Присмерки камікадзе: три варіанти переформатування уряду Яценюка

1075 0

Ми у соцмережах:

Присмерки камікадзе: три варіанти переформатування уряду Яценюка

Імунітет прем'єр-міністра Арсенія Яценюка, який захищає його від звільнення, закінчується 11 грудня, після чого є ймовірність, що буде поставлено питання про відставку уряду. На цю дату з різним ступенем нетерпіння чекає значна частина представників влади, пов'язуючи з нею як можливість взяти участь у змаганні за портфелі, так і надії на активізацію структурних змін в економіці.

Яценюк Прогнози розвитку подій діаметрально протилежні: від представників різних політичних сил Forbes чув не тільки версію, що Арсеній Яценюк подасть у відставку після завершення презентації у Верховній Раді звіту уряду про рік роботи (наразі цей документ активно готують), а й запевнення у збереженні статус-кво, зважаючи на відсутність узгодженої кандидатури наступника. "Ми не підтримуємо жодної іншої кандидатури", — каже Максим Бурбак, лідер фракції "Народного фронту" в парламенті. "Чи голосуватиме за відставку Кабміну коаліція, мені важко сказати. Я, звичайно, голосував би", — ділиться представник "Опозиційного блоку" Микола Скорик. Forbes проаналізував найімовірніші сценарії, які може запустити втрата невразливості Кабінетом Міністрів.

Варіант 1: півзаходи

Найбільш "щадний" із можливих сценаріїв — точкові відставки та переформатування уряду в частині окремих міністерств. Претендентів на звільнення Арсеній Яценюк перерахував у нещодавньому інтерв'ю виданню Politico: міністр енергетики та вугільної промисловості Володимир Демчишин, міністр охорони здоров'я Олександр Квіташвілі, міністр освіти та науки Сергій Квіт (пізніше щодо останнього прем'єр уточнив, що сталося непорозуміння, пов'язане з неточним перекладом його слів). Незважаючи на компромісність такого варіанта, він не бездоганний у процедурному аспекті й малоймовірний із погляду відповідності громадському запиту. "Тут є певний конституційний нюанс, який визначає, що відставка окремих міністрів, частини складу уряду чи зміна міністерств не є відставкою уряду. Відставка уряду — це або колективна відставка, або відставка прем'єра, яка, у свою чергу, тягне за собою відставку всього Кабміну", — каже колишній нардеп Тарас Чорновіл. Крім того, наголошує він, виходячи з настроїв у суспільстві, півзаходи навряд чи задовольнять запит на зміни. Максим Бурбак нагадує, що прем'єр-міністр ще два місяці тому висловлював ідею запропонувати свої кандидатури від кожної фракції для переформатування і посилення Кабміну. "Але пропозиції так і не надійшли. Ми пропонуємо зібрати раду коаліції з участю прем'єр-міністра, голови Верховної Ради і відверто обговорити перезавантаження уряду та план коаліції", — каже він, зауважуючи, що у президента і прем'єра має бути спільне бачення актуальних змін, зокрема, в галузі освіти, охорони здоров'я, податкових реформ.

Варіант 2: усі на вихід

Арсеній Яценюк виходить на трибуну, звітує про проведені реформи, порятунок країни від дефолту та забезпечення початку зростання економіки, тобто ретранслює всі обов'язкові складові прем'єрської риторики останніх місяців. А потім — у контексті того, що найважчий період у країни вже позаду і його місія виконана — заявляє про відставку. Цей сценарій дає змогу зберегти обличчя всім учасникам коаліції та видимість згуртованої команди. Але навіть народні депутати, які ретранслюють цю версію, визнають: її реалізація буде непростою, незважаючи на гостре бажання більшості представників влади, крім самого фігуранта. За словами Тараса Чорновола, наразі більшість політичних сил, зокрема, і представники пропрезидентської фракції, досить жорстко ставить питання про відставку уряду. "Тобто поки що політична воля є. Єдине, що є дуже велика вірогідність, що питання "відповідальності уряду" може бути перенесено на пізніший термін — після затвердження бюджету", — каже він. Враховуючи, що відставка Кабміну дорівнює достроковим парламентським виборам ("НФ" уже анонсував, що вийде з коаліції, якщо Арсенія Яценюка буде відправлено у відставку), то позитивний результат голосування не гарантований. Микола Скорик, нардеп від "Опоблоку", зазначає, що це рішення давно назріло через провальні показники з більшості ключових напрямів роботи Кабміну, насамперед з боротьби з корупцією. "Уряд нічого не зробив для бізнесу, не відбулися реформи у сфері держуправління, у сфері боротьби з корупцією, — зазначає він. — Те, що в нас є величезна кількість агентств, які борються з корупцією, не означає, що корупції поменшало". Серед затверджених програмою Кабміну кроків, терміни реалізації яких минули і виконання яких можна поставити під сумнів, — старт "великої" приватизації 1200 держкомпаній, приватизація 37 вугільних шахт, реформа НАК "Нафтогаз України", створення сховища ядерних відходів і завершення проекту "Стіна" на кордоні з Росією. "Кабміну потрібно піти і дати місце іншим, — упевнений Скорик. — "Народний фронт" як основа коаліції не має сьогодні підтримки в населення. А в нормальній країні, мені здається, не буває прем'єра, якого не підтримують громадяни", — зазначає він.

Варіант 3: збереження статус-кво щодо прем'єр-міністра, реформа структури Кабміну

Ще одна можлива конфігурація уряду — прем'єр залишиться на своїй посаді, але зміниться сама структура Кабінету Міністрів. Про реформування уряду Арсеній Яценюк також може заявити в рамках звіту перед парламентом у блоці "плани на майбутнє". За інформацією видання "LB", обговорюють варіанти скасування Міністерства регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ, об'єднання Мінагрополітики з Міністерством екології та злиття трьох навколосоціальних міністерств — Мінкульту, МОЗ і Мінспорту. Forbes зв'язався із представниками зазначених відомств: вони запевняють, що жодних процесів, які вказують на можливість злиття/скасування, наразі не відбувається. Більше того, усі ці відомства залучено до бюджетного процесу на наступний рік.

Чи оптимальна структура уряду?

"В принципі я вважаю, що потрібно оптимізувати систему міністерств і органів центральної влади. Але в цьому випадку культуру не зовсім можна пов'язати з медициною, — каже Ігор Шевченко, екс-міністр екології. — Але з погляду функціоналу, звичайно, обережно до цього ставитися. Не просто фізично об'єднувати міністерства, а дивитися, куди і яку функцію передати". Також ведуться дискусії про можливість об'єднання Мінекономіки та Мінпаливенерго. "Сьогодні Мінекономіки — це віртуальне міністерство. Я багато разів про це казав: поки воно не почне працювати над так званим "бюджетуванням" державних програм, воно нікому не потрібне", — зазначав у коментарі Forbes екс-міністр економіки Сергій Терьохін. Для ефективної роботи галузі наявність профільного міністерства не є принциповою. "Я вчора бачив коментар Олексія Ботвінова (український піаніст, відомий у всьому світі) про те, що якщо Міністерства культури не буде, то культури в Україні не буде. Я вважаю, це неправильно. Культура або є, або немає, незалежно від того, чи є міністерство. Усе залежить від того, яка в загальному політика держави в цьому напрямку, — каже Шевченко. За його словами, у Британії — до десяти міністерств, у складі яких є структурні підрозділи, що займаються певними напрямами. Юрій Павленко, колишній міністр молоді та спорту, називає ініціативи щодо реформи Кабміну спробою відвернути увагу від реального стану справ і повного провалу в політиці Кабміну. "Кабінет Міністрів, який довів країну до соціальної, економічної та фінансової кризи і при цьому не має жодної відповіді, як вийти з цієї кризи, взявся замилювати очі, придумуючи якісь структурні реформи. А вони нічого спільного з реформами не мають, — каже він. — Усі пропозиції — це зміна вивісок. Заміна вивіски Міністерства спорту на вивіску Міністерства культури і спорту не допоможе ні спорту, ні культурі". Політолог Сергій Таран також визнає, що державний апарат роздутий і Україні явно не по кишені. "Саме собою скорочення кількості чиновників — це позитивна тенденція, але за однієї умови: якщо це супроводжується зменшенням функцій держави та лібералізацією економічних відносин", — зазначає він. "Наприклад, багато функцій Мінкульту можна передати на рівень професійних культурних організацій. Саме собою міністерство має лише задавати політику, але в жодному разі не керувати культурою. Та якщо буде тільки механічне об'єднання міністерств, і при цьому кількість чиновників і функцій не зменшать, це ні до чого не призведе", — упевнений Таран.
Forbes.net.ua.


ПОВІДОМЛЯЙТЕ СВОЇ НОВИНИ В РЕДАКЦІЮ "РІВНЕ ВЕЧІРНЄ": Тел./Viber/Telegram: +380673625686

Читайте також