаційне утримання доріг державного значення в області, яке передбачає прибирання шляхів від бруду, чищення їх від снігу, посипання від ожеледиці, а також… ямковий ремонт.
У тендерній документації Служби автодоріг прописано, яким має бути цей ремонт. Залежно від типу вибоїни, або струменевим методом з використанням машини, або способом просочення вручну, або за допомогою холодного фрезерування, а також — або з розламуванням старого покриття, або без такого.
Днями працівники «Рівнеоблавтодору» вже розпочали ямковий ремонт, відповідно до виграного тендера минулого року. У вибоїни, як звітували, заливають гарячий асфальтобетон. Але замість того, щоб вирізати вибоїну і закласти туди такої ж якості асфальт, як і сама дорога, в ямки поспіхом заливають бітум, а інколи дорожники на Рівненщині ще й поливають зверху засипаний щебінь смолою із чайника.
Торік на експлуатаційне утримання доріг державного значення на Рівненщині з держбюджету передбачили близько 110 мільйонів гривень. Цього року — 150. Як і раніше, за право «освоїти» ці гроші «змагалися» тільки дві компанії: державний «Рівнеоблавтодор» та Рівненське ШЕУ, комунальне підприємство міськради, якому також потрібна «конкуренція», щоб вигравати тендери на ремонти вулиць Рівного.
Приватні фірми, які цього року чи не вперше спробували «відібрати хліб» у «Рівнеоблавтодору», навіть не допустили до торгів. Хоча капітальні та поточні середні ремонти в області виграють останніми роками тільки приватні компанії — у «Рівнеоблавтодору» немає відповідної техніки та й пропозиції його дорожчі.
Документи на тендер щодо експлуатаційного утримання подавали здолбунівське ТОВ «Будтех-пром» та рівненське ТОВ «НВП Шляхбуд». «Будтех-пром» працює з 2010 року і зареєстроване на Олександра Семенова. Його прізвище, а також прізвище директорів фірми можна знайти у переліку осіб, які пов’язані з будівництвом житлових будинків «Лакшері Сквер», які зводить компанія бізнесмена Юрія Чаборая «Інтер Бетон». ТОВ «НВП Шляхбуд» було створено торік і зареєстровано на Євгенія Кінаша, заступника колишнього директора «Санком-Рівне» Святослава Євтушенка.
Служба автомобільних доріг відмовила цим приватним фірмам на двох торгах поспіль (перший тендер скасували через скаргу до Антимонопольного комітету), посилаючись, наприклад, на неповний перелік документів, на відсутність печатки на деяких сторінках, на те, що договори оренди на частину техніки от-от завершаться.
Як наслідок, тендер звично розіграли поміж собою «Рівнеоблавтодор» та ШЕУ. Аукціон на Prozorro цілком прогнозовано виграв «Рівнеоблавтодор», запропонувавши суму на 20 тис. грн. меншу, аніж ШЕУ — 149,18 млн. грн. Тож водіям, що проїжджають через нашу область, варто бути особливо обережними.
Микола Яворський, заступник начальника Служби автомобільних доріг у Рівненській області:
— Звісно, ми б хотіли, щоб заходили приватні фірми. Але це повинні бути фірми з матеріальною базою, яка б дозволяла оперативно моніторити ситуацію та працювати по всій області. Навіть облавтодор, який має філії в районах та близько 30 машин, що посипають дороги, не завжди вчасно справляється взимку. Що можна тоді говорити про фірми, які мають п’ять грейдерів? Можливо, пізніше прийдуть компанії, які зможуть конкурувати. Нині ж не хочу захищати облавтодор, але охопити дві тисячі кілометрів доріг не так просто, як хтось думає.
Олександр Аліксійчук, директор ТОВ «Будтех-Пром»:
— Служба автодоріг хоче, щоб її дочірнє підприємство (облавтодор. — Ред.) було переможцем, нас же на торгах, як ми чітко зрозуміли, бачити не хочуть. Відбувається нечесна гра і нахабне просування своїх інтересів, тому шансів перемогти у нас не було. Ми виграли інший, дешевший, тендер на обслуговування доріг місцевого значення — і Служба автодоріг його скасувала, щоб потім перемогу віддати облавтодору.
Маємо намір подаватися на тендери в інші області. Ми маємо ресурси, щоб працювати. У нас потужна історія: виконували замовлення іноземних інвесторів. Зокрема, асфальтували територію «Українських лісопилень», Здолбунівського цементного заводу, робили дороги для приватних фермерських господарств. Наша якість, досвід, документація їх влаштовувала, а ось Службі автомобільних доріг наша база здалася недостатньою хоча б для того, щоб ми принаймні спробували позмагатися на аукціоні.
Навряд чи зможе вигравати якась інша компанія, окрім облавтодору, доки не зміниться щось у керівництві Служби автомобільних доріг. Облавтодор має борги зі сплати податків, зарплати (а отже, менеджмент там просто нікудишній), але виграє державні закупівлі. І погане утримання доріг — не через мале фінансування, як на мене. У когось або замало, вибачте, мізків, або хтось, припускаю, багато краде.
Микола НЕСЕНЮК, Алла САДОВНИК.