Його ціна у понад 72 мільйони гривень уже закладена до міського бюджету на наступний рік. Бо саме стільки міська влада планує виплатити транспортникам за перевезення «пільговиків». Чому це є платою за повітря? Тому що тих пільговиків ніхто не рахував і не збирається рахувати. Навіть коли їх не буде взагалі, перевізники все одно отримають гарантовану компенсацію. Ніде більше у світі такого немає. Багаті країни Євросоюзу, куди ми так прагнемо вступити, не можуть собі дозволити оплачувати наперед перевезення пільговиків, число яких взято із повітря. А ми можемо! Бо ж ми багаті, не те що європейці. Не всі, звичайно, а лише ті, кому депутати міської ради виділять гроші за повітря.
Якщо кожен з 200 автобусів та маршруток Рівного кожного робочого дня перевезе по 85 пільговиків, то в наступному році на компенсацію перевізникам з міського бюджету довелося би виплатити кругленьку суму — понад 72,4 млн гривень. Тобто в середньому понад 30 тисяч гривень щомісяця на кожну машину. Саме така цифра фігурує у проєкті Програми компенсації міським перевізникам за те, що возитимуть пасажирів по «посвідченню». Затвердити її ще мають на сесії міської ради.
Хоча в проєкті програми не розписано детально, скільки і на який маршрут могло би піти коштів, але зрозуміло, що насамперед на компенсацію можуть розраховувати власники великогабаритних автобусів, які від вересня курсують містом за маршрутами № 1 та № 7. Адже їм доводиться брати в салон усіх пільгових пасажирів у необмеженій кількості. І погодитися на такі умови міг лише той, хто з самого початку сподівався на допомогу з міської скарбниці. Бо який же це бізнес, що добровільно працює собі у збиток? А в пояснювальній записці до цього проєкту йдеться, що з ПП «Рівне Транс» та ФОП Базюк В. В. ще 20 жовтня було укладено договори про виплату компенсації за пільгове перевезення.
Що цікаво, цього року певна компенсація з міського бюджету й декому з маршрутників перепала — станом на 1 листопада виплатили 463 222 гривні перевізникам, які працюють на маршрутах №№ 43, 37 та 58. Бо там на 10 машинах теж возять усіх пасажирів без обмежень.
Міські чиновники також кажуть, що насправді містом уже їздить понад 200 маршруток та автобусів. Але частину з них невдовзі доведеться скоротити — пояснюють, що для комфорту самих же пасажирів.
Василь Сливка, начальник міського управління транспорту:
— Про таку програму йдеться щороку, тільки цього разу враховано новий тариф по 12 гривень. Зрозуміло, що отримати компенсацію розраховують перевізники, які цієї осені почали працювати на автобусних маршрутах № 1 та № 7. Адже вони беруть усіх пільгових пасажирів без обмежень, бо це було умовою договору. Причому, за перший тестовий місяць вони не отримають нічого — це був трековий режим, коли обкатували автобуси. А на компенсацію зможуть претендувати лише з моменту, коли з ними було укладено відповідні угоди. У них і так були чималі втрати за перевезення пільговиків. Буває ж, що на двох платних пасажирів зайде 10 пільгових, і яка тут може бути рентабельність? Потрібно розуміти, якщо не буде компенсацій — ці автобуси просто розділять долю своїх попередників і зникнуть. А рівняни уже звикли до певного рівня комфорту. Я сам періодично опитую пасажирів на зупинках, відгуки про великогабаритні автобуси хороші, люди ними задоволені. І в подальшому такі ж автобуси можна буде запускати на інші маршрути.
Місто давно потрібно почистити від частини маршруток, особливо центр Рівного — вони уже застаріли. І насамперед немає потреби в тих маршрутах, де їздить одна-дві машини або які дублюють існуючі автобусні чи тролейбусні маршрути. Зокрема, йдеться про маршрути №№34, 51, 30 та деякі інші. До слова, щороку свою компенсацію з міського бюджету отримує і КП «Рівнеелектроавтотранс», але там інші розрахунки — не за кількість пільговиків, а за виконану транспортну роботу згідно з договором надання транспортних послуг. А ця програма призначена суто для автомобільного транспорту.
Валентин Демчук, президент «Союзу перевізників України»:
— Понад 70 мільйонів — це великі кошти. Перевізники з радістю підтримали би таку програму, якщо бюджет здатен витрачати такі кошти. Але за перевезення саме пільгових категорій наші перевізники ще жодного разу не отримували жодної бюджетної копійки, такого просто не було! Є лише три нерентабельні маршрути, на які з бюджету платили для того, щоб ці перевезення не були збиткові — бо на цих маршрутах однозначно «мінус» і на них ніхто не хотів їздити. Тільки тому й змушені були їм платити.
А от прибирати з міста маршрутки в такій кількості є рішенням дуже спірним — потрібен якийсь розумний комплексний підхід. Бо той автобус великий так само не всюди заїде, у Рівному є місця, де будуть їздити тільки маршрутки. Треба думати і про підприємців, які просто підуть з цього ринку, бо не кожен може дозволити собі купити автобуса великого. Я в такі важкі часи думав би про щось інше — як вижити, а далі якось стане зрозуміло більш-менш, економіка почне підніматися, тоді можна думати й про кращий сервіс.
Яка зараз ситуація на ринку? За моїми даними, що хлопці мені кажуть, то третина уже не виїжджає на маршрути, раніше ж у Рівному було близько 300 автобусів. По області ще трошки тримаються, а з міських перевезень намагаються втекти. Якщо так піде й далі, в перспективі залишаться тільки одиниці. Хто купить великогабаритні автобуси, той і буде отримувати ці компенсації насамперед, а решті — за залишковим принципом.
Записала Олена РАКС.