У Рівному знову заговорили про плани запровадити в транспорті електронний квиток
Приклав картку — і їдеш, не треба шукати гроші в гаманці, — так у Рівному уявляли запуск автоматизованої системи обліку для пасажирів, яка працюватиме в громадському транспорті, ще 10 років тому, коли міським головою був Володимир Хомко. Тоді до міста навіть прилітали корейські інвестори, які готові були запустити у нас «єдиний квиток», однак договір з ними тоді так і не підписали. Чому? Ніхто так толком і не пояснив. Наступний очільник міста Олександр Третяк також оголошував такі наміри, але втілити їх чиновникам завадила пандемія коронавірусу. Тепер же у міській владі знову повернулися до цієї теми і кажуть, що налаштовані таки запровадити оплату проїзду картками — можливо, уже цієї зими. До слова, деякі значно менші міста Рівненщини «електронний квиток» уже ввели: Костопіль ще торік, а Вараш — цього літа.
Як це виглядатиме у Рівному? Деталей поки не розповідають. На засіданні міськвиконкому Євгеній Іванішин, заступник міського голови з питань цифровізації, коротко повідомив, що підготовка до запуску триває. А тестовий період можуть розпочати у січні-лютому 2025 року. Щоправда, спочатку «електронний квиток» буде саме у комунальних автобусах та тролейбусах. А вже потім черга дійде до маршруток, які належать приватникам. Можна припустити, що далеко не всі водії цьому зрадіють, бо ж «сірих» доходів у готівці більше не приховаєш.
Віктор Шакирзян, секретар міської ради Рівного:
— Стоїть завдання — до 1 січня 2025 року. Тоді зможемо почати процедуру закупівлі послуг того чи іншого оператора для запровадження електронного квитка у нашій громаді. Почнемо з комунального підприємства «Рівнеелектроавтотранс». Не можна сказати, що 1 січня люди будуть їздити лише по електронному квитку. Будемо впроваджувати поступово, зважаючи на досвід інших міст.
Валентин Демчук, президент ГО «Союз перевізників України»:
— Електронний квиток давно потрібно було запроваджувати. Була б користь для усіх. Водія би розрахунки з пасажирами не відволікали від роботи за кермом, не треба постійно шукати решту. А перевізник чітко бачив би весь пасажиропотік, які заробітки, скільки їздить пільговиків. Були б всі дані, щоб сказати, яким має бути тариф на сьогодні, і сперечатися з тим уже ніхто не став би, бо все було би прозоро. Так, у деяких водіїв зарплата в конвертах закінчилася б, а перевізник був би змушений платити достойну офіційну зарплатню.
В наш електронний вік треба переходити до таких технологій. Але має бути якийсь перехідний період, щоб були різні варіанти. Особливо людям похилого віку може бути непросто зорієнтуватися і одразу перейти на «електронний квиток», бо звикли до іншого.
За чий кошт ставити обладнання — складне питання. Ця система недешева. Йдеться ж не лише про валідатори, це ще й сама система обліку та розрахунку, яка підв’язується до банківських карток. Якщо процес піде по комунальному транспорту, то наступним буде приватний.
Олена РАКС.