Легально нажити солідні статки на роботі в законодавчому органі не вийде в більшості країн світу. Для українського парламентаря ця мета зараз більш далека, ніж будь-коли раніше. Заробітки народних депутатів, каденція восьмого скликання яких почнеться найближчим часом, стали жертвою загальної концепції економії держбюджету. Після урізання додаткових надбавок і премій оклад народного депутата України становить близько 6500 гривень до оподаткування і близько 5000 гривень ? після. І все ж навіть ця знижена цифра майже вдвічі перевищує рівень середньої зарплати в країні. За даними Держстату, у вересні вона становила 3481 гривню.
Легально нажити солідні статки на роботі в законодавчому органі не вийде в більшості країн світу. Для українського парламентаря ця мета зараз більш далека, ніж будь-коли раніше. Заробітки народних депутатів, каденція восьмого скликання яких почнеться найближчим часом, стали жертвою загальної концепції економії держбюджету. Після урізання додаткових надбавок і премій оклад народного депутата України становить близько 6500 гривень до оподаткування і близько 5000 гривень ? після. І все ж навіть ця знижена цифра майже вдвічі перевищує рівень середньої зарплати в країні. За даними Держстату, у вересні вона становила 3481 гривню. Абсолютні цифри заробітку членів законодавчих органів у розвинених країнах світу в багато разів перевищують дохід засідателів Верховної Ради. Однак якщо порівняти їх із середньою зарплатою у відповідній країні, то можна констатувати цікаву закономірність: різниця мало чим відрізняється від українського співвідношення. В Ірландії парламентар заробляє в 1,92 раза більше, ніж у середньому по країні, у Франції ? в 1,87 раза, у Великобританії ? в 2,09. Трапляються і приклади значного дисбалансу. Наприклад, у Росії після підвищення з 1 вересня 2014 року оплата праці депутата Держдуми становить близько $10 000 при середній зарплаті в країні близько $800, тобто різниця ? в 13 разів. Однак неприйнятність російського шляху розвитку держави активно декларується українською владою, ставши однією з причин Майдану і в принципі зумовивши дострокову появу нинішнього скликання депутатів. Питання про катастрофічно низький рівень зарплат держслужбовців в Україні активно дискутувалося навесні цього року, коли вихідці з бізнесу запропонували свої послуги новому українському уряду. "Податковий інспектор сьогодні отримує 1700 гривень. Так, ми хотіли б найняти суперпрофесіоналів, але сьогодні статус чиновника в країні ? нижчий від плінтуса", ? констатував на початку своєї кар'єри держслужбовця виходець із "Ренесанс Капітал" Ігор Білоус. Призначений у березні цього року головою Державної податкової служби, він багато дізнався не тільки про роботу фіскальних органів, а й про рівень зарплат чиновників. За його словами, поки рівень оплати праці на держслужбі не сягне рівня зарплати в Deloitte або EY, викорінення корупції навряд чи буде досяжним. З метою вирішення проблеми висувалася ідея створити спеціальний фонд для виплати компенсацій професіоналам ? наприклад, через бізнес-асоціації, однак, наскільки відомо Forbes, вона не була реалізована. Бізнесмени вважають за краще переказати гроші на допомогу українській армії, а не на підвищення добробуту чиновника. У таблиці ? співвідношення заробітку парламентарів у різних країнах світу і середньої зарплати. Українська пропорція ? далеко не найгірша.
Країна | Базова заробітна плата члена законодавчого органу, до оподаткування $/рік | Середня заробітна плата, до оподаткування, $/рік | Співвідношення |
Іспанія | 43 563 | 34 601 | 1,26 |
Швейцарія* | 82 390 | 89 830 | 0,92 |
Франція | 85 367 | 45 568 | 1,87 |
Швеція | 102 600 | 53 851 | 1,91 |
Велика Британія | 105 838 | 50 658 | 2,09 |
Німеччина | 118 701 | 45 287 | 2,62 |
Ірландія | 119 546 | 62 763 | 1,9 |
Норвегія | 118 473 | 80 045 | 1,48 |
Канада | 159 308 | 58 376 | 2,73 |
США | 174 000 | 55 048 | 3,16 |
Італія | 181 173 | 36 763 | 4,93 |
Австралія | 194 361 | 77 261 | 2,52 |
Японія* | 268 800 | 50 161 | 5,36 |
Україна | 6024 | 3104** | 1,9 |