Нещодавно Кабмін ухвалив нову постанову, якою увів деяке регулювання на ринку природного газу.
Однак тепловики впевнені, що це нашкодить як підприємствам, так і споживачам тепла.
Як зазначив Президент Асоціації «Укртеплокомуненерго» Арсентій Блащук, постановою Уряду від 22.08.2023 р. №896 «Про внесення змін до постанов КМУ від 01.06.2011 р №869 і від 19.07.2022 р. №812», якою продовжено постачання природного газу за режимом ПСО, зокрема затверджено введення нереального відсоткового розподілу коштів, які надходять на рахунки підприємств ТКЕ за реалізовану теплову енергію (65/35), а також встановлена вимога щодо проведення розрахунків споживачів за спожиту теплову енергію через «небюджетні» рахунки відкриті у Державній Казначейській службі України. І це все в умовах не компенсованої державою підприємствам ТКЕ заборгованості з різниці в тарифах на теплову енергію, що насправді може призвести до надзвичайно небезпечної ситуації у системі централізованого теплопостачання міст країни та у галузі теплопостачання в цілому. У лютому та наприкінці вересня 2021 року були підписані Меморандуми про взаєморозуміння щодо врегулювання проблемних питань у сфері теплопостачання, де Уряд гарантував підприємствам теплопостачання опосередковано фінансову підтримку в обмін на втримання тарифів для населення. Прийнятий Закон України від 29.07.2022 №2479-IX наклав мораторій на підвищення тарифів для всіх категорій споживачів на час дії воєнного стану. Здавалось би, цілковито логічні та зрозумілі кроки з точки зору захисту економічних інтересів населення. І водночас – руйнівні для ТКЕ, які через невиконання Урядом своїх фінансових зобов’язань опинилися на межі банкрутства. Станом на сьогодні борг уряду з компенсації ТКЕ різниці в тарифах складає 38 млрд.грн. і продовжує накопичуватись.
Прийняття змін до положення про ПСО попри заявлені позитивні зміни також є ризикованим для підприємств критичної інфраструктури. По-перше, 35% коштів для першочергових потреб ТКЕ насправді не належатимуть підприємствам ТКЕ. Вони акумулюватимуться на підконтрольних Уряду єдиних казначейських рахунках. Це означає, що ТКЕ фактично втрачають управління підприємством. Якщо до цього ці підприємства могли у разі гострої потреби своєчасно (впродовж дня) здійснювати оперативні платежі для закупівлі необхідних матеріалів, то відтепер ця функція покладена на Державну Казначейську службу України. На практиці для здійснення платежів через Державну Казначейську службу України знадобиться щонайменше тиждень. Зрозуміло, що в таких умовах підприємства ТКЕ ніяким чином не зможуть забезпечити стале проходження опалювального сезону та оперативне усунення аварійних ситуацій.
По-друге, встановлені тарифи для ТКЕ на 30-50% нижчі економічно обґрунтованих. Таким чином, затверджені Кабміном 35%, які будуть залишатись у розпорядженні підприємств ТКЕ, реально становлять 15-25% економічно обґрунтованого тарифу, а відповідно і фактичної фінансової потреби.При цьому, Держава вже має борг перед підприємствами ТКЕ із різниці в тарифах, оплата якої гарантована законом України від 29.07.2022 № 2479-IX. Однак про погашення цього боргу або хоча б врахування цього боргу як потенційно оплаченого при визначенні боргу підприємств ТКЕ перед ТОВ «ГК «Нафтогаз Трейдинг» в урядовому рішенні не йдеться.
Асоціація «Укртеплокомуненерго» неодноразово пропонувала Уряду більш справедливий механізм розподілу коштів – застосовувати зазначену систему розподілу коштів (65/35) виключно для тих підприємств ТКЕ, борг яких за спожитий природний газ перевищує різницю в тарифах на теплову енергію, розраховану та затверджену у відповідності до чинного законодавства. Це стало б початком фінансового одужання національної галузі теплопостачання. Втім, незважаючи на численні та неодноразові зауваження до постанови від Асоціації «Укртеплокомуненерго», Уряд втрутився у господарську діяльність підприємств ТКЕ, ризикуючи негативними наслідками у вигляді відсутності тепла для кінцевого споживача.
Асоціація «Укртеплокомуненерго» вимагає від Уряду переглянути рішення та збалансувати інтереси всіх учасників задіяних в процесі виробництва, транспортування та постачання теплової енергії і ще раз наголошує на необхідності термінового внесення змін до Постанови Кабінету Міністрів України від 22.08.2023 №896, а саме:
1. Визнати непрофінансовану, але затверджену у відповідності до діючого законодавства різницю в тарифах як оплату за природний газ чи оплату за договорами реструктуризації, що заключені у відповідності до норм закону Україні від 03.11.2016 № 1730-VIII;
2. У разі перевищення заборгованості за природний газ над боргом з різниці в тарифах, для відповідних підприємств ТКЕ включається механізм розподілу коштів (65/35), однак підприємства ТКЕ мають отримувати свою частку на поточний рахунок, відкритий у банку та самостійно ним розпоряджатись;
3. У разі, якщо заборгованість з різниці в тарифах в повному обсязі покриває заборгованість за спожитий природний газ, або взагалі відсутня заборгованість за природний газ, відповідні підприємства ТКЕ мають отримати всі 100% коштів у своє розпорядження виключно на розрахунковий рахунок, відкритий у банку та самостійно ним розпоряджатись;
4. Не враховувати у відсотковому розподілі коштів (65/35) кошти, які надходять на рахунки підприємства теплопостачання за вироблену теплову енергію з альтернативних видів палива.