Директор КП «Рівнеелектроавтотранс» Степан Загиней звернувся до міської влади з проханням підвищити плату за проїзд у тролейбусах. Якщо його прохання задовольнять, проїзд у тролейбусі може подорожчати до 75 коп.
За словами п. Загинея, тарифи на проїзд у тролейбусах в усіх обласних центрах України або зросли, або їх зростання заплановане найближчим часом. Причина цього — подорожчання електроенергії та зростання мінімальної зарплати у державі. Тож і Рівне, аби уникнути краху тролейбусного підприємства, повинно збільшити плату за проїзд. — Собівартість перевезення одного пасажира — 75 коп., — говорить п.Загиней. — Тож саме таку ціну на проїзд ми просимо встановити. Підприємству до кінця року не вистачає 4 мільйонів гривень на покриття витрат. Ми працюємо з мінусовою рентабельністю. Тож тільки підвищення плати за проїзд може врятувати ситуацію. Збитки КП «Рівнеелектроавтотранс» отримує не лише через занижену плату за проїзд, а й через перевезення пільговиків. Зі 100 тисяч пасажирів, які, як стверджує п.Загиней, перевозять тролейбуси за день, 52% — пільговики. В той же час держава ось уже три роки не змінює розміру субвенції, яка дається на їх перевезення. Причому навіть тієї встановленої суми не додає. Так, на цей рік підприємству, каже його директор, недодано 1,5 мільйона гривень. Не доплачує на перевезення студентів та учнів, для яких встановлено вартість проїзду 25 коп., і місто. Із 970 тисяч гривень, необхідних на цю мету, в міському бюджеті закладено лише 450 тисяч гривень. Якщо плата за проїзд у тролейбусах не зросте, а п. Загиней хоче добитися підвищення хоча б до 60 копійок, доведеться йти на порушення: не виплачувати зарплату працівникам підприємства або не платити податки. Тим часом конкуренцію тролейбусному транспорту можуть скласти маршрутні таксі. По-перше, рівенські тролейбуси — найстарші в Україні, їхній середній вік понад 20 років, у той час як термін експлуатації тролейбуса лише 10 років. Причому оновлення тролейбусного парку не передбачається. Із запланованих на початку року на придбання тролейбусів у міському бюджеті 800 тисяч гривень, до яких на паритетних засадах мала держава додати стільки ж, за словами п. Загинея, залишилося лише 350 тисяч, а решту віддали на спорудження пам’ятника Марії Несвицькій. Якщо держава додасть свої 350 тисяч до суми, яка залишилася, на придбання навіть одного тролейбуса не вистачить: вітчизняний тролейбус коштує 860 тисяч гривень, іноземний — 340 тисяч євро. Хоч директор тролейбусного підприємства запевняє, що їздити рівенськими тролейбусами безпечно, оскільки їхній технічний стан щодень перевіряють, значно впевненіше почуватися пасажиром набагато новіших за тролейбуси маршрутних таксі. Крім цього, на останній сесії міськради фракція «Наша Україна» ініціювала проведення аудиту тарифу на проїзд у маршрутних таксі у зв’язку зі здешевленням пального. Таким чином депутати сподіваються знизити плату за проїзд на 10-15%. Тож якщо проїзд у тролейбусі коштуватиме 75 коп., а у маршрутці 85 коп., звісно, що чимало рівнян, які досі їздили тролейбусами, віддадуть перевагу не набагато дорожчим маршрутним таксі. Ідею зниження тарифів на проїзд підтримали і в територіальному відділенні Антимонопольного комітету. Його керівництво вважає, що зі зниженням цін на пальне є всі підстави говорити про зниження цін у більшості галузей виробництва та послуг, зокрема у тих, де в кінцеву вартість продукту чи послуги врахована ціна пального. Розповідає голова Рівенського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України В’ячеслав Біліба: — Декілька днів тому я повернувся з семінару за участю керівництва Антимонопольного комітету України і голів територіальних відділень. Ми проаналізували ситуацію, що склалася на ринку нафтопродуктів, і вималювалася цікава картина: ціни на пальне за останні декілька місяців знизилися. Наприклад, у нас в області — на 14%. Втім, ціни за послуги перевезень залишаються на тому ж рівні. Зважаючи на це, ми будемо рекомендувати знизити ціни. До того ж рекомендації ці стосуватимуться не лише власників маршрутних таксі, а й усіх галузей, де однією зі складових ціни кінцевого продукту є вартість перевезення. Наприклад, виробництво хліба. Вже сьогодні готуються відповідні рекомендаційні листи. Наскільки будуть знижені ціни, нині говорити рано, оскільки в кожній галузі частка затрат на пальне різна. Тому і підхід до вирішення цього питання має бути індивідуальним. У будь-якому разі рекомендації Антимонопольного комітету є обов’язковими для виконання. Інакше будемо складати акти і штрафувати. Причому штраф суттєвий — 10% від загального річного прибутку підприємця-порушника.