Як і слід було очікувати, дозвіл відзначати православні свята за сучасним календарем, наданий громадам керівництвом Православної Церкви України, не викликав у вірян особливого ентузіазму. Лише одна церковна громада у Рівному вирішила скористатися цим дозволом і відзначити Різдво Христове двічі – спочатку 25 грудня разом із усім християнським світом, а потім 7 січня, разом із росіянами. Інші громади ПЦУ і на це не пішли. Про громади московського патріархату, які, на жаль, і досі становлять у нас більшість, годі й казати. Можливо, так сталося через те, що православні не мають достатньо інформації щодо церковного календарного нововведення? Тоді спробуємо ще раз роз’яснити, що це все означає і як тепер має відбуватись Різдво та інші свята.
Микола Бендюк, краєзнавець:
— Є два календарі — Юліанський та Григоріанський. Весь світський світ зараз живе за Григоріанським календарем. Адже Папа Григорій визначив, що календар, яким користувалися від першого року Різдва Христового, є неправильним. Календар, який запровадив Юлій Цезар, помилявся щороку на кілька годин. Ще у XVI столітті Папа Григорій вирахував, що уже на той час календар був зміщений на 12 днів. Тому вказав на цей недолік та провів реформу. Її прийняв увесь католицький світ. Однак так сталося, що в Україні та в Росії православні церкви вирішили не переходити на Григоріанський календар. У той час в Україні якраз жив князь Острозький, і відбувалося створення греко-католицької церкви. Князь Острозький був за об’єднання з католиками, але на рівноцінних правах. Однак частина митрополитів без погодження князя Острозького, який був екзархом Вселенського патріарха, самостійно пішла на співпрацю з католиками. Це розгнівало князя Острозького, тому він і відмовився від нового календаря і всіляко пропагував старий. Схоже зробили й у Москві. Минув час, і Україна, і Росія почали жити за Григоріанським календарем. Але церква, як консервативна структура, не сприймає правильного календаря. Тому на сьогодні ми уже маємо розбіжність у 14 днів з Європою у відзначенні церковних свят.
Василь Рудніцький, речник Рівненської єпархії ПЦУ:
— Дискусія про це велася давно. Однак вона особливо загострилася серед парафіян уже після початку повномасштабного вторгнення Росії. Є люди, які хочуть зустрічати Різдво разом із Європою. Однак такий перехід з Юліанського на Григоріанський календар є доволі складним процесом. Адже відбудеться зміщення у числах багатьох свят. Наприклад, у нас є перехідні свята, які щороку відзначаються в один і той же день. Кожен православний вірянин знає, що Покрова у нас 14 жовтня, Благовіщення — 7 квітня, а Успіння Пресвятої Богородиці 28 серпня. Але після переходу на Григоріанський календар ці дати будуть зміщені. Тому наша Церква зараз хоче побачити, наскільки багато вірян готові переходити на Григоріанський календар. Лише після такого експерименту можна буде ухвалювати певні рішення. Усі погоджуються з тим, що Церква повинна проводити й не боятися реформ. Але їх потрібно впроваджувати виважено. Скажу від себе, що справа тут не в даті. Адже 7 січня — не є точною датою народження Христа. Треба пам’ятати, що Церква святкує подію народження Спасителя, а не саму цифру. Загалом, окрім католиків, Різдво 25 грудня відзначають і багато православних церков.
Гавриїл Кризина, єпископ Рівненський і Сарненський:
— У нашій Рівненсько-Волинській єпархії ПЦУ поки що тільки одна парафія з 26 вирішила святкувати Різдво Христове і 25 грудня, і 7 січня. Тобто двічі. Це парафія апостола, першомученика і архідиякона Стефана, що на кладовищі «Грабник». Там виконуючий обов’язки настоятеля ієрей Тарасій Шевченко. Особисто я дуже позитивно ставлюся до такого рішення Синоду, але вважаю, що під час жахливої війни воно поки що не на часі. Після нашої перемоги обов’язково буде об’єднання православних в одній Помісній Православній Церкві. І тоді це питання швидко вирішиться.
Богдан СЛОНЕЦЬ.