Чим живе найбільший хімічний завод Західної України, скільки працівників скоротять і коли планують запустити роботу знову - щоб відповісти на всі ці питання, голова правління ПАТ "Рівнеазот" Михайло Заблуда запросив журналістів на екскурсію. Адже підприємство стоїть уже чотири місяці. Період простою використовують для проведення ремонтів у основних цехах.
На вході - обов'язковий інструктаж із техніки безпеки. Без захисної каски та протигаза у сумці на територію заводу не пустять. Такий комплект мають при собі всі працівники. А при в'їзді завжди чатує охорона. Територія достатньо велика, тож пересуватися нею краще автобусом. Підприємство має 9 основних цехів та 18 допоміжних. Пішоходам дозволено рухатися тільки по спеціальних доріжках. Екскурсію веде Володимир Коваленко, головний інженер заводу та перший заступник голови правління. "Серце" заводу - цех аміаку-2, адже цей газ потрібен для виробництва практично всієї продукції заводу: від аміачної селітри до азотної кислоти. Білий коридор слугує переходом з адміністративної будівлі на виробництво. Раніше роботою агрегатів керували із цього пульту. Нині він більше нагадує музей. А це вже сучасна апаратура, за якою цілодобово сидять оператори. Техніка безпеки - само собою, але й ікони не завадять. Працівникам спокійніше. Довжелезний компресорний цех. Доки завод стоїть, тут панує незвична тиша. Газгольдери - металічні резервуари для накопичення і зберігання газу. На перший погляд система здається аж занадто складною, однак для головного інженера - це відкрита книга. "Коли я вперше після випуску з київського політеха потрапив на велике підприємство, то мене це теж сильно дивувало. Я питав у колег, невже є хтось, хто знає, куди веде увесь цей "мільйон" труб? А у відповідь чув - "зачекай, невдовзі і ти знатимеш", - сміється Володимир Коваленко. Повсюди таблички з попередженнями. З новим обладнанням сильно контрастує будівля старого цеху, давно виведеного з експлуатації. З часом "Рівнеазот" планує її знести. Середня заробітня плата на підприємстві - 5830 гривень. Усього тут працює майже 3700 людей. Здається, що сходи тут наче лабіринт. Цех з виробництва неконцентрованої азотної кислоти По таких трубах поступає повітря Ще один старий пульт управління А оце - новий Деякі труби "Рівнеазоту" мають понад 150 метрів заввишки Для перевезення добрив та іншої "хімії" використовують залізницю. Розповідають і кумедну історію. Років 12 тому на завод приїджав тодішній президент України Леонід Кучма, особисто заклав камінь у фундамент нового цеху з виробництва карбаміду. На згадку про цю подію навіть виготовили спеціальну табличку, однак до наших днів вона не "дожила" - вкрали. Ще кілька кадрів з території заводу. Без людей вона виглядає пустельною. До речі, загадковий білий порошок, який в середу вранці випав на Боярці та мікрорайоні Ювілейному, не з "Рівнеазоту", - запевняють головний інженер та керівник підприємства. "По-перше, завод стоїть - у газовій трубі заглушка, тож виробництва ніякого немає. А по-друге, відстань до міста - аж 12 км по прямій, це надто далеко". Сірчану кислоту уже не виробляють, адипінову теж - бо сировина-бензол для її виготовлення коштує дорожче, ніж кінцевий продукт. Та на відміну від сірчаної, технологічний процес адипінової ще можна буде запустити, адже все обладнання у повному порядку. Його просто тимчасово законсервують, доки на ринку не з'явиться потреба у цій хімічній речовині. А поки що скоротять близько половини з 283 працівників цього цеху. Тим часом великі надії покладають на осінь, коли сільгоспвиробники почнуть готуватися до нового сезону. Можливо, ситуація на ринку міндобрив ще зміниться на краще і завод знову запустять, - додає керівник підприємства Михайло Заблуда. Поки що вартість аміачної селітри є нижчою за вартість газу, що потрібен для її виробництва. До речі, за перші три місяці з початку року "Рівнеазот" виробив понад 300 тисяч тонн мінеральних добрив. А після цього, 2 квітня, зупинився.