Аналітики ГО «Антикорупційний штаб» проаналізували заробітну плату міських голів обласних центрів України за 8 місяців 2021 року.
На свої запити ми отримали інформацію з 22-х обласних центрів України. Ми не аналізували зарплати міського голови Краматорська та Сєвєродонецька, які наразі є обласними центрами відповідно Донецької та Луганської областей, частина територій яких тимчасово окупована. Не брали до аналізу також тимчасово окуповану територію АР Крим.
Очільники Кропивницької та Харківської адміністрацій на запити ГО відповіді так і не надали.
НАЙСКРОМНІШИЙ МЕР — У ХЕРСОНІ, НАЙМЕНШ СКРОМНИЙ — У ЗАПОРІЖЖІ
Найменше за 8 місяців нарахували зарплатні міському голові Херсона Ігорю Колихаєву: за цей час він отримав 122 881 грн. Серед найскромніших мерів опинились також міський голова Одеси Геннадій Труханов — у нього 186 031 грн — та міський голова Житомира Сергій Сухомлин: йому нарахували 240 161 грн.
Лідерами ж за сумою зарплатні виявились Запорізький міський голова Володимир Буряк — за 8 місяців 2021 року йому нарахували 935 131 грн; міський голова Тернополя Сергій Надал із 791 131 грн. та Луцький міський голова Ігор Поліщук — він за 8 місяців цього року отримав 744 281 грн “брудними”. Нагадаємо, що фактично отримана на руки заробітна платня — це приблизно 80% від нарахованої.
Міський голова Рівного Олександр Третяк за розміром заробітної плати зайняв 6 місце, нарахувавши собі 611 455 гривень.
ХТО З МІСЬКИХ ГОЛІВ ОТРИМУВАВ ПРЕМІЇ ЩОМІСЯЦЯ ТА ОКРЕМО ДО СВЯТ
Частина мерів обласних центрів весь цей час жили без премій — таких виявилось усього четверо: Херсонський міський голова Ігор Колихаєв, мер Одеси Геннадій Труханов, міський голова Житомира Сергій Сухомлин та київський мер Віталій Кличко. Натомість найвищі премії отримали міський голова Запоріжжя Володимир Буряк, на другому місці — очільник Луцька Ігор Поліщук, а на третьому — Олександр Третяк, який нарахував собі премії розміром 262 835 гривень.
А СКІЛЬКИ МАТЕРІАЛЬНОЇ ДОПОМОГИ ОТРИМАЛИ МІСЬКІ ГОЛОВИ
Нарешті, міські голови отримували, окрім відпускних, також і матеріальну допомогу на оздоровлення та покращення соціально-побутових умов. Таку допомогу іноді дають і пересічним фахівцям-держслужбовцям та працівникам органів місцевого самоврядування. Щоправда, суми відрізняються.
Так, кілька міських голів взагалі не отримували матеріальної допомоги: Вінницький, Житомирський, Київський, Одеський, Полтавський, Херсонський, Чернівецький, Чернігівський, Львівський.
У міського голови Запоріжжя неможливо за відповіддю на запит дізнатись, чи була матеріальна допомога. Щодо міського голови Дніпра — ми також не бачимо, чи була окремо матеріальна допомога.
Міський голова Івано-Франківська отримав 40 690 грн матеріальної допомоги, Луцький міський голова — 75 592 грн, Миколаївський — 52 087 грн, Черкаський — 80 908 грн, Тернопільський — 90 982 грн. Деякі міські голови отримали вже по дві матеріальні допомоги — на оздоровлення та на вирішення соціально-побутових питань. Це Рівненський міський голова — 126 678 грн, Сумський — 90 230 грн, Ужгородський — 95 105 грн та Хмельницький — 129 354 грн.
ВИСНОВОК
Зарплати міських голів обласних центрів значно відрізняються одне від одного, а певної кореляції між обсягом зарплатні та бюджетом міста чи кількістю населення немає. Важливо знати, що міському голові заборонено самостійно собі здійснювати нарахування та виплату. Такі дії містять ознаки корупційного правопорушення. Хоча в Україні є приклади, коли міські голови голосували у стані конфлікту інтересів за свої ж премії — потім до них надходили протоколи від НАЗК та Нацполіції.
Однак, якщо міський голова має ключовий вплив на депутатський корпус, останній може збільшити обсяг нарахованої зарплатні за рахунок наявності премії та матеріальних допомог: заробітна плата міського голови сильно залежить від домовленостей із депутатами, які можуть її збільшити. На прикладі різниці між найменшою та найбільшою зарплатнями у 8 разів ми можемо бачити, що сума нарахованої зарплатні міського голови — це фактично дії депутатського корпусу, який цю зарплатню затверджує. Вона не залежить ані від кількості населення, ані від бюджету, ані від певних показників роботи. Отже, все залежить від вельми конкретних бажань конкретного міського голови.
Втім, аналітики ГО “Антикорупційний штаб” запевняють, що зарплатня міського голови повинна бути збалансовано: враховувати бюджет міста, зарплату інших посадових осіб місцевого самоврядування та показників ефективності роботи (KPI) міського голови. А надто низька заробітна плата може означати, що є інше джерело доходу, причому вже корупційне.