МВФ змінив риторику. Від умовлянь активізувати процес реформування України фонд перейшов до конкретних погроз припинити фінансування. Хоча ще кілька тижнів тому президент Петро Порошенко запевняв, що вже в лютому країна може розраховувати на отримання чергового траншу. У той же час в оновленій версії проекту Меморандуму про економічну та фінансову політику з МВФ, урядовці підтверджують, що «налаштовані на реалізацію політики та виконання завдань». У документі йдеться про антикорупційні дії, відстрочення пенсійної реформи і в першу чергу, підвищення пенсійного віку, а також зобов’язання не переглядати ставки основних податків до 2018 року, але збільшити тарифи на газ і тепло.
Прем’єр-міністр Арсеній Яценюк і глава МВФ Крістін Лагард
У розпорядженні РБК-Україна опинився оновлений варіант проекту Меморандуму про економічну та фінансову політику, доопрацьований в січні. У документі йдеться про те, що Україна «підтверджує налаштованість на реалізацію політики та виконання завдань економічної програми». З урахуванням того, що вже зроблено, Україна просить фонд завершити другий перегляд і надати транш в обсязі 1,18 млрд SDR (1,7 млрд. доларів). З урахуванням деякої затримки по перегляду і виконання низки завдань, третій перегляд повинен базуватися на критеріях ефективності на кінець березня, а доступ до ресурсів забезпечуватися наступними трьома траншами в 978 млн SDR кожен (4,1 млрд. доларів).
Таким чином, обсяг кредитування в 2016 році повинен скласти 5,8 млрд. доларів. За словами міністра фінансів Наталії Яресько, від співпраця з МВФ залежить і надання 1 млрд. доларів держгарантій США; 1,2 млрд. доларів від ЄС і Японії. В цілому міжнародна допомога в цьому році може скласти 8-10 млрд. доларів, які підуть не тільки на поповнення міжнародних резервів, а й на реалізацію інвестпроектів.
Проект Меморандуму містить кілька розділів і цілий ряд завдань, які влада має намір реалізувати в грошово-кредитної, валютно-курсової, фіскальної політики в енергетичному секторі, судовій системі. Україна бере зобов’язання продовжувати дерегуляцію і покращувати бізнес-клімат, в 2016 році почати приватизацію і боротися з корупцією.
У той же час, як і раніше не відмовляється Мінфін і від необхідності підвищення пенсійного віку, оскільки в результаті різкого зниження навантаження на фонд оплати праці та демографічних проблем істотно зросте дефіцит Пенсійного фонду. «Ми вже зробили перший етап реформи, скасувавши спецпенсії і збільшивши пенсійний вік і необхідний стаж для ряду професій, представники яких мають право на достроковий вихід на пенсію... Продовжили практику утримання пенсій для працюючих пенсіонерів», — йдеться в проекті листа про наміри. Але центральним елементом має стати підвищення пенсійного віку і влада просить МВФ перенести терміни на 1 січня 2017 року. З цього моменту, цей показник буде підвищуватися кожен рік на півроку поки не досягне єдиного — 62 років. Саме таким чином, пенсійна система буде життєздатною і можна буде переходити до впровадження другого рівня. Єдності в Кабміні з цього питання немає. «Не буде такого пункту в Меморандумі, — заявив РБК-Україна міністр соціальної політики Павло Розенко: Наша тверда позиція — ні і ще раз ні».
Теоретично країна може обійтися без підтримки МВФ й рік, зазначає голова експертно-аналітичної ради Українського аналітичного центру Борис Кушнірук: «Але це породжує негативні очікування і штовхає курс гривні, а це призводить до розбалансування бюджету, оскільки він не буде відповідати поточній ситуації». Поки кредитори не відмовляються від України, курс гривні можна вважати відносно стабільним, додає Мар’ян Заблоцький.