Якими будуть субсидії у 2016 році

1659 0

Ми у соцмережах:

Якими будуть субсидії у 2016 році

Цьогоріч на субсидії повинні були спрямувати 24,5 млрд. грн., але не вся ця сума пішла безпосередньо на потреби населення. За попередніми даними, субсидії для громадян за підсумками січня-грудня 2015 року складуть не більше 2,5 млрд. грн. Решту коштів варто вважати продовженням давньої традиції — виділення фінансової підтримки на користь «Нафтогазу України» і підприємств теплокомуненерго.

розенко субсидии

Субсидії для ТКЕ і «Нафтогазу», а не населення

Девальвація гривні, фактичне замороження рівня соціальних виплат і зарплат, підвищення тарифів на газ, електроенергію та інші комунальні послуги закономірно змусили уряд прийняти рішення про масове охоплення субсидіями населення. Проте навіть Кабмін не розраховував, що цифра бажаючих отримати фінансову допомогу сягне позначки вище 5 млн. сімей. «В цілому у нас зараз 1,2 млн. сімей мають субсидії. Ми очікуємо, що ця цифра зросте до 4 млн. сімей. Це від 10 до 12 млн. громадян України. На це уряд передбачив 25 млрд. грн., які підуть на компенсацію зростання цін на енергетичні ресурси і зростання тарифів на тепло і на газ для тих, кому це необхідно», — заявляв прем'єр-міністр Арсеній Яценюк у березні цього року. Але вже зараз Міністерство соціальної політики прогнозує, що до кінця 2015 року загальна кількість отримувачів субсидій становитиме 5,2 млн. домогосподарств. «Ми планували, що приблизно 4,5 млн. родин нам вдасться залучити до програми субсидій. Сьогодні понад 5 млн. українських родин вже отримують субсидії», — заявив керівник Мінсоцполітики Павло Розенко. В уряді вважають, що порівняно з минулим роком ефективність програми зросла у п'ять разів, хоча у 2014 році субсидій було надано утричі менше — їх отримали 1,5 млн. домогосподарств. Водночас, ситуація із кількістю сімей, які отримують субсидії, є максимально прозорою. Але оцінка загальної суми коштів, які будуть використані у 2015-му і наступному році — доволі суперечлива. І причина цього у тому, що в уряді під субсидіями для населення за комунальні послуги розуміють також і кошти, які бюджет виділяє для «Нафтогазу» і теплокомуненерго як компенсацію різниці між економічно обґрунтованою вартістю тарифу та його фактичним рівнем. Показовою була заява прем'єр-міністра Яценюка у вересні про виділення регіонам додаткових 5,6 млрд. грн. для компенсації різниці в тарифах на оплату житлово-комунальних послуг: «Уряд знайшов 5,6 млрд. грн. на те, щоб не підвищувати тарифи для громадян, а компенсувати різницю з державного бюджету». Власне, міністр соціальної політики Розенко визнав, що із запланованих на субсидії 24,5 млрд. грн. буде використано від 17-18 до 20 млрд грн. Мінсоцполітики прогнозує, що в цілому за січень-грудень 2015-го сума субсидій становитиме 2,5-3 млрд грн. Але це навіть не 24,5 млрд грн. Значна частина коштів із «субсидій для населення» насправді витрачається для оплату різниці імпортного газу, який постачається для потреб теплокомуненерго. Тому не можна сказати, що вся сума 24,5 млрд. грн. іде для підтримки населення. Хоча виділення субсидій 2015 року на рівні 2,5-3 млрд. грн — це майже 10-разове зростання цільових дотацій. 2014 року на субсидії пішло 348 млн. грн., а 2013-го — 272 млн грн. До того ж не всі мають змогу отримувати компенсацію на рівні 80-90% від середньомісячного рахунку за комунальні послуги. Зазвичай, мова йде про субсидії не за місяць, а за період її надання (опалювальний сезон, визначений період року). Тому гучні заяви про тисячі гривень субсидій іще не свідчать про суттєву допомогу в оплаті комунальних послуг для пересічних громадян. Якщо у 2013 році середня сума субсидії становила 160 грн., у 2014 р. — 232 грн., то у 2015-му орієнтовно буде становити 500-550 грн.

Очікуване скорочення субсидій

Найзначніша проблема програми субсидіювання полягає у тому, що допомога охоплює більше домогосподарств, які складаються із однієї особи — це пенсіонери і одинокі особи із соціально незахищених категорій. 2014 року ця категорія становила майже 67% (1 млн. домогосподарств) від загального числа отримувачів цього виду допомоги. 2015 року тенденція зберігається, і наразі майже 55% (2,7 млн. сімей) — це домогосподарства з однієї особи. При цьому за однією особою може приховуватися реальне проживання декількох осіб і отримування тіньових доходів. Мінсоцполітики послало неоднозначний сигнал усім, хто отримує субсидії, що у 2016 році розпочнеться контроль та аудит за наданням субсидій. «Кошти гарантовані, програми будуть реалізовуватися, але по кожній соціальній програмі ми будемо проводити досить серйозну інвентаризацію особових справ тих людей, які отримують допомогу. Ми будемо проводити верифікацію соціальних виплат, щоб ми чітко знали, що соціальну допомогу, в тому числі виплату тимчасово переміщеним особам, отримають саме ті люди, які є реальними переселенцями, а не живуть у Донецькій, Луганській так званих «народних республіках», а отримують кошти тут», — заявив міністр Павло Розенко. Тому 2016 року цілком імовірним може бути не збільшення, а скорочення домогосподарств, які отримують субсидії. Також при виявленні більш високого фінансового рівня сім'ї сума субсидій може бути зменшена. За наявною інформацією, такою є вимога як МВФ, так і міжнародних консультантів, які не збираються закривати очі на фактичний «обман» бюджету з боку населення. Система цінностей «соціальної держави» у ЄС та США не схвалює такий маніпулятивний підхід до субсидіювання. Загальний принцип соціальної підтримки у ЄС — це делегування громадянами частини своїх фінансових і майнових прав на користь держави в обмін на отримання фінансової допомоги. Одним із показових є приклад оплати державою частини комунальних послуг і оренди житла за умови відсутності або продажу житла з боку отримувача субсидій. Чи готові будуть українці до такої «пожертви» — питання найближчого майбутнього. Водночас ці ж такі міжнародні партнери України жодним чином не виявляють бажання виділяти додаткові фінансові кошти на підтримку програм субсидій для громадян України. Проте навіть за відсутності підтримки у цьому питанні з боку кредиторів уряд планує збільшити загальну суму «субсидій». У бюджеті-2016 на ці цілі передбачено 35 млрд грн. «За нашими підрахунками, з урахуванням того, що ціни на газ на світовому ринку падають і різких стрибків ціни на газ і житлово-комунальні послуги наступного року не буде, 35 млрд. грн., які закладаються у проект Державного бюджету України на 2016 рік, нам буде достатньо. Якщо звернеться більше людей чи буде більшим розмір субсидії, ми оперативно внесемо зміни до Державного бюджету», — сказав Розенко. Водночас реальнішою буде цифра у 40-45 млрд грн. Саме такий обсяг субсидій у різний час прогнозували прем'єр Яценюк і голова прем'єрської фракції «Народний фронт» Максим Бурбак. Із цієї суми власне субсидії для населення складуть до 6-7 млрд. грн., а решта суми обсягом у 30-37 млрд. грн. виділятиметься для «Нафтогазу» і ТКЕ. Зважаючи на те, що потенціал розширення переліку отримувачів субсидій далі обмежений, а тарифи на газ і тепло не планують суттєво підвищувати, то збільшення суми субсидій із 24 млрд. до 40-45 млрд. грн. буде наслідком подальшої девальвації гривні. Адже основне навантаження несе закупівля за валюту імпортного газу для теплокомуненерго.
За публікацією forbes.net.ua.


ПОВІДОМЛЯЙТЕ СВОЇ НОВИНИ В РЕДАКЦІЮ "РІВНЕ ВЕЧІРНЄ": Тел./Viber/Telegram: +380673625686

Читайте також