Інтернет-меми є одиницями інформації, які поширюються в цифровому середовищі у вигляді зображень, тексту, відео або їхніх комбінацій. Вони часто включають гумористичні, сатиричні або іронічні елементи, які привертають увагу користувачів, і можуть набувати широкої інтерпретації. З моменту своєї появи меми значно змінилися – від простих зображень з підписами до складних відеороликів або серій мультимедійних постів, які обговорюють навіть серйозні й важливі теми для суспільства.
Будь-яка ідея, символ, стиль чи образ можуть розглядатися як мем, що має механізми самопоширення. Таким чином, виникає явище, значення якого користувачі інтернету активно використовують і поширюють у контексті емоцій, часто з іронічним або сатиричним підтекстом. Візьмемо для прикладу реакцію українців, що вилилася в інтернет-мемах на останній, ухвалений Верховною Радою законопроєкт про дрова.
.jpg)
Законопроєкт ніби спрямований на боротьбу з незаконною вирубкою лісів, однак, за словами експертів, реалізувати його буде непросто. Згідно з документом, зберігання деревини без документів про її походження карається штрафом або ув’язненням. Тому не дивно, що українці, які в осінньо-зимовий період обігрівають свої домівки здебільшого дровами, швидко відреагували на новину, заполонивши соцмережі кумедними мемами про «зберігання дров».
Як бачимо, інформація в мемах подається стисло, дозволяючи аудиторії шукати нові смисли та значення. Їнях популярність зумовлена масовістю завдяки доступності технічних засобів і простоті відтворення. Інтернет-меми часто з’являються випадково, швидко стають вірусними (тобто популярними).
Зважаючи на вищезазначене, можемо констатувати, що найчастіше мемами стають зображення, які ілюструють: незвичайні емоції та вирази обличчя, що передають ставлення автора до події; незвичні обставини – моменти різних ситуацій; знайомі сцени чи персонажів із фільмів; події політичного життя України.
Меми є народною творчістю, яку користувачі активно «лайкають» і коментують. Вони створюються з використанням інструментів візуального контенту, графічного дизайну та шаблонів, які часто засновані на популярних зображеннях, персонажах або подіях. Зазвичай творці мемів обирають контекст, який відповідає поточним подіям або загальним настроям у суспільстві, що дозволяє мемам резонувати з аудиторією. Популярними стають прості й зрозумілі меми, адже їх легше відтворити. Однак якщо аудиторія не розуміє поєднання візуального й смислового аспектів, мем втрачає свою привабливість.
Таким чином, інтернет-меми відкривають можливість ефективної критики чи пропаганди різноманітних явищ, ідей чи поглядів. Головне для успішного поширення мему – розуміти загальний портрет цільової аудиторії.
Тема інтернет-мемів порушує багато питань про природу гумору, культуру сучасного спілкування та політичну свідомість. Від простих жартів до потужного культурного явища, меми представляють собою новий спосіб розуміння соціальної дійсності, а їхня здатність швидко поширюватися дозволяє формувати новий дискурс, надаючи голосу різним групам людей.
Маргарита Кубай, Житомирський державний університет імені Івана Франка





