На Рівненській митниці ажіотаж: знижки на розмитнення «блях» закінчуються через місяць

1123 0
Ігор Козлинець

З 25 листопада, відколи в Україні запрацювали нові правила розмитнення автомобілів і стало жорсткішим законодавство щодо так званих євроблях, на Рівненщині розмитнили понад 5700 авто, з яких більш як 2700 — автомобілі, що ввезли з-за кордону давно. У лютому охочих розмитнити авто буде ще більше, адже наприкінці місяця закінчується пільговий період і акцизні ставки зростуть удвічі. Як розмитнити автомобіль та з якими проблемами можна при цьому зіткнутися, розповів в інтерв’ю «РВ» заступник начальника Рівненської митниці Ігор Козлинець.

— Фактично за два місяці Рівненська митниця до бюджету переказала 370 млн грн за розмитнення автомобілів, з яких 173 млн грн — за розмитнення так званих євроблях. З дня, коли закон про розмитнення став чинним, встановлено 90 днів, протягом яких розмитнення авто відбувається з коефіцієнтом акцизного збору 0,5.

Пільговий період закінчиться 22 лютого, після чого акциз буде збільшено вдвічі. Наприклад, якщо для 10-річного авто з бензиновим двигуном об’ємом 1500 см3 ставка акцизного збору на сьогодні 375 євро, то після 22 лютого вона сягатиме 750 євро. Штрафи ж за нерозмитнене авто будуть введені з 22 травня.

— Вираховували середній вік автомобілів, які розмитнюють наразі на Рівненщині?

— Перш за все, зазначу, що закон встановлює обмеження щодо рівня екологічних норм. Він не повинен буде нижчим Євро-2. Транспортні засоби, які мають Євро-2, почали випускати після 1996 року, тож старішого авто розмитнити не можна. Найчастіше наразі розмитнюють автомобілі 2002-2008 років випуску. Марки і клас авто — різні: від економ- до люкс-класу.

— Розмитнювати нові авто, відповідно до нового закону, тепер дешево. То власників нових автомобілів за останні два місяці на Рівненщині побільшало?

— Нові авто і за кордоном дорого коштують, тому не можна сказати, що розмитнювати їх стали частіше. Але скажу так: чим авто старіше, тим коефіцієнт віку та базова ставка будуть вищими, а відповідно — і вищим акциз. Наприклад, на нове авто з дволітровим дизельним двигуном акциз буде 70 євро.

— В яких країнах рівняни найчастіше купують автомобілі?

— «Євробляхи» розмитнюють з Польщі та Литви, а постачальниками всіх інших авто найчастіше є Бельгія, Німеччина та Франція.

— У Львові люди з ночі стають у чергу, аби розмитнити авто. На Рівненській митниці такого ажіотажу немає?

— Ажіотаж є, з кожним днем транспортних засобів все більшає. Щодня ми оформляємо до 330 авто, а до набрання чинності нового закону за день було до ста авто. Але такої черги, як на Львівщині, у нас немає. Хіба у понеділок зранку, після вихідних, може бути.

Ми здійснюємо розмитнення на митних постах у Сарнах, Дубні, Рівному, а також у Білій Криниці Рівненського району. Щоб не переповнювати зони митного контролю автомобілями, встановили тимчасовий порядок розмитнення, відповідно до якого авто привозять до митниці лише після того, як митник отримає митну декларацію, зв’яжеться з брокером, а той вже з власником, що можна їхати. Тобто фактично живої черги немає, митні декларації ж подаються в електронному вигляді, і система сама визначає їхню черговість.

Поки справляємося своїми силами і штатну чисельність не збільшували, перевели лише з інших підрозділів працівників на розмитнення авто. Наприклад, залучили митників з пункту пропуску у Городищі Дубровицького району, де у січні зазвичай неінтенсивний рух. Але у лютому, очікуємо, буде ще більше авто на розмитнення, адже люди хочуть зекономити кошти. Можливо, доведеться працювати цілодобово, залучати ще більше інспекторів з кордону.

— Коли торік розпочалося розмитнення за новим законом, виник конфлікт між митницею та власниками «євроблях» через так званий благодійний внесок. Суперечки щодо цього виникають і досі?

— Конфлікт був невеличким, на сьогодні суперечка вичерпана.

Це не благодійний внесок, як казали, це передбачена законом добровільна плата — як альтернатива штрафу за порушення митних правил. Ставка встановлена законом (8,5 тис. грн) і сплачується в обов’язковому порядку за митною декларацією.

Її не сплачують власники авто, які не порушили режим тимчасового ввезення авто на митну територію України. Наприклад, можна виїхати з України, зняти авто з реєстрації за кордоном, оформити на себе право власності і завезти в країну авто як сумлінний імпортер.

— Сама процедура розмитнення довготривала, і які документи потрібно мати власнику авто?

— Процедуру не можна назвати довготривалою, але все ж є певні пункти, які потрібно виконати.

По-перше, зняти з обліку транспортний засіб на території іноземної держави, оформити право власності (рахунок-фактуру чи договір купівлі-продажу), доставити авто у зону митного контролю, заповнити митну декларацію і сплатити платежі до держбюджету. Йдеться не лише про акциз, також потрібно оплатити в’їзне мито (10% від вартості авто) та 20% ПДВ. Виконавши всі процедури на митниці, потім ще потрібно поїхати у сервісний центр і зареєструвати транспортний засіб на українські номери.

— Власники авто можуть все зробити самостійно чи потрібно звертатися по допомогу до митних брокерів?

— Зняти з обліку і оформити право власності можна самостійно, а ось для того, щоб заповнити електронну митну декларацію, потрібні навички, певний обсяг знань, а також електронний цифровий підпис, який видає наша торгово-промислова палата. Не маючи ні знань, ні електронного підпису, оформити декларацію самостійно буде важко. Тому варто звертатися по допомогу до митних брокерів. Нарікань на їхню роботу, наскільки мені відомо, останнім часом не було.

— Митниця відмовляє у розмитненні авто?

— Причини можуть бути різні, але фактично їх не так багато. Були випадки торік, коли тільки набрав чинності закон і ми відмовляли через несплачені добровільні внески. Також можуть бути відмови через технічні причини або неправильно заповнену митну декларацію. Але ми даємо можливість таку декларацію відкликати, виправити помилки і подати знову. Підставою відмови може слугувати і невчасна сплата платежів до бюджету.

— Митниця має право завищити вартість авто, навіть якщо у договорі купівлі-продажу вказана сума чи не удвічі менша. Що робити власнику такого автомобіля, якщо він не погоджується з перерахунком, тим паче, якщо і справді авто куплено дешево?

— Митна і фактурна вартості і справді можуть відрізнятися. Фактурна вказана у договорі купівлі-продажу.

Митниця ж може встановити митну вартість, здійснивши перевірку авто за допомогою додаткового ресурсу — спеціального електронного довідника, де можна визначити середню вартість експортованого авто. У 20-30% випадків після перевірки ми скориговуємо вартість. У власника авто після цього є 80 днів, щоб довести, що фактурна вартість правильна, подавши додаткові документи (контракт, товаросупровідні документи, декларацію країни експорту, висновок експертів).

Якщо митниця не візьме документи до уваги, тоді можна звернутися до суду. Знаю, що такі судові позови уже є, але поки що виклики до суду нам не надходили.

Алла САДОВНИК.


ПОВІДОМЛЯЙТЕ СВОЇ НОВИНИ В РЕДАКЦІЮ "РІВНЕ ВЕЧІРНЄ": Тел./Viber/Telegram: +380673625686

Коментарі (всі коментарі проходять модерацію)

Залиште вiдповiдь

Читайте також