Бажання мати відповідальну та відкриту владу стало однією з вимог часу та Майдану. Громадяни постійно вимагали від влади відповідальності, а в останнє десятиліття ще й максимальної відкритості. Часи, коли громадяни зі стосами непотрібних довідок та інших паперів оббивали пороги кабінетів чиновників із хабаром в руці, коли на кожен папірець витрачається дорогоцінний час і гроші — мають відійти в минуле. ХХІ століття диктує свої правила.
Дмитро Якимець
Сьогодні розвинені громади активно впроваджують елементи електронної демократії та електронного врядування в управління своїм міським господарством і створюють умови для того, щоб громадяни витрачали менше часу та коштів на взаємодію з владою, отримували якісні адміністративні послуги. На жаль, Рівне не може похвалитись практично нічим у цьому напрямі, тому що у нас ще домінують "совкові" підходи до управління.
Але час не стоїть на місці, і будуючи нове місто, нам є до чого прагнути і на кого рівнятись. До прикладу, компанія "Майкрософт Україна" вже зараз пропонує містам справді революційні підходи до зміни управління окремими ланками міського господарства. Ініціатива Microsoft City Next за допомогою сучасних технологій допомагає містам вирішувати найбільш важливі питання в соціальній, економічній, гуманітарній сферах. Долучившись до цієї ініціативи, Рівне може стати на шлях технологічного прориву, що покладе початок впровадженню електронного урядування у регіоні та дозволить залучити громадян до процесів управління і розвитку міста.
До ініціативи Microsoft City Next долучилися уже багато великих і малих міст з усього світу. Серед них: Тель-Авів (Ізраїль), Окленд (Нова Зеландія), Барселона (Іспанія), Буенос-Айрес (Аргентина), Гамбург (Німеччина), Манчестер (Великобританія), Філадельфія (США), Чженчжоу (Китай) та багато інших. В Україні також уже є приклади використання цієї платформи. Так, Вінницька та Львівська міські ради успішно впровадили низку технологій Microsoft для ефективної взаємодії з мешканцями міста. Чому Рівне досі пасе задніх — загадка для мешканців і значне недопрацювання влади.
Нещодавно було прийнято Закон про електронні петиції. І хоча деякі міста, як, до прикладу, наш Кузнецовськ, впровадили цей демократичний елемент у себе, нове законодавство зобов'язує місцеву владу дати можливість громадянам збирати електронні підписи під своїми ініціативами та зверненнями до влади. А реакція влади на такі звернення має стати своєчасною та ефективною. Наша організація, "Рівненський громадський контроль", уже поставила перед собою завдання активно лобіювати впровадження електронних петицій в нашому місті.
Так само комунальні проблеми також можна усувати через електронні звернення. Платформою для такої роботи міської влади з мешканцями сьогодні є "Комунальний онлайн-диспетчер", який успішно запустила в роботу наша організація декілька місяців тому. І оббивати пороги міської ради, її структурних підрозділів та комунальних підприємств рівнянам відтепер доводитиметься значно менше. Зайшовши на сторінку сайту (http://kod.rv.ua/), будь-який користувач може самостійно відправити інформацію про проблему з фото, яку модератори від організації направлять у відповідні підрозділи міської влади. Наступним логічним кроком у цьому напрямі ми бачимо приєднання Рівного до проекту "Відкрите місто" (http://opencity.in.ua/), це виведе наше місто на новий рівень взаємодії влади і громадян.
Сучасний Центр надання адміністративних послуг "Прозорий офіс" має замінити низку бюрократичних установ та суттєво зекономити час і кошти рівнян. Перші кроки для цього у місті нібито робляться, але динаміка практично відсутня. На жаль, у цьому напрямі ми далеко відстали від Луцька, Вінниці, Львова, Івано-Франківська, але з іншого ми маємо певну перевагу — ми можемо започатковувати "Прозорий офіс", не повторюючи помилок, які робили сусідні міста. Я впевнений, рівняни це оцінять і підтримають.
Для забезпечення необхідного рівня відповідальності та відкритості влади перед мешканцями ми бачимо ще й інші напрями, зокрема:
• вдосконалення Статуту міста, внесення до нього суттєвих змін на основі напрацювань у рамках Дорожньої карти реформ Рівного (ДКРР). Ми маємо перейти від формального тексту та набору шаблонних фраз до реальних механізмів самоврядування, де кожен мешканець зможе вповні реалізувати свої права.
• оновлення офіційного сайту міста і міської ради. Грамотне наповнення корисною інформацією, відповідність сучасним підходам та оперативна реакція влади на вимоги і проблеми мешканців — головні вимоги до сайту. Зокрема, саме на сайті міста мешканці повинні бачити бюджетні витрати в режимі реального часу, кожен рівнянин повинен мати можливість ознайомитись, куди, коли, як і на що витрачаються кошти платників податків міською владою. Цього можна досягти через прийняття міською радою Бюджетного регламенту, який також був напрацьований в рамках ДКРР.
• громадські обговорення та громадські слухання мають стати справжнім інструментом самоврядування, а не формальними заходами влади "для галочки". Їхнє анонсування та висвітлення має бути своєчасним і повним.
• підтримка молодіжних ініціатив, громадських організацій та волонтерських середовищ має бути системною і комплексною. Для того, аби місто розвивалося, потрібно, щоб амбітні й розумні люди об'єднувалися у формальні та неформальні спільноти і спільно шукали шляхи досягнення поставленої мети і вирішення питань, які так чи інакше стосуються розвитку та життя міста. Створення "Креативного простору міста" на базі одного з навчальних закладів може дати поштовх для розвитку творчих здібностей окремих особистостей та спільнот на благо міста.
Це далеко не повний перелік кроків для забезпечення відкритої та відповідальної влади у новому місті Рівному, але це найнеобхідніші речі, які є вимогами сьогодення. "Рівненський громадський контроль" і я особисто будемо докладати максимальних зусиль для того, щоб ці зміни настали у нашому місті якнайшвидше.