Наталія Фіш, представник “Спринтер-Люкс”:
— У Києві існує конкуренція між двома вокзалами: Південним, на майданчику біля якого завжди паркувались маршрутки, і Центральним, який хоче перевізників переманити на свою стоянку. Але рівненські перевізники, та й маршрутники інших напрямків, а також наші клієнти за багато років вже звикли саме до такого розташування. Нині ситуація складна. Контролюючі органи у Києві штрафують маршрутників практично ні за що. Чіпляються до оформлення договорів, квитанцій, страхових полісів, хоча усі вони перевірені і затверджені. Бувало, що під’їжджала машина київського УБЕЗу, звідти виходило по семеро чоловіків, оточували маршрутку і не давали їй відправитися. Тому ми й почали ховатися.
Тиснути почала і держава. Ще раніше було заборонено перевезення транспортом, переобладнаним з вантажного на пасажирський. Але пізніше було погоджено, що ми дообладнаємо машини, виробимо спеціальні сертифікати і продовжимо роботу. На все це було витрачено чималі гроші, а зараз нам кажуть: ми вас це робити не просили.
![]() |
|
|
Стоянка біля Південного вокзалу у Києві нині “зачищена” від маршруток
| |
Доїхати українським “Богданом” до Києва, а схоже, саме автобуси українського виробника хоче уряд бачити на маршрутах, неможливо: він набагато повільніший, жорсткий та й так само переобладнаний із вантажного на пасажирський.
Ми можемо купити великі автобуси, але від цього постраждає споживач. Ми практикували такі перевезення. Пасажири, незважаючи на те, що автобуси були новими, комфортабельними і з кондиціонерами, скаржилися. Бо їде такий автобус повільніше, посадка його триває довше, бо ж не поїде він напівпорожнім. Зрештою, якщо доведеться переходити на такий вид транспорту, вартість квитка зросте одразу вдвічі.
Ми пережили нещодавно хвилю перевірок. Була і податкова, і прокуратура, жодних порушень у нас не знайшли. Проте у мене склалося враження, що нас, малих перевізників, витісняють із ринку. Навряд чи прийде один великий перевізник, проте, можливо, рейдерство відбувається з інших областей. Ціна на проїзд, можливо, залишиться і незмінною в такому випадку, проте роботу втратять сотні людей.
Валентин Демчук, президент ГО “Союз перевізників України”:
— Держава вирішила боротися з нелегальними перевізниками. Проте справжніх нелегалів виявити важче і затратніше, ось і розпочало Міністерство інфраструктури виконувати план за рахунок нерегулярних перевізників, які мають усі документи, дозволи і сплачують податки. Не 200 гривень, як кажуть посадовці, а по 1500 грн. у місяць на один автобус.
За яким принципом нас назвали “нелегальними” — я не знаю. Проте від цієї боротьби постраждає сама ж держава і люди. Перш за все, зросте кількість справжніх нелегалів, по-друге, перерозподіл ринку не лише витіснить багатьох підприємців, а й зробить проїзд некомфортабельним.
В Україні ліцензовано понад 80000 автобусів для перевезення пасажирів, серед яких близько 30000 автобусів переобладнано з вантажних. На міжобласних маршрутах в напрямку Києва працює понад 1000 таких автобусів, і замінити їх за такі короткі терміни, як вимагають у Кабміні, неможливо. Перевізники не мають коштів, щоб закупити більші закордонні автобуси, один з яких коштує 100-150 тис. євро, а використовувати українські на довші маршрути нереально. Поки що нам незрозуміла кінцева позиція уряду. Ми вже і страйкували, і писали звернення. Останнє було направлене голові Державної служби України з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва Михайлу Бродському.
А поки Кабмін вирішує нашу долю, хтось дав таємну вказівку розганяти “нерегулярщиків”. Тиск відчуваємо з боку Головавтотрансінспекції та ДАІ. З порушеннями законодавства проводять нескінченні перевірки та рейди. За результатами цих перевірок необґрунтовано накладають величезні штрафи як на перевізників, так і на їхніх водіїв. Для чого це роблять? Можливо, щоб заповнити ринок українськими автобусами — “Богданами”. Ми будемо вести переговори, щоб принаймні до кінця року дозволили перевезення автобусами класу “Мерседес-Спрінтер” та “Фольксваген-ЛТ”, які пообіцяємо замінити пізніше.






