Традиційно влітку в місті збільшується кількість велосипедистів. Особливо помітно цього року — карантин змусив багатьох пересісти на велосипеди, і не тільки для прогулянок, а й для того, щоб добиратись на роботу. Проте велосипедисти не стали дисциплінованими учасниками дорожнього руху — частіше використовують пішохідні тротуари, а не дороги. Причому часто, ледве обминаючи пішоходів, вправляються в екстремальній їзді.
— Між собою ми називаємо таких «оленями», — каже рівнянин Юрій Ойцюсь, який пересувається на велосипеді не тільки в Рівному, а й поза ним. — Ці люди або неадекватні, або просто надто молоді, щоб усвідомлювати всі наслідки екстремальної їзди. Адже насправді так можна і вбити людину. При зіткненні з велосипедом це удар силою у 60-80 кг. Колись, пам’ятаю, в Рівному був інцидент, коли велосипедист на смерть збив бабусю. Справжні велосипедисти користуються переважно дорогами, тільки в дощову погоду використовують тротуари.
У патрульній поліції Рівненської області нагадують: велосипедист має право керувати велосипедом, який обладнаний звуковим сигналом та світлоповертачами: спереду — білого кольору, по боках — оранжевого, позаду — червоного. Для руху в темну пору доби і в умовах недостатньої видимості на велосипеді повинен бути встановлений та увімкнений ліхтар (фара).
— Відповідно до пункту 6.6 Правил дорожнього руху України велосипедистам забороняється рухатися по тротуарах і пішохідних доріжках, крім дітей до 7 років на дитячих велосипедах під наглядом дорослих, — каже речниця патрульної поліції Оксана Юрченко. — Проте рівняни попри адміністративну відповідальність, яка їм загрожує, нехтують цим правилом і можна бачити чимало велосипедистів на тротуарах. Проте до поліції ні разу ніхто не звертався із заявою про збиття велосипедистом. Як правило, люди отримують незначні тілесні ушкодження і тому не бачать сенсу викликати поліцію.
Проблему могли б вирішити велодоріжки. У багатьох містах України такі є. У Рівному побудована поки лише велодоріжка по вулиці Макарова, і то не по всій її протяжності, а також по вулиці Романа Шухевича — це дві автомагістралі, де відносно недавно робили реконструкцію.
Міський голова Володимир Хомко наголошує, що тепер дороги у Рівному ремонтують з урахуванням інтересів велосипедистів:
— Ми розробили схему для руху велосипедистів у Рівному. І капітальні ремонти всіх доріг у місті, зокрема, на вулицях Макарова, Шухевича, робимо тепер з урахуванням цієї схеми. Ця схема концептуальна. Відразу все зробити неможливо, але якщо колись ми відремонтуємо усі дороги Рівного, то з’єднаємо усі велосипедні доріжки в одну мережу.
Юрій Ойцюсь з однодумцями тим часом просувають проект «Зелена стежка»:
— «Зелена стежка» — це будівництво велодоріжки, яка б дозволила вільно пересуватися містом на двох колесах, більше того — добиратися до міста велосипедом із навколишніх сіл, як-от Шпанів, Корнин, Олександрія. Є розуміння з боку тамтешніх голів ОТГ — вони погоджуються на будівництво своїх частин велодоріжок. Щодо Рівного, то ми стараємося шукати фінансування для будівництва, якщо не повної протяжності «Зеленої стежки», то хоча би її ділянок. Так, наприклад, цього року на фінансування з Громадського бюджету подали проект з будівництва частини стежки протяжністю 1 км біля Басового Кута вартістю 600 тисяч гривень.
Дарина Гузенкова.
Довідка РВ
Велосипедисту забороняється (п.6.6 ПДР України):
а) керувати велосипедом з несправним гальмом, звуковим сигналом, а в темну пору доби і в умовах недостатньої видимості — з вимкненим ліхтарем (фарою) чи без світлоповертачів;
б) рухатися по автомагістралях і дорогах для автомобілів, а також по проїзній частині, коли поряд облаштовано велосипедну доріжку;
в) рухатися по тротуарах і пішохідних доріжках (крім дітей до 7 років на дитячих велосипедах під наглядом дорослих);
г) під час руху триматися за інший транспортний засіб;
ґ) їздити, не тримаючись за руль, та знімати ноги з педалей (підніжок);
д) перевозити пасажирів на велосипеді (за винятком дітей до 7 років, які перевозяться на додатковому сидінні, обладнаному надійно закріпленими підніжками);
е) буксирувати велосипеди;
є) буксирувати причеп, не передбачений для експлуатації з велосипедом.
За недотримання вимог передбачається адміністративна відповідальність відповідно до ч.2 ст.127 (Порушення правил дорожнього руху особами, які керують велосипедами) КУпАП.В
Керування мопедами та мотоциклами дозволяється з 16 років. Щоразу вирушаючи в поїздку, водій зобов’язаний користуватися засобами пасивної безпеки: шолом та інші відповідні захисні засоби одягу. Перед виїздом слід перевірити справність свого мототранспорту: гальмівну систему та світло. Рухаючись в темну пору доби, обов’язково вмикайте фари, вони зроблять транспортний засіб помітним в темряві. Водіям мопедів категорично забороняється їздити та триматися за кермо лише однією рукою, або не триматися за руль взагалі. Забороняється буксир мопедів та скутерів.
Щоб законно їздити по дорогах на скутері з двигуном, робочий об’єм якого становить менше 50 куб. см, або електродвигуном потужністю до 4 кВт, водієві необхідно пройти навчання та отримати посвідчення з категорією «А1». Для керування мототранспортним засобом з більш потужним двигуном і великим робочим об’ємом — необхідно отримати категорію «А». Вік осіб, які допускаються до навчання керування мопедом та мотоциклом, повинен бути 16 років.
Згідно з ПДР, пункт 2.1, при керуванні механічним транспортним засобом водій повинен при собі мати: посвідчення, що дає право на керування транспортним засобом відповідної категорії (для скутера категорія — «А1», для мотоцикла — «А»); документ про реєстрацію транспортного засобу; для мотоциклістів — поліс обов’язкового страхування.
А для популярних зараз електросамокатів та гіробордів в Україні навіть правил ще не встигли розробити. Тож їхні власники підпадають під категорію… пішоходів.