Понад 100 тисяч гривень повернуло протягом першого півріччя споживачам обласне управління у справах захисту прав споживачів за неякісні товари та послуги — за взуття, одяг, меблі, неправильно нараховані комунальні послуги. Щодня працівники управління, штат яких, до речі, останнім часом розширився, приймають по 10-15 заяв від людей. Вони відзначають, що споживачі виявляють усе більшу обізнаність стосовно захисту своїх прав.
— Наша робота з кожним роком настільки урізноманітнюється, що невдовзі, дивись, виникне потреба у застосуванні закону про оперативно-розшукову діяльність. Наша служба є правозахисною організацією, наділеною контролюючими функціями. Ми контролюємо якість товарів, робіт та послуг на споживчому ринку, однак дія закону про захист прав споживачів припиняється на порозі виробника продукту, на якість якого може скаржитися покупець. Зараз з ініціативи Держспоживстандарту України на базі центрів стандартизації та метрології, в тому числі й у нашій області, створюються інспекції держнагляду. Поки що у нашій області введено тільки посаду. Інспекція запрацює, коли відкриється фінансування. Ця інспекція здійснюватиме державний контроль за якістю виробництва, тобто матиме право заходити за той поріг, за який ми не заходимо. — Скаржаться найчастіше на горілку та ковбасу? — Тепер ні. Понад чверть заяв, які ми зараз одержуємо, стосуються сфери послуг: тепло-, водо-, електропостачання. Багато заяв надходить від пенсіонерів. Саме вони зараз є соціально активною групою людей, у яких загострене відчуття справедливості й завдяки яким вирішується чимало питань. — Чи доводилося мати справу зі скаргами на перукарів, приміром, за негарну зачіску? — Так, до нас звернулася одна жінка, якій фарбували і підстригали волосся у перукарні. Вона написала заяву, що через її зовнішній вигляд після перукарських маніпуляцій втратила роботу, тобто керівник, поглянувши на неї, одразу її звільнив. Зачіска цієї жінки й справді не потребувала ніяких ескпертних оцінок… Чи поновили її на роботі, я не знаю, але перукарня вартість неякісних послуг їй відшкодувала, скаржниця заяву забрала. Улітку, до речі, зростає кількість скарг на туристичні агенції. Приміром, одна жінка пише про те, що вона взяла позику у розмірі 3600 гривень для оздоровлення своєї сестри. Сестра поїхала відпочивати у Туреччину, але замість 5-зіркового готелю їй надали 3-зірковий, з рваною білизною й дуже поганим харчуванням. До всього, на морі стався витік мазуту, і коли люди вийшли з води, купальники стали кольоровими, вони довго не могли відмитися. Потім їх нарешті перевели в інше місце, але за період відпочинку здоров’я сестри нашої заявниці не поліпшилося, а погіршилося. З’ясувалося, що турагент, який їде від фірми з групою, не вжив ніяких заходів щодо поліпшення становища людей, які приїхали на відпочинок, а в договорі ми виявили запис про те, що турагенція не несе відповідальності за дії третьої сторони, тобто дії турків. Документ був підписаний обома сторонами. У такому випадку треба взяти медичні довідки про те, що людина справді підірвала своє здоров’я, і звертатися до суду про визнання договору недійсним. Якщо суд прийме позитивне рішення, тоді можна вимагати повернення коштів. Наші люди усе ще надто довірливі. Нещодавно ми працювали з фірмою, яка торгує автомобілями в кредит. Один чоловік з Млинова привіз нам товстенний договір дрібним шрифтом, який треба читати не менше трьох днів. За цим договором він сплатив 15 тисяч гривень у рахунок придбання авто «Жигулі». Тепер йому пропонують «Таврію», але він відмовляється її брати, на що чоловікові відповідають: якщо не хочеш, то не одержиш нічого. А про 15 тисяч у договорі записано, що їх у разі відмови повернуть, тільки не вказано, в які терміни. Оскільки договір також підписаний, ми радимо звертатися до суду. — Мешканці с.Зоря турбують. Нам не дозволяють встановлювати в квартирах автономне опалення. Чому? — Це не наша компетенція, це до п.Весельської (в.о. начальника обласного управління житлово-комунального господарства). Але, наскільки мені відомо, зараз заборонили встановлювати автономне опалення у багатоквартирних будинках. До нас зверталася людина зі Здолбунова, я цим питанням займався, пройшов увесь ланцюжок, хто дає дозволи, і одержав таку відповідь: не старайтеся, бо питання не буде вирішене. Тут важливе питання безпеки інших мешканців будинку, на мою думку, повинна бути згода сусідів на встановлення у тій чи іншій квартирі автономного опалення. — Не працюють телефони від Зорянської АТС, а плату за телефон підвищують. — До нас такого звернення не було, тому я не знаю, з якої причини не працюють телефони, може, там іде технічне переоснащення. З тарифами ми теж не працюємо, звертайтеся у відділ цін. — Приватний підприємець Світлана Григорівна турбує. Я торгую на ринку взуттям. Наступного дня після придбання покупець повернула мені пару взуття зі скаргою на те, що одразу відламався каблук. Я змушена була прийняти його, хоча неякісним товаром не торгую. — У цьому випадку для встановлення причини від чого зламався каблук — внаслідок неправильної експлуатації чи виробничого дефекту — необхідно проводити експертизу. Її роблять у торгово-промисловій палаті, й на взуття вона коштує близько 80 гривень. Трапляються покупці, що беруть взуття, відгуляють весілля чи випускний і повертають продавцю, зламалося, мовляв, бо неякісне. Якщо експертиза підтвердить, що винний покупець, продавець не буде повертати гроші за товар і оплачувати експертизу. Якщо виробничий дефект — експертизу оплачує продавець і повертає вартість товару, далі він може з’ясовувати стосунки з виробником чи постачальником. У будь-якому разі повинен бути документ про здійснення торгової операції, договір про продаж або чек. Якщо виникають сумніви відносно якості товару, нехай покупець вимагає посвідчення про якість товару, сертифікат відповідності тощо. Інша справа, що їх вимагають не так вже й часто. — То протягом якого ж періоду покупець може звернутися до продавця, якщо виявить брак? — Протягом терміну, вказаного на гарантійному талоні. Нещодавно ми займалися котлом виробництва заводу тракторних агрегатів, який був придбаний 10 років тому. Його відвезли в Івано-Франківську область і всі ці роки користувалися, поки покупець, до речі, жінка, не виявила у ньому виробничий дефект. Гарантія на котел була 15 років. Ми опинились у ситуації, коли немає виробника, але є неякісний товар. Ця жінка дійшла до Адміністрації Президента, і в результаті я мало не одержав догану. Довелося телефонувати до колег на Івано-Франківщину, щоб ті знайшли фірму, яка відремонтує той котел. Зараз у нас багато скарг на стільниковий зв’язок. — А що, гроші крадуть? — І це також, бачу з власного досвіду. Як саме — не знаю, ще не розбиралися. Але не тільки. У нас на колегії якось порівнювали цифри, скільки зареєстровано абонентів стільникового зв’язку і скільки продукції для його здійснення «проскочило» через наш кордон. Виходить, що продукції ввезено у сотні разів менше, ніж є абонентів. І ось приклад. Одна студентка придбала у магазині новий мобільний телефон, хороший і дорогий, вартістю понад 2 тисячі гривень. Невдовзі він перестав працювати і вона звернулася у сервісну організацію, оскільки телефон був на гарантії. Виявилося, що він зовсім старий, тільки корпус новий. Підприємцю, який продав дівчині той телефон, доведеться заплатити штраф у розмірі вартості недоброякісного товару і обміняти телефон на інший. — Я придбала штори. Коли повісила їх, то виявилося, що вони ні за кольором, ні за фактурою не пасують до інтер’єру. Можу я просити чи вимагати, аби мені їх замінили? — Якщо йдеться не про дефект тканини, а про смаки — лише просити. — Вас турбує Денисов, мешканець будинку на вул. Князя Романа, 9. Через помилку проектантів на верхні поверхи не подається вода. ЖКП завжди вигадує графіки водопостачання, відмінні від того, як подає воду «Рівневода». При цьому з гарячою водою проблем немає, а з холодною — постійні, справа у насосі. — Напишіть заяву, ми розберемося. Якщо в цілому будинку є вода, вона має бути й у вас. Насос — це не ваше питання, а власника мереж, тобто ЖКП. — Чи підпадають під вашу компетенцію відносини, що виникають між студентами і навчальним закладом, тобто між надавачами платних послуг і їх споживачами? — Так, але таких заяв чи скарг у нас ще не було. Хоча в інших областях такі прецеденти були. Відносини дуже специфічні, однак якби ми самі не змогли розібратися, то ми знаємо, до кого звернутися, розберуться. — Ваші працівники є відповідальними особами, від їх позиції часто залежить, чи буде накладено штраф і в якому розмірі. У податковій, приміром, з метою контролю діяльності своїх працівників створена внутрішня безпека, у міліції також. Чи працює у вас подібна служба і чи були помічені факти зловживань вашими працівниками? — Це питання ми й самі собі часто ставимо і обговорюємо на нарадах. У мене на роботі є вирізка з газети, де наводяться дані дослідження стосовно корумпованості 17 контролюючих органів у нашій країні. Наша служба посідає третє місце ззаду. Що ж до внутрішньої безпеки, то у нас її немає, але нас контролює прокуратура, відділ боротьби з економічними злочинами, управління боротьби з оргзлочинністю, Служба безпеки. Щоквартально ми складаємо звіт з корупції, в якому вказуємо виявлені факти корупційних діянь серед наших працівників. Таких випадків не було виявлено. — У листопаді 2003 року ми поставили лічильник на воду, але зареєструвати його не дозволили у зв’язку з боргом. Зараз боргу немає, лічильник усе ж не реєструють. — Пишіть заяву до нас. Узагалі-то борг до лічильника ніякого відношення не має. — У мене державна квартира, лічильник не дозволяють реєструвати, бо квартира не приватизована. — Якщо людина хоче ставити лічильник, то немає значення, державна квартира чи приватизована. Ми завжди рекомендуємо ставити лічильники, менше будете платити. Хіба причина в чомусь іншому. — Якось я заїхав на автозаправну станцію. Поки заправляли машину, я пішов у туалет. Було зачинено. Попросив ключ, але мені відмовили. На прохання надати книгу відгуків та пропозицій мені теж відмовили. — Порушення прав споживача очевидні. Книга відгуків та пропозицій має знаходитися на видному місці й пред’явлена споживачеві на першу вимогу. Те, що не працював туалет, теж є порушенням. Навіть якщо на заправці стоїть платний туалет, поряд обов’язково має бути безплатний. Це ж стосується і закладів громадського харчування, кафе та барів, приміром. — Я заправив свій «Мерседес». Через деякий час роботи заклинив паливний насос. Я впевнений, що через неякісне пальне. — Якщо буде заява, наш спеціаліст візьме проби на тій заправці. Якщо виявиться, що бензин неякісний, заправка оплатить витрати споживача, пов’язані з використанням проданого нею неякісного пального, крім того, ми її покараємо: заборонимо реалізацію партії бензину, оштрафуємо на 50% від його вартості, оскільки він нестандартний, бензин буде вилучений і відправлений постачальникові. Коли встановимо виробника, напишемо лист до Держстандарту і далі заводом займатиметься цей орган. Управління у справах захисту прав споживачів завжди готове прийти на допомогу споживачам, захистити їхні інтереси і повернути кошти, витрачені на неякісний товар чи послугу.