Позич ідеї у Нью-Йорка. Чого не вистачає українським містам?

1316 0

Ми у соцмережах:

Позич ідеї у Нью-Йорка. Чого не вистачає українським містам?

Нью-йоркські урбаністи з групи Urban Omnibus почали свою діяльність у розпал економічної кризи. Вони прагнули реформувати величезний та хаотичний організм Нью-Йорка, зробити місто більш дружнім, зручним та прогресивним.

festival-header1 Група вирішила піти в народ, знайти круті маленькі ідеї та розповісти про них якомога більшій кількості жителів міста. Urban Omnibus провели відкритий конкурс візій і практик для міста майбутнього «New York — New City». Серед спектру знайдених ідей було обрано 50 найбільш практичних та перспективних. Більшість із них вписуються в загальносвітові тренди соціального дизайну — наприклад, пропозиції будувати більше лавок, висаджувати дерева на дахах, будувати трибуни для спілкування різних міських груп, створювати альтернативні мапи, підтримувати художників. Проте деякі ідеї вирізнялися своєю оригінальністю.

Змінювати ставлення до приватного

У густонаселених містах утримання машини, будинку, офісу лише для власних потреб перетворюється на розкіш. У Нью-Йорку ще десять років тому почала працювати одна з найбільших у світі мереж каршерінгу Zipcar, а також діє популярний мобільний сервіс Bandwagon, завдяки якому пасажири таксі можуть кооперуватися для проїзду. Нерухомість у Нью-Йорку також використовується спільно, наприклад, завдяки соціальній мережі для клерків STACKD. Цей сайт, по-перше, допомагає знайомитися людям з сусідніх офісів, а по-друге, дозволяє приймати спільні рішення щодо розподілу простору і ділитися оголошеннями про вільні кімнати.

Розказувати місту про себе

01 Активізація міських громад — улюблена тема урбаністів. Нещодавно ми писали про гру для сусідів від бельгійських дизайнерів. У Нью-Йорку художниця Кенді Чен запропонувала подібну модель сусідської комунікації. На вулицях Брукліна розвішувалися анкети у формі кольорових стікерів. Мешканці міських кварталів могли вносити туди свої дані та читати інформацію про жителів сусіднього будинку. Інша візуально схожа ініціатива, реалізована в Нью-Йорку, — проект Give a Minute. Цього разу мешканців просили на кольорових папірцях ділитися ідеями розвитку міста.

Показувати місто новим мешканцям

02 Вісімнадцятимільйонний Нью-Йорк — місто нових жителів. 36?% мешканців міста — іммігранти. Організація The Immigrants & Parks Collaborative намагалася інтегрувати іммігрантів в американське суспільство, проводячи акції у восьми парках Нью-Йорка. Для них влаштовувалися майданчики для спілкування, спортивні змагання, музичні чи екологічні події. Кожен з парків відповідав певній етнічній групі міста.

Знати свої права

03 Нью-йоркський центр урбаністичної педагогіки створив ресурс та розповсюдив брошури про базові права людей, що торгують на вулицях. Більшість вуличних торговців — іммігранти, в яких можна купити що завгодно від парасоль до фалафеля. Проте торгують вони переважно нелегально і рідко знають свої права, через що можуть стати легкими жертвами для поліції. За подібним принципом пізніше були створені та розповсюджені брошури про те, навіщо економити воду та як вести себе у випадку арешту.

Відновити села в містах

04 Ще один тренд майбутнього Нью-Йорка, зауважений Urban Omnibus, — міське фермерство. Овочі можна вирощувати всюди — у парках, на підвіконнях, на дахах. Міська агрокультура заново поєднує сусідів, повертає людям публічний простір та дає в результаті екологічні чисті продукти. 7?% земель Нью-Йорка сьогодні не використовуються жодним чином, і їх можна було б перетворити на сади та грядки.

Виробляти енергію з дверей

05 Urban Omnibus виділили низку енергетичних проектів для Нью-Йорка майбутнього, серед яких значаться пропозиції заповнити дахи сонячними батареями та акумулювати енергію від широкої мережі підводних вітряків, розставлених вздовж узбережжя міста. Проте особливу увагу привертає винахід проекту Fluxxlab— революційні двері-вертушка, що виробляють енергію від проходження крізь них містян. У Нью-Йорку щодня тисячі людей безперервно проходять крізь двері, тож автори проекту запропонували перетворити цей побутовий рух на електрику. Технологія таких дверей розповсюджується в інтернеті за ліцензією Creative Commons.

Розвивати уяву

06 Ірен Чен і Брет Снайдер розробили додаток до айфона «Музей фантомного міста», завдяки якому можна бачити Нью-Йорк у паралельних реальностях. Достатньо навести мобільний пристрій на вулицю, щоб побачити архітектурні проекти, які мали на ній з'явитися, але в силу різних причин так і не побачили світ. Зокрема, можна побачити нереалізовані скульптурні задуми, такі як велетенський пам'ятник Землі, металева парковка для гелікоптерів в одному з парків або футуристичний купол Бакмінстера Фуллера. Проект створювався командою програмістів, дизайнерів та істориків архітектури і надихався практиками ситуаціонізму.

Мати право на житло

07 У Нью-Йорку дороге житло, тому близько 40?% житлової площі, що з'явилася в місті з 1990 року, є нелегальною. Переважно це обжиті підвали, погреби та лофти. Громадська ініціатива Chhaya починала з того, що боролася за легалізацію та облаштування незаконних поселень. Дослідження, проведене в районі Джексон-Гайтс, показало, що 80?% будинків використовували свої підвали як помешкання. Принаймні третину з них можна було б легалізувати і, відповідно, надати їхнім мешканцям право на якісне та безпечне житло. Компанія допомагала вирішити юридичні проблеми таких поселень. Наступним етапом діяльності організації була розробка програм доступного житла у Нью-Йорку.

Бачити невидимок

08 Дослідження студентів Колумбійського університету показало, що лише 7?% нью-йоркських безхатченків є видимими для суспільства. Кінцевим результатом цього дослідження була співпраця міської влади з соціальними дизайнерами для покращення життя людей на вулицях. Дизайнери пропонували, наприклад, поліпшити розташування меблів у нічліжках, влаштувати пункти юридичної та психологічної допомоги бездомним і, головне, зробити невидиме видимим та звернути увагу широких мас на проблеми людей, позбавлених житла.

Навчати соціального дизайну

09 Більшість пропозицій соціальних дизайнерів матимуть лише локальний ефект, якщо не вчити цьому майбутнє покоління, вирішили Кеті і Кармен з організації Project: Interaction. Вони запропонували старшокласникам факультативний курс з використання дизайну для соціальних змін. За десять тижнів учні курсу мають навчитися виробляти креативні ідеї щодо того, як покращувати роботу міського транспорту та водопостачання, розвивати зелені зони, робити доступними свіжі овочі та фрукти, активізувати спільноти. biggggidea.com


ПОВІДОМЛЯЙТЕ СВОЇ НОВИНИ В РЕДАКЦІЮ "РІВНЕ ВЕЧІРНЄ": Тел./Viber/Telegram: +380673625686

Читайте також