Обізнаний споживач сам себе захистить

1901 0

Ми у соцмережах:

Обізнаний споживач сам себе захистить

642 звернення громадян надійшло до управління захисту прав споживачів за перше півріччя цього року. Це майже на 30 більше, ніж торік. Начальник обласного управління захисту прав споживачів Євгенія Мосіюк стверджує, що більшість скарг вдається вирішувати на користь споживача. Втім, їхню кількість можна суттєво зменшити, якщо споживач ще до купівлі товару чи послуги сам подбає про власний захист. Для цього досить знати деякі основні правила.

За прострочену шоколадку штраф — понад 500 гривень 45 скарг на неякісні продукти надійшло в управління захисту прав споживачів цього року. Їхня кількість збільшилася. Втім, здійснити відразу перевірку за скаргою управління не може. Адже про планові перевірки, згідно із законодавством, мусить повідомити підприємця за 10 днів. А на проведення позапланових за заявою споживача мусить брати дозвіл у Держспоживстандарту. На це йде не менше 10-15 днів і неякісного продукту, як правило, на момент перевірки вже на прилавку нема. — Для прикладу наведу випадок, який трапився в Костополі, — розповіла п. Мосіюк. — У квітні цього року споживач у магазині купив шоколадку із закінченим терміном придатності. То здійснити перевірку за його зверненням ми змогли лише 21 травня. Щоправда, при перевірці виявили масу порушень. Нам не видали чек при купівлі. У підприємця не було документів про якість та безпеку продукції, а у виявлених у його магазині арахісі, цукерках, кондитерських виробах закінчився термін придатності. Ми оштрафували підприємця загалом на 568 грн. Крім того, споживачеві було повернуто кошти за неякісний продукт. Він ще вимагав і моральну компенсацію. Але це не компетенція управління. В таких випадках ми можемо допомогти лише скласти позовну заяву. І такі справи — виграшні. Ще приклад: споживач купила слабосолену рибу, яка виявилася неякісною. При перевірці було встановлено, що в документі на рибу вказаний термін придатності 12 днів, а на упаковці з рибою — 15. Чи це був недогляд, чи свідома омана покупця — хтозна. Як же захиститися від неприємностей? Не купуйте продуктів, на яких не зазначена інформація про них, про виробника або вона зазначена незрозумілою мовою. Звертайте увагу на термін придатності і не беріть продукт, якщо цей термін закінчується. Не купуйте в час пік, коли в магазині багато покупців. При купівлі вимагайте чек. Якщо продукт виявиться неякісним, вам зобов’язані його відразу замінити.

ГМО ніде нема. Чи це так? Не було жодної скарги цього року до управління захисту прав споживачів на неякісні салати у супермаркетах. А на неякісні послуги в закладах громадського харчування надійшло лише 5 скарг. Причому одна з них не була пов’язана з продуктами, бо скаржилися на те, що з гардероба вкрали пальто. А ось перевіряти продукти на якість управління захисту прав споживачів поки що не може. Торік у нього на це не було грошей. А цього року йому виділили для цієї мети 42 тисячі гривень, та поки що вони на рахунок управління не надійшли. Аналогічна ситуація і з перевірками на вміст ГМО. В управлінні нема для цього лабораторії. А чи дотримується вимог закону виробник продукції — хтозна. До речі, закон дозволяє вміст 0,9% ГМО у продукції, однак згідно з написами на ній ніде ГМО немає.

Неякісне дитяче харчування — з Росії та Швейцарії 47 підприємців, які реалізують дитяче харчування, перевірили цього року працівники облуправління захисту прав споживачів. В усіх виявили порушення. Так, у 5 реалізаторів не було на нього сертифікатів, у 37 — документів про якість, у 38 — протоколів про відсутність генетично-модифікованих організмів. Також у 5 підприємців продукція не відповідала нормативним вимогам: у ній виявили крохмаль та борошно. А стаття 9 Закону України про дитяче харчування забороняє їх використовувати. Серед неякісного дитячого харчування не було вітчизняної продукції, лише російська та швейцарська.

Готелі працюють напівлегально Нині в області перевіряють до Євро-2012 готелі. Так, у 7 з 12 перевірених цього року готелів не було сертифікатів відповідності. Чотири з них станом на середину червня сертифікувалися. Решта й надалі працюють напівлегально. — На жаль, власники готелів хочуть жити як у Європі, але надавати якісні послуги як у Європі не поспішають, — розповідає п. Мосіюк. — Ми в таких випадках надавати послуги їм забороняємо. А якщо вони заборону порушують, штрафуємо. Також про ці порушення обов’язково повідомляємо облдержадміністрацію, санстанцію тощо.

Від неякісних послуг кабельного телебачення складно захищати Торік до управління захисту прав споживачів найдійшло 11 скарг на неякісні послуги кабельного телебачення. Цього року їх було 4. Споживачі скаржилися на неякісне зображення, систематичне підвищення тарифів. — У таких випадках складно захистити споживачів, — говорить п. Мосіюк. — У нас працює лише один оператор кабельного телебачення і він — монополіст, тож у споживачів немає вибору. Оскільки до надавача послуг майже ніколи не можна дотелефонуватися, щоб висловити претензії, то я у таких випадках раджу писати заяву і надсилати її рекомендованим листом. Тоді, якщо відповіді не буде, надавач послуг змушений буде відповідати на вимогу прокурора.


ПОВІДОМЛЯЙТЕ СВОЇ НОВИНИ В РЕДАКЦІЮ "РІВНЕ ВЕЧІРНЄ": Тел./Viber/Telegram: +380673625686

Читайте також