Траса Київ-Чоп: на три роки — у приватні «руки»

2420 0

Ми у соцмережах:

Траса Київ-Чоп: на три роки — у приватні «руки»

Капітально відремонтована до Євро-2012 траса Київ-Чоп на Рівненщині останніми роками — без належного утримання та вчасних замін верхнього шару асфальту — почала руйнуватися. Тож коли на початку року на її обслуговування виділили більше, аніж попередніми роками, коштів і ще й віддали тендер не Рівнеоблавтодору, а приватній фірмі, пов’язаній з турецькою «Онур», у багатьох водіїв зажевріла надія, що найпотужніша міжнародна траса на Рівненщині стане не гірша, аніж на Львівщині. Такі завищені очікування приватна фірма не виправдала. Але за підсумками нового тендеру три наступні роки вона знову обслуговуватиме трасу Київ-Чоп в області - і уже за значно більші кошти.

Поки що «притираються»

Цьогорічний договір з київським товариством «Спец Комплект Постач» Служба автомобільних доріг у Рівненській області підписала у квітні на майже 59,5 млн грн. Роботу кияни почали з очищення узбіч, влітку залатали вибоїни та на частині ділянок повністю змінили верхній шар асфальту. Наприклад, такий ремонт методом карт зробили від Дубна до Панталії. Втім, уже незадовго на деяких відремонтованих ділянках почали з’являтися вибоїни, накладені латки добре відчутні через перепад у висоті асфальту, а де-не-де на трасі легко можна «згубити» колесо у ямах, які виникли восени.

Я не уявляю такої ситуації у принципі, щоб Служба як замовник була повністю задоволена діями будь-якого підрядника, тому що робота і функція Служби – вимагати максимум якості за мінімум грошей, — коментує речник САД у Рівненській області Дмитро Леонтіюк.  Нарікання на «Спец Комплект Постач» як на підрядника є, звичайно, зі сторони наших кураторів, зі сторони інженерів технічного нагляду. Але, здебільшого, йдеться про людський фактор. Це наш перший досвід такої співпраці з приватним підрядником, тому ми, скажімо так, притираємося один до одного. Люди працюють в умовах великого фінансування і показують якість виконання робіт. Оскільки підприємство тільки заходить на Рівненщину, бувають, скажімо так, «пробуксовки» в комунікації. Десь підрядник помиляється у наборі працівників, які не справляються з обсягом. Але системно він працює і виконує роботи. Причому за нинішньої моделі співпраці у нас є гроші, і в інтересах підрядника працювати багато і якісно для того, щоб виконати роботи і забрати за це оплату.

До кінця року ще два місяці і у них є над чим працювати, щоб вибрати наявне у нас фінансування. Погода дозволяє, тому ми орієнтуємо «Спец Комплект Постач» на те, щоб вони латали вибоїни. Кожну латку, яку вони роблять, перевіряють наші куратори та інженери технагляду. До якості виконання певних робіт у нас були претензії, частину недоліків, наскільки мені відомо, підрядник уже за свої кошти усунув – у рамках гарантії.

 

За даними порталу Spending.gov.ua, де відображено усі бюджетні транзакції, за договором експлуатаційного утримання траси Київ-Чоп «Спец Комплект Постач» уже отримало від Служби автодоріг на Рівненщині близько 50 млн грн.

Три роки «впевненості»

У жовтні Служба підписала з київським підрядником новий контракт на утримання 198 км траси Київ-Чоп на Рівненщині. Контракт на три роки і вартістю понад 730 млн грн. Тобто упродовж трьох років виділятимуть у понад три рази більше коштів на рік, аніж було цьогоріч.

На торги, вартістю 742 млн грн, подавалися загалом чотири компанії — усі немісцеві. Двом, хмельницькій та черкаській, тендерний комітет відмовив в участі у торгах, допустивши до аукціону «Спец Комплект Постач» та тернопільську фірму «Техно-Буд-Центр». Виграли кияни, запропонувавши нижчу ціну. «Спец Комплект Постач» обслуговуватиме рівненську частину міжнародної траси до кінця грудня 2023 року.

Дмитро Леонтіюк таке рішення Служби автодоріг пояснює так:

—  Ідея підписувати довгострокові договори в Укравтодорі була давно. Рівненщина — не єдина область, де цього року підписали такі довгострокові контракти. Наприклад, харківська провела такі торги на майже два мільярди гривень, кропивницька — на близько 900 млн грн. Ми плануємо вивести на довгострокові договори з обслуговування й інші дороги державного значення в області.

Це робиться для того, щоб бути цікавими для приватного підрядника, який може запропонувати більші обсяги, кращу якість, сучаснішу техніку, більшу оперативність і т.д. Тобто зняти ті всі нарікання, які були на облавтодори. Окрім того, для того, щоб приватні компанії розуміли, що вони, беручи на себе певні зобов’язання, зможуть планувати свою фінансово-господарську діяльність, розуміти, як їм розвиватися, як закуповувати техніку, скільки цієї техніки купувати і т.д. Маючи довгострокові договори у своєму активі, приватні компанії стають привабливими і для банків як компанії, яким можна давати кредит і бути впевненим, що вони матимуть певний проміжок часу — не рік, не кілька місяців, а три роки, як у нашому випадку — будуть забезпечені роботою і зможуть обслуговувати ці кредити. І ми, як замовник, матимемо важелі впливу на таких підрядників: якщо вони будуть себе геть погано вести і на то будуть вагомі підстави, договори будуть розриватися достроково.

Чому понад 700 млн грн. У технічному завданні уже прописано всі види робіт: і розмітка, і знаки, і ті роботи, які роками не проводили. Наприклад, обслуговування, розчистка, реставрація систем водовідведення, заміна великої кількості знаків, повна заміна горизонтальної розмітки, шумозахисних екранів у населених пунктах. Причому буде встановлено не тоненький полікарбонат, як зараз, а інша, краща конструкція. Також будуть інші технології зимового утримання дороги. Це і ямкові ремонти великими картами, чого досі на Київ-Чопі не робили і що потрібно робити терміново, тому що щебенево-мастиковий асфальтобетон — досить специфічний вид покриття, який погано реагує на ямковий ремонт, окрім пневмоструменевого методу. Тому що за своєю структурою він достатньо пластичний, але у той же час і достатньо щільний. Як тільки фриза торкається, він сам по собі тріскається. Тобто у ці 742 млн грн входить набагато більше робіт, аніж те, що ми могли собі дозволити, як замовник, у попередні роки.

До львівської ділянки не дотягне?

Дмитро Леонтіюк зазначає, що порівнювати львівську та рівненську частини траси Київ-Чоп поки не варто. Адже Львівщина уже кілька років бере участь у безпрецедентному в Україні пілотному проєкті OPRC (Output and Performance-based Road Contract), який фінансує Європейський банк реконструкцій та розвитку. Завдяки проєкту у 2014 році з турецькою компанією «Онур» на сім років було укладено договір на утримання та реконструкцію 187 км траси Київ-Чоп на Львівщині (ще 80 кілометрів на Львівщині обслуговують українські компанії, щороку виграючи тендер, цьогорічне фінансування на ці 80 км — 250 млн грн). Таким чином, на львівській частині траси з’явилися додаткові смуги руху, кращі розмітка, покриття та ліпший догляд взимку.

— Контракт, який підписали з «Онуром», передбачає, фактично, безлімітне фінансування з коштів кредиту ЄБРР, — розповідає Дмитро Леонтіюк. — Приватний технагляд каже: тут потрібно зробите це, підрядник робить і бере стільки грошей, у скільки він це оцінює. То якщо торік львівська частина дороги Київ-Чоп отримувала фінансування десь у 15 разів більше, аніж рівненська, то наступного року різниця буде приблизно у десять разів. Тому очевидно, що наша ділянка у наступному році стати такою ж, як львівська, не може, але ми до цього дійдемо. Думаю, десь у 2023-2025 рр. Особливо, якщо будуть реалізовані проєкти щодо розширення об’їзної Рівного, ділянки від Грушвиці до Дубна. Тобто переведення усієї траси Київ-Чоп у першу технічну категорію (з чотирма смугами. — Ред.).

До слова, наприкінці жовтня Міністерство інфраструктури України презентувало програму державно-приватного партнерства у дорожній галузі. Шість ділянок автошляхів міжнародного значення в Україні, у тому числі відрізок Київ-Чоп від Києва до Рівного, відібрали для потенційних пілотних проектів.

— Це не про платні автошляхи, а про «дороги в розстрочку», коли держава залучає приватні інвестиції у будівництво, а інвестор реалізує проект за свої гроші та після здачі дороги в експлуатацію отримує платежі від держави, — наголосив міністр інфраструктури Владислав Криклій.

Як зазначено на сайті міністерства, відібрані ділянки мають передати в експлуатацію приватним компаніям у наступні два роки. На відрізку Київ-Рівне мають зробити капітальний і поточний ремонти. Орієнтовний обсяг початкових інвестицій — 370 млн доларів. Що важливо, проєкти передбачають подальше утримання відремонтованої дороги тим інвестором, який вклав кошти у ремонт. Йдеться про 20-25 років. Як рішення міністерства вплине на вже трирічний контракт зі «Спец Комплект Постачем» — у Службі автодоріг поки не знають.

І про «Спец Комплект Постач»

Товариство «Спец Комплект Постач» було створено у Києві у 2013 році. Власниками підприємства є львів’янка Надія Кравс та киянин Сергій Дяченко. Як писали «Наші гроші», раніше товариство належало оточенню екс-нардепа Партії регіонів Ярослава Москаленка та екс-голови Київської ОДА Олександра Горгана. У грудні 2019 року в товаристві змінилися власники і керівництво. Чоловік Надії Кравс Петро Кравс є директором ТОВ «Агросетон», яке входить до турецької групи компаній «Онур». Надія та Петро Кравси — тесть і теща Емре Караахметоглу, який є генеральним координатором «Онур Груп» в Україні. Їхня дочка Олена Кравс у 2018 році одружилася з Емре. Її двоюрідний брат Олег Фаріон також володіє часткою «Онур конструкціон інтернешнл».

За даними порталу ClarityProject, «Спец Комплект Постач» з 2016 року підписав 101 контракт на загальну суму 3,58 млрд грн. Підприємство працює у Рівненській, Житомирській, Київській, Чернігівській та Полтавській областях. Найбільше контрактів — на Київщині (понад 2,1 млрд грн). На Рівненщині — 1,3 млрд грн.

З Службою автодоріг у Рівненській області кияни вже мають шість підписаних договорів на загальну суму 1,15 млрд грн. «Спец Комплект Постач», окрім тендера на трирічне утримання Київ-Чоп, восени ще виграв торги на експлуатаційне утримання решти доріг державного значення у Рівненській області. Якщо цього року на них виділяли 65 млн грн, то наступного року сума уже буде 315 млн грн. До слова, участь Рівнеоблавтодору в цьому тендері відхилили.

У реєстрі судових рішень згадується щонайменше два кримінальних провадження, в яких фігурує «Спец Комплект Постач». Як йдеться в ухвалах, винесених районними судами Києва щодо вилучення документів, торік відкрили провадження щодо ухилення від сплати податків товариства «в особливо великих розмірах».

Також товариство згадують у кримінальному провадженні щодо департаменту регіонального розвитку Київської ОДА та його « можливої злочинної змови» з підрядниками. У тексті ухвали, зокрема, згадується таке пояснення слідчого управління ГУ СБУ у Києві та Київській області: «За наявними даними, ремонтні роботи по улаштуванню асфальтобетонного покриття на автомобільних дорогах загального користування місцевого значення виконувались з технологічними порушеннями, недодержанням умов проектно-кошторисної документації, що призвело до лущення, викришування асфальтобетонного покриття, неякісно влаштованих технологічних стиків, появи сітки тріщин на покритті тощо. Також встановлено, що підрядними організаціями використовуються неякісні матеріали, які не відповідають ДБН… Вищевказані дані свідчать, що використання неякісних матеріалів та підприємств постачальників з ознаками фіктивності обумовлено можливою злочинною змовою посадових осіб Київської обласної державної адміністрації, ТОВ «Спец комплект постач», ТОВ «Декс сіті», ТОВ «Бахмачгазбудсервіс», ТОВ «БК Сучасні будівельні рішення», ПП «Артембуд», ТОВ «БК Есю Україна», ТОВ «Київдортехнологія», ТОВ «Будсервіс», ТОВ «БК Адамант груп», ТОВ «БК М-В» та інших підрядних організацій, направленою на привласнення бюджетних коштів, отриманих внаслідок завищення вартості та обсягів виконаних робіт».

Алла САДОВНИК.


ПОВІДОМЛЯЙТЕ СВОЇ НОВИНИ В РЕДАКЦІЮ "РІВНЕ ВЕЧІРНЄ": Тел./Viber/Telegram: +380673625686

Читайте також