Велика пропозиція плодоовочевої продукції на ринку в Україні викликає зниження цін на неї вже понад чотири місяці. Експерти прогнозують цінову стабільність плодоовочевого ринку аж до кінця цього року. Звісно, це не може радувати виробників. Проте вони сподіваються на підвищення цін взимку, коли овочі й фрукти почнуть гнити через нестачу сучасних сховищ у країні.
Осінь подарувала українцям справжній картопляний рай. За інформацією Мінагропроду, урожай бульби цьогоріч сягнув 20 мільйонів тонн, що значно перевищує потреби внутрішнього ринку. Не дивно, що оптові ціни на картоплю вперше за 10 років впали нижче від однієї гривні за кілограм, а роздрібні — до двох гривень. — Це пов’язане з урожаєм сезонне явище: коли маємо високі урожаї — ціни падають. Але вже незабаром ціни на овочі та фрукти почнуть відновлюватися — мінімум до рівня цін аналогічного періоду минулого року, — розповів гендиректор Українського клубу аграрного бізнесу Володимир Лапа. Прикметно, що щедрий врожай українських фруктів призвів до зменшення на прилавках «заморської» продукції — також уперше за багато років. Виявляється, Україна цілком здатна прожити без польських яблук, турецького винограду та іспанських персиків... Але лише до зими. Взимку імпортні фрукти користуються більшим попитом, ніж українські, які не одержують належних умов зберігання і не витримують конкуренції. — Українці вирощують значно більше фруктів, ніж їм потрібно для споживання, і могли б повністю забезпечити себе більш дешевими фруктами, якби були можливості для зберігання. Імпортні плоди підібрані і фасовані спеціально для тривалого зберігання, саме тому вони мають прерогативу взимку в Україні. Імпортери не відчувають конкуренції в Україні, — пояснює Володимир Лапа. Проте абсолютний рекорд зниження ціни за вересень належить гречаним крупам: в середньому з 18,71 до 8,65 гривні за кілограм. Таким чином, святкуємо завершення гречаної кризи тривалістю 10 місяців... На відміну від дарів землі, всі м’ясо-молочні продукти у вересні різко подорожчали. — В принципі, це сезонне подорожчання молочної продукції, але з урахуванням щорічної тенденції зменшення поголів’я корів. Одним із факторів, що впливають на збільшення ціни, є те, що український фермер щорічно виробляє молока на 5-6% менше, ніж у попередній рік, — пояснює експерт Ярославський. За його словами, підвищення цін на молочні продукти матиме певні наслідки як для ринку, так і для споживачів. По-перше, збільшення ціни на молоко призведе до збільшення ціни і на готову молочну продукцію, що, у свою чергу, вплине на зменшення обсягів споживання. — Обсяги споживання і так перебувають на дуже низькому рівні в Україні. Якщо рекомендована норма споживання молочної продукції в перерахунку на молоко становить у середньому 380 кг на рік на одну особу, то на сьогодні цей показник становить лише 205 кг. Багато споживачів у цій ситуації можуть перейти на купівлю молочних продуктів на ринках, а не в торговельних мережах. Проте і тут є чітка залежність — якщо в супермаркетах ціни піднімаються, то незабаром і на ринку відбувається те саме, — пояснює п.Ярославський. Також стрибок цін може призвести до того, що молокопереробні підприємства для забезпечення сталого виробництва будуть вимушені виробляти продукцію з меншим вмістом молочного жиру. — Тобто буде більш поглиблена диференціація між схожими молочними продуктами. Скажімо, поряд із дорогим сиром продаватиметься відносно дешевий сирний продукт, поряд із сметаною — сметанний продукт. У виробників немає іншого виходу, як знижувати собівартість продукту, замінюючи дорогі молочні жири на більш дешеві рослинні, — прогнозує експерт. Також, за його словами, підвищення внутрішніх цін на молочні продукти буде сприяти збільшенню обсягів імпорту. На зниження поголів’я великої рогатої худоби як одного з факторів зростання цін на молочні продукти вказує і Володимир Лапа: — Зменшення поголів’я великої рогатої худоби призводить зараз до дефіциту молочних продуктів. Поки ціни на молоко зростають, і вже є прогнози, що взимку вони будуть вищими, ніж в аналогічний період минулого року. Стрімко зростають ціни і на м’ясні продукти. Протягом вересня варені ковбаси подорожчали в середньому на 12%, а сирокопчені — на 16%. — Важко сказати, чому подорожчала ковбаса. Її асортимент в Україні дуже великий — все залежить від компонентів, з яких її виробляють. Я можу сказати, що в Україні катастрофічно не вистачає яловичини. Із 2003-го до 2010 року в Україні було на 60% зменшено її виробництво, — описує ситуацію з м’ясом Ярославський. Окрім продуктів з яловичини, ціни зростають і на м’ясо птиці. — У цій сфері активно йде експорт, тобто темпи збільшення обсягів експорту перевищують темпи збільшення виробництва, таким чином створюється певний ситуативний дефіцит, що сприяє підвищенню ціни на м’ясо птиці, — пояснює експерт. А от на свинину, за прогнозами, ціни будуть стабільними. — Звичайно, люди почнуть менше вживати молочних та м’ясних продуктів. Найбідніші верстви населення, наприклад пенсіонери, будуть відмовлятися від м’ясних продуктів. Дехто купуватиме менше, ніж робив це раніше. Прерогативою, звичайно, будуть картопля і хліб. Очевидно, що структура споживання погіршиться, — підсумовує Володимир Лапа.