Провайдери Рівного готові платити за розміщення телемереж на об’єктах комунальної власності, але їх примушують оплачувати і впорядкування будинків

1528 0

Ми у соцмережах:

Провайдери Рівного готові платити за розміщення телемереж на об’єктах комунальної власності, але їх примушують оплачувати і впорядкування будинків

Перед тим як надавати користувачам послуги доступу до телепрограм і до Інтернету, провайдерам потрібно підписати низку договорів і пройти кілька етапів погоджень із власниками (балансоутримувачами) житлового та нежитлового нерухомого майна.

Щоб упорядкувати цей процес відносно об’єктів комунального майна, Рівненська міськрада рішенням від 27 жовтня 2011 року №1309 затвердила «Методику розрахунку плати за розміщення та експлуатацію телекомунікаційних мереж і обладнання в житлових та нежитлових будівлях комунальної власності міста Рівного і порядок її використання». Як пояснив міський голова Володимир Хомко, «зараз ситуація майже хаотична: приходить у будинок новий провайдер, прокладає кабелі, довбе стіни в під’їздах. Якщо не зробимо порядок, то розвалять нам будинки. Ми розробили правила, яких провайдери мусять дотримуватися».

Що передбачає Методика Відповідно до цієї Методики компанії, які надають у нашому місті послуги доступу до телепрограм і до мережі Інтернет, муситимуть платити за розміщення свого обладнання в/на будинках, що є комунальною власністю міста. Координувати роботи з прокладання телекомунікаційних мереж і здійснювати їхній моніторинг довірено житлово-комунальному спеціалізованому ремонтно-будівельному підприємству «Галузеве». Воно також повинне укладати з провайдерами договори, які регулюватимуть згадані види діяльності. Водночас збиратиме з провайдерів плату за «вхід до будинків» і розпоряджатиметься отриманими коштами. Втім, депутати міськради зобов’язали «Галузеве» таки погоджувати з радою спрямування коштів на ті чи інші потреби і звітуватися, проте до цього часу порядок прозорого розподілу і витрачання грошових надходжень від провайдерів (а це немалі кошти!) виконком не затвердив.

Аргументи влади Влада наводить вагомий аргумент нововведення — безпека. На думку депутатів, настав час інвентаризувати телекомунікаційні мережі міста, системи контролю доступу до них, виходи на горища і підвали та за потреби — своєчасно ремонтувати пошкоджені під час прокладання мереж під’їзди. Інший аргумент — бажане для всіх упорядкування потоків коштів, які йдуть від провайдерів. За попередніми оцінками начальника управління житлово-комунального господарства Івана Геми, з дев’ятиповерхового будинку на три-чотири під’їзди на місяць може надходити по 2-3 тисячі гривень; і з часом, можливо, частина цих коштів буде спрямована до місцевого бюджету. Раніше плата йшла тільки на рахунки комунальних підприємств (ЖЕКів). Розмір платежів від провайдерів обраховуватиметься за певною формулою, яку теж затвердила сесія міськради. І нарешті, на думку очільників місцевої влади, рішення допоможе уникнути такого «підводного каміння», як корупційні спокуси для певних комунальних контор, які до цього часу повністю відали підписанням договорів із провайдерами по «їхніх» житлових будинках і нежитлових приміщеннях.

Аргументи провайдерів Загалом провайдери вітають намір влади інвентаризувати систему телекомунікаційних мереж Рівного, координувати процес використання комунального майна для її розвитку та впорядкувати розрахунки за користування елементами інфраструктури комунального майна. Позитив убачається і в тому, що вимоги цього рішення міськради будуть однакові для всіх, малих і великих, операторів, що дасть змогу вирівняти умови співпраці, в тому числі з підрозділами «Укртелекому». Водночас запропонований міськрадою спосіб врегулювання відносин загалом і прийнята у жовтні 2011-го Методика зокрема викликають певні зауваження. По-перше, визначення міською радою комунального підприємства «Галузеве» не тільки єдиним координатором робіт з прокладання мереж, але й головним контролером (наглядачем) за цими роботами і діяльністю провайдерів фактично надає звичайній «конторі» функцій, яких немає навіть у галузевого регулятора — НКРЗ, а також провокує ситуацію, в якій це КП може забажати встановити для провайдерів економічно необґрунтований грошовий збір, величину якого визначатимуть лише амбіції органів влади. На думку заступника директора Асоціації «Телекомунікаційна палата України» (ТПУ) Дмитра Оніщенка, «необґрунтоване збільшення в рази розміру платежів, у першу чергу, може вдарити по кишені споживачів телекомунікаційних послуг — у вигляді збільшення розміру абонентської плати чи скорочення персоналу провайдерів, тобто звільнення рівнян, які працюють у сфері телекомунікацій рідного міста». З ним погоджується Роман Підвальний, директор компанії «Телсет-Рівне», яка надає доступ до телепрограм мешканцям мікрорайону «Північний»: — Розрахунки показали, що на оплату згідно з Методикою ми повинні будемо щомісячно витрачати 60% поточних надходжень абонплати. Це банкрутство! Або потрібно підняти вартість соціального пакета з 20 до 25 гривень, а базового з 35 до 42-45 грн., а це втрата будь-яких конкурентних позицій. Взагалі-то за розміщення телекомунікаційних мереж реально платитимуть мешканці, бо оператор вимушений включити ці видатки в тариф. За підрахунками «Телсет-Рівне», за новою формулою розрахунку плати за розміщення мережі й доступу до поточного обслуговування обладнання, зазначені витрати компанії зростуть у 12-14 разів і, звичайно, будуть покладені на собівартість послуг. Оскільки ці витрати безпосередньо вплинуть на розмір тарифів, то насправді гроші будуть взяті з кишень абонентів. Як зауважує директор одного з лідерів телекомунікаційного ринку Рівного, ТОВ ТРК «Рівне ТВМ», Микола Громов: — Тариф за послугу формується з багатьох чинників, і якщо один з них суттєво зросте, то збільшення собівартості послуг неминуче. Особливо це відчують абоненти соціально-спрямованих тарифів, в яких транслюються програми обов’язкової Універсальної програмної послуги. Таких пакетів у нас два: «Турбота» і «Соціальний», і користуються ними 40% абонентів, які в більшості належать до малозабезпечених громадян і рахують кожну копійку. По-друге, зауважують провайдери, перед затвердженням нової Методики як регуляторного документа, міська рада мала провести обговорення проекту та прислухатися до зауважень мешканців міста і представників бізнесу. Однак, як стверджують провайдери та оператори, їхнє звернення до представників міськради з цього питання не було взято до уваги. Керівництво ж міськради говорить, що жодних зауважень та пропозицій до проекту рішення про затвердження Методики на момент її схвалення не отримувало. Але публічність цього процесу влада не забезпечила, а вирішила все кулуарно. По-третє, міськрада мала б попередньо дати доручення своєму виконавчому органу перевірити легітимність діяльності усіх операторів і провайдерів Рівного. Адже ті з них, які працюють нелегітимно (без договорів) — так звані «сірі» провайдери — як не платили нічого до міського бюджету, так і не платитимуть. Чому б тоді владі спочатку не легалізувати «сірих» шляхом підписання між ними й підприємствами житлово-комунального господарства договорів сервітуту або хоча б протоколів наміру? А вже потім спільно із всіма учасниками ринку формувати цінову політику у сфері відносин влади й бізнесу і писати однакові для всіх «правила гри» — від малих «сірих» до такого гіганта, як нещодавно проданий австрійцям «Укртелеком», якого чомусь міська влада навіть не згадує. Чи збирається «Укртелеком» сплачувати цю нову плату за розміщення свого обладнання? Нині ж із підприємствами ЖКГ офіційно працюють лише кілька «білих» провайдерів, наприклад, ТзОВ «ТРК Рівне ТВМ» (в групі компаній «Воля»), вже згадуваний «Телсет-Рівне» та ін. По-четверте, невідомо, чи узгоджено це рішення міськради і сама Методика з обласним територіальним відділенням Антимонопольного комітету України, бо залучення владою до виконання широких дозвільних функцій і вирішення фінансових питань учасників ринку комунального підприємства «Галузеве» та затвердження сумнівної Методики розрахунку грошового збору з провайдерів не виключають можливості створення певних перешкод у діяльності окремих провайдерів або надання по факту певних преференцій і фінансових пільг окремим учасникам ринку, наприклад, тому ж «Укртелекому». Звісно, такий регуляторний документ, який впливатиме на конкурентне середовище на регіональному ринку, повинен був отримати попереднє погодження органу АМКУ, оскільки може суперечити вимогам законодавства про захист економічної конкуренції.

Аргументи галузевих організації Двояко оцінюють таке рішення Рівненської міськради і в галузевих громадських організаціях. — Передання повноважень щодо інвентаризації технічного обладнання провайдерів і координації доступу до їхніх телекомунікаційних мереж одному спеціалізованому підприємству є, в принципі, позитивним фактом. Тепер усі договори будуть підписуватися з одним підприємством, незалежно від району міста чи якихось особливих побажань начальників підрозділів УЖГ, — зазначає представник ТПУ. - Але при цьому треба враховувати, що через використання різних технологій комунікацій і різного обсягу обладнання оператори Рівного мають різні умови роботи і вкладають у техніку й мережі різні гроші. Крім того, на думку ТПУ, «в основу такої методики розрахунку ціни потрібно закладати принцип компенсації витрат, які фактично мав балансоутримувач при прокладенні телемережі, а не використовувати неперевірену і довільну формулу». Якщо влада міста почує це побажання, то витрати операторів буде об’єктивно мінімізовано, а споживачі гарантовано отримають можливість вибору якісного доступу до телепрограм й Інтернету. — Це буде зручно для тих операторів, які працюють у кількох районах міста, — додає член правління Інтернет-асоціації України, керівник IPnet Дмитро Грищук. — Гроші, які буде збирати це комунальне підприємство, мають витрачатися цілеспрямовано, тобто на ремонт і підтримку в робочому стані слабкострумових кабельних стояків у будинках. Ремонт під’їздів і дахів уже закладено в квартплату, провайдери тут ні до чого. Нас не цікавить, ким будуть витрачатися ці кошти, нас цікавить, скільки погонних метрів таких стояків буде відремонтовано і введено в експлуатацію. Ну а нас, споживачів, цікавить і безпека при експлуатації телемереж, і добрий стан під’їздів та дахів, і помірна абонентна плата, і стабільний Інтернет, і чітка картинка на екрані… Тож побажаємо Рівненській міськраді і рівненським провайдерам, за участі територіального відділення АМКУ, дійти спільного рішення, яке б стимулювало конкуренцію на ринку ІТ-послуг і задовольнило побажання всіх сторін.


ПОВІДОМЛЯЙТЕ СВОЇ НОВИНИ В РЕДАКЦІЮ "РІВНЕ ВЕЧІРНЄ": Тел./Viber/Telegram: +380673625686

Читайте також