Гараж винен? Діти на рівненському Поліссі навчання розпочали без обіцяних автобусів

1395 0

Ми у соцмережах:

В Україні сотні дітей добираються до школи пішки, бо не хочуть чекати на шкільний автобус або і взагалі залишені без нього. Фото – з сайту Жіночий консорціум України

На Рівненщині останніми роками активно оптимізовують заклади освіти. Школи з невеликою кількістю учнів (або як їх називають чиновники – малокомплекті) закривають взагалі або понижують у ступені, роблячи дев’ятирічки чи залишаючи лише початкові класи.

Проблема з нестачею місць більш притаманна південним районам області, проте і на густозаселеному Поліссі під оптимізацію потрапили кілька ЗОШ. Серед них – школи у Дубках та Обірках Сарненського району, які зробили філіями ліцею у Люхчі. Селянам під час оптимізації обіцяли, що їхні діти з комфортом добиратимуться на навчання до сусіднього села – на нових автобусах. І гроші справді виділили, проте транспорт до першого вересня так і не купили.

Люхчанську ЗОШ перетворили на опорний заклад «Люхчанський ліцей» у лютому цього року. Раніше до Люхчі доїжджали школярі із сусіднього села Глушиці. З вересня ж на нових автобусах мали розпочати довіз дітей з Дубків та Обірків. Оскільки усі три села – по різні сторони Люхчі, було вирішено закупити одразу два додаткові автобуси для ліцею – у додачу до старого, який вже був і возив глушицьких дітей.

 

Ліцей у Люхчі створили на початку цього року. Раніше у селі була ЗОШ. Фото – з сайту 1ua.com.ua.

Гроші на автобуси для опорного закладу у Люхчі було передбачено ще на початку року – за рахунок субвенції з держбюджету. Загалом Рівненщина у 2019-му потребувала 71 автобус і цьогоріч отримала 15,2 млн грн для закупівлі автобусів для 12 шкіл, які стали опорними, оптимізованими або мають велику кількість дітей, та ще понад сім мільйонів гривень – для закупівлі чотирьох спецавтобусів для шкіл, де навчаються діти з інвалідністю.

Люхчанський ліцей, який мав отримати одразу два шкільні автобуси, можна було б назвати «щасливцем», якби закупівля транс порту не звелася нанівець.

Антимонопольний побачив дискримінацію, але не у всьому

Шкільні автобуси на Рівненщині останніми роками не закуповують централізовано. Востаннє обласне управління освіти оголошувало тендер на купівлю шкільного транспорту у 2016 році – і тоді втрапило у скандал через закуплені «Мрії», які хоч і були найдешевші, проте зроблені на базі російських ПАЗів.

 

Закуплені обласним управлінням освіти «Мрії»

Аби уникнути чергових скандалів та не затягувати тендерні процедури, гроші на закупівлю автобусів почали розподіляти між школами та районами. Так би мовити, зробили децентралізацію. Проте і у цьому випадку закупівлі не стали успішними. Перш за все, тому, що частина шкіл вперше зіткнулася з потребую проводити закупівлі, а тому прописані у тендерній документації вимоги учасники почали активно скасовувати.

Подібні інциденти продовжуються і досі. Остання показова ситуація – з автобусами для Люхчі, які сарненський районний відділ освіти уже більше півроку не може купити.

На два автобуси для Люхчі спершу передбачили чотири мільйони гривень, оскільки планували закуповувати дорожчі спеціалізовані автобуси, обладнанні для дітей з інвалідністю. Тендер на Prozorro було оголошено у лютому 2019 року – і посипалися скарги.

Одразу після оголошення торгів подало скаргу до Антимонопольного комітету (а кожна скарга – платна і вартує 5 тис. грн.) ТОВ «Торговий дім Еталон Авто». У скарзі товариство вказувало, що тендерний комітет вказав конкретний – несівний –  тип кузова, що звужує коло учасників і штучно обмежує конкуренцію.

«Несівний кузов для шкільного автобуса не надає жодних підтверджених переваг. Навпаки, несівний кузов шкільного автобусу є менш вдалим та менш прийнятним варіантом, в порівнянні з іншими типами кузовів автобусів. Він є менш жорстким, а тому менш безпечним. А також є менш «довговічним», що важливо для бюджетних коштів при подальших витратах на ремонт. Він значно важчий в обслуговуванні через важкодоступність до агрегатів ходової частини, що в умовах поганого стану доріг поза межами обласних населених пунктів є також вагомим фактором», - зазначило ТОВ «ТД Еталон Авто» у скарзі.

Також у скарзі було звернуто увагу на вимогу тендерного комітету сарненського відділу освіти щодо «виносних передніх дверей». Такі є лише в автобусів торгової марки «Ataman», які виробляє ПАТ «Черкаський автобус». Хоча в Україні шкільні автобуси ще виробляє «Богдан Моторс» (ТМ «Богдан») та «Чернігівський автозавод» (ТМ «Еталон»).

Колегія АМКУ визнала вимоги щодо несівного кузова та виносних дверей дискримінаційними та зобов’язала тендерний комітет внести зміни до тендерної документації.

І відділ освіти зміни вніс, проте під час цього у документації передбачив іншу вимогу –висоту автобуса. Автобус, за вимогою тендерного комітету, мав би бути не вище 2,9 м. Під таку висоту підходять «Аtaman» та «Богдан», а ось «Еталон А08116Ш», які пропонувало «Еталон Авто», на 7,8 см вищі.

«Еталон А08116Ш». Фото – з сайту Авторегіон

 

Торговий дім «Еталон Авто», дізнавшись про нові умови, знову подав скаргу, зауваживши, що вимоги щодо конкретної висоти автобуса було вказано у кількох регіонах.

На думку товариства, до тендерів намагаються не допустити «Еталони» з конкретною метою. Адже дилери «Богданів» з минулого року взагалі не беруть участь у тендерах, а отже вигравати торги на закупівлю шкільних автобусів зможуть лише постачальники автобусів «Ataman». Проте скаргу «Еталон Авто» з такими припущеннями АМКУ не задовольнило.

Через скарги «Еталон Авто» торги, оголошені у лютому, затягнулися, і аукціон відбувся лише у травні. Участь у ньому взяли чотири товариства, зокрема і «Еталон Авто», проте пропозиції трьох дешевших учасників було відхилено, бо «не відповідають тендерним вимогам».

Хоча, варто зауважити, якщо «Інтер Авто-Трейдинг» та «Еталон Авто» пропонували автобус «Еталон», які не підходять по висоті, то відхилене третє товариство – «Авто-Бас» - пропонувало «Ataman».

 

Наприкінці червня тендерний комітет відділу освіти опублікував повідомлення про намір укласти договір з ПП «Форсаж», яке запропонувало за найвищу ціну, 3,8 млн грн, продати два автобуси «Ataman D093S2».

Ataman D093S2. Фото – з сайту Авторегіон

 

Проте на вимогу Антимонопольного торги було скасовано. АМКУ зреагував через чергову скаргу ТОВ «Еталон Авто», в якій товариство вказало, що переможець торгів, «Форсаж», не надав усіх потрібних документів, а тому його пропозицію тендерний комітет також мав би відхилити.

Зокрема, як йдеться у скарзі «Еталон Авто», у документах «Форсажу» відсутня копія витягу з сервісної книжки.

Рішення АМКУ щодо відміни торгів було ухвалено 25 липня, а вже 31 липня районний відділ освіти оголошує новий тендер. Щоправда, сума, за яку мали би закупити автобус, зменшується до 3,7 млн грн, оскільки зникає вимога щодо пристосування автобусів для потреб дітей з інвалідністю.

Уже за кілька днів, 9 серпня, «Еталон Авто» написав чергову скаргу до Антимонопольного, нарікаючи на ту ж вимогу, що і у попередньому тендері. Адже відділ освіти залишив у документації вимогу щодо висоти автобуса.

«Бюджетні кошти, зібрані за рахунок платників податків, орган місцевого самоврядування має витрачати розумно та обґрунтовано, а не користуватися власними забаганками, - заявив у скарзі «Еталон Авто». – Тим більше, що шкільні автобуси купують на підставі окремої державної соціальної програми «Шкільний автобус». Замовник має право визначати технічні характеристики предмету закупівлі самостійно, але це не означає, що він може ставити будь-які умови».

Засідання колегії АМКУ щодо скарги «Еталон Авто» відбулося 30 серпня – і підприємству було відмовлено. Поки мотивувальної частини рішення Антимонопольного не опубліковано, проте, ймовірно, відмовили у задоволенні скарги з тієї ж причини, що й навесні: серед українських автобусів висоту до 2,9 м мають не лише «Атамани», а й «Богдани», які, до речі, свого часу випускала одна корпорація.  

Аукціон на Prozorro через скаргу ТД «Еталон Авто» відтермінували через скаргу АМКУ на день: перенесли з другого вересня на третє. Проте навіть якщо торги знову не оскаржать і вдасться швидко підписати договір з переможцем, автобуси на Сарненщину привезуть щонайшвидше у жовтні. А доти діти з двох сіл матимуть проблеми з добиранням до школи.

Дискримінація? Ні, не чули

«Замовник відверто не хотів купувати автобус «Еталон» і, очевидно, хотів купити саме «Ataman», при цьому вписуючи дискримінаційні умови і порушуючи закон при визначенні переможця, - коментує голова правління ГО «За чесний тендер», яка моніторить публічні закупівлі та звертає увагу на порушення зі сторони замовників та учасників торгів, Святослав Клічук. – Можливо, автобуси «Ataman» чимось кращі. Ну, наприклад, можливо, вони менше ламаються чи менше використовують пального. Але у такому випадку варто було б внести в нецінові критерії гарантійний термін чи вартість обслуговування, а не просто ставити перепони одним учасникам на користь інших. Така практика призводить до здорожчання товарів. А у цьому випадку призвела ще й до того, що автобусів до 1 вересня не буде».

Попри скарги «Еталон Авто» та розтягнуті у часі закупівлі, районний відділ освіти Сарненської РДА прописані вимоги щодо висоти автобуса не вважає дискримінаційними. Юрист відділу Ігор Адамець пояснює позицію відділу так:

-Вимога щодо висоти автобуса пов’язана з висотою гаражних приміщень. Вищі автобуси просто не заїдуть у шкільний гараж. З іншими закупівлями подібних проблем у нас не виникало.

За даними з сайту Prozorro, відділ освіти Сарненської РДА раніше закуповував лише один автобус – ще у 2016 році. Тоді торги пройшли без ускладнень, оскільки на них подалися лише два дилери, які пропонували автобуси однакової марки – «Еталон». Уклали договір з ПП «Аймакс-Груп» - на 1,55 млн грн.

Що робити з цьогорічними закупівлями, у районі не вирішили. Голову Сарненської РДА було звільнено. Виконувач обов’язків, перший заступник Іван Назарець, запевняє, що він не впливає на тендерний комітет, не є його членом, а тому не може говорити, наскільки справедливі вимоги, вписані у тендерній документації. Зазначає лише, що відділ освіти виконає вимогу Антимонопольного, коли буде його остаточне рішення.

Є не лише недобросовісні замовники, а й учасники

У Рівненській ОДА запевняють, що будь-яких вказівок щодо того, які автобуси закуповувати для школярів, немає. Є лише загальні рекомендації, в яких висота автобуса не згадується.

Втім, в ОДА додають, що звинувачувати лише замовників у тому, що торги затягуються, не завжди виправдано. Мовляв, часто і учасники торгів вчиняють недобросовісно.

- Рекомендації до автобусів є, але кожен тендерний комітет виписує свої технічні вимоги, - розповідає заступниця голови Рівненської ОДА Світлана Богатирчук-Кривко. – Іноді буває, що недобросовісні учасники тендеру спеціально блокують рішення тендерного комітету, подаючи скарги до Антимонопольного, звертаючись до суддів. А іноді може бути і навпаки: члени тендерного комітету прописують дискримінаційні вимоги. Але лише суд або Антимонопольний може визначити, хто правий.

До слова, ТОВ «Торговий дім Еталон Авто» важко звинуватити у недобросовісності. На ринку товариство працює 13 років. За даними Clarity Project, за рік за результатами перемог на Prozorro воно уклало 22 контракти на постачання автобусів на суму понад 110 млн грн. Зокрема, товариство торік поставило 32 автобуси для шкіл на Миколаївщині. На Рівненщині, втім, воно ще жодного разу не вигравало торгів.

Належить торговий дім товариству «Бодмін-Україна», бенефіціаром якого є швейцарець Швотцер Петер Герберт, якому, серед іншого, належить також Чернігівський автозавод, що виробляє «Еталони».

Щодо черкаського ПП «Форсаж», з яким сарненський районний відділ освіти навесні хотів підписати договір на закупівлю автобусів «Ataman», то воно на ринку ще довше – майже 17 років. Проте у більшості виграє торги саме на Рівненщині.

Належить ПП «Форсаж» черкасцю Ігорю Орлу. За даними Clarity Project, за майже три роки участі у торгах на Prozorro, підприємство отримало 20 контрактів на загальну суму 39 млн грн, 15 млн з яких – за рахунок контрактів на Рівненщині.

 

Карта перемог ПП Форсаж – з порталу Clarity Project

А поки сарненські чиновники розбираються із закупівлею обіцяних автобусів, у Люхчанському ліцеї, в який цього року набрали майже 330 учнів, з 2 вересня розпочалося навчання.

За словами директорки закладу Ольги Сосюк, поки не закуплено нових автобусів, дітей із сусідніх Дубків та Обірків забиратимуть старим, який минулими роками довозив дітей з Глушиці.

Автобус робитиме кілька рейсів, а отже частині дітей доведеться або приїздити на навчання значно раніше за інших, або ж потрапляти додому пізно.

Фото – з сайту 1ua.com.ua

Алла САДОВНИК.

 


ПОВІДОМЛЯЙТЕ СВОЇ НОВИНИ В РЕДАКЦІЮ "РІВНЕ ВЕЧІРНЄ": Тел./Viber/Telegram: +380673625686

Читайте також