Рівнянка Алла Іванівна має 15-річного сина. За її словами, у нього складний характер, через що часто виникали проблеми з його поведінкою. Після того, як він почав займатися в секції бойового гопака, мама не натішиться: син змінився на краще. Якщо раніше грубіянив, прогулював уроки і цікавився лише комп’ютерними іграми, то тепер став більш дисциплінованим, фізично здоровим. Щороку в Україні зростає популярність бойового гопака, адже він виховує силу тіла і духу. Гопаківці — не тільки бійці, а й танцюристи, масажисти і просто українські лицарі.
— На гопак часто приходять проблемні діти або їх приводять батьки, — розповідає керівник рівненської школи бойового гопака «Сварг» Олег Нагорний. — Заняття й справді позитивно на них впливають, адже будь-яке виховання, яке базується на фізичних навантаженнях, насамперед дисциплінує. Окрім того, свій вплив має і наш колектив, який загалом складається з 50 людей. Стосунки в колективі тісні й дружні. Загалом за 15 років, що я навчаю бойового гопака, змушений був «попросити піти» тільки двох учнів.
Знаються на травах і масажі Олег Нагорний пояснює, що гопак ближчий українцеві, ніж інші, зокрема, східні види єдиноборства: — Система бойового гопака — багатогранніша. Вона включає фольклорно-мистецький, оздоровчий і спортивний напрямки. Сьогоднішній бойовий гопак — це елементи народного танцю «гопак» в поєднанні з авторською системою засновника стилю Володимира Пилата. Хоча гопак — насамперед бойове мистецтво, як і будь-який вид єдиноборств на зразок ушу чи капоейро, включає й танцювальні рухи. Проте найближче до гопака карате, адже в обох видах єдиноборств найбільше навантаження — на ноги. Можливо тому, що засновник Пилат свого часу всерйоз займався карате. В гопаку є сім рівнів майстерності. Для кожного з рівнів є свої випробування і вимоги до претендентів. Наприклад, для здобуття п’ятого рівня — козака — треба займатися гопаком не менше 10 років. Найвищі рівні — характерник і волхв. Тут треба вже володіти екстрасенсорикою, зброєю, розумітися на парамедицині. Характерники і волхви знаються на травах, обов’язково вміють грати на музичних інструментах.
Хочеш займатися гопаком, — кидай пити і курити Олег Нагорний розповів, що в школу приймають дітей із семи років, однак приходять займатися і підлітки, і дорослі, хлопці й дівчата: — Є такі, які займаються гопаком багато років. Деякі вже одружилися, мають дітей і продовжують навчання, залучаючи до гопака вже своїх дітей. Гопак не заважає дітям займатися й іншим корисними справами — футболом, грою на скрипці. Основний акцент у навчанні робимо на оздоровлення. У того, хто займається гопаком, покращується витривалість, швидкість рухів. Деякі вправи позитивно впливають на роботу певних органів. Зокрема, стрибки покращують роботу дихальної системи. Гопак впливає загальнозміцнююче на організм. Гопаківці мають дотримуватись певної дієти: мінімум штучної їжі, максимум натуральних продуктів. Піст ми розцінюємо як голодування і час від часу голодуємо, щоб очистити організм. Існують обмеження щодо шкідливих звичок. Хочеш займатися гопаком — кидай пити і курити. Користь від занять гопаком підтвердили дослідження Харківського інституту валеології, з яким ми співпрацюємо.
Свій кодекс честі і свій Новий рік За словами п.Олега, бойовий гопак — це ціла філософія життя. Без психологічного виховання єдиноборства не навчити, тому що психологічно слабка людина не зможе змусити себе займатися фізично, вважає п.Олег: — Окрім того, що в учня розвивається логіка мислення, обов’язково формуються певні моральні засади. У нас є свій лицарський кодекс честі. Він передбачає, що людина мусить нести відповідальність за свої вчинки, має тамувати страх. Мусить дбати про свою сім’ю, про ближніх і про свою державу. Школа бойового гопака «Сварг» у Рівному офіційно існує з 2001 року. Аналогічні секції є в Березному та Дубровиці. Школа організовує табори в Берестечку, навчально-вишкільні закриті семінари. Часто разом відзначають свята, щоправда — по-козацьки. Наприклад, козацький Новий рік припадає з 22 на 23 грудня — це найдовша ніч, коли за стародавніми віруваннями світло перемагає темряву. Збираються разом, організовують козацькі забави — народні змагання в ігровій формі. Ще одна традиція — на Водохреща йдуть разом купатися в ополонці.