Торгівля на правій стороні вулиці Соборної навпроти центрального універмагу почала занепадати ще «за совєтів», коли у вісімдесяті роки туди закрили перехід від парку ім. Шевченка. З того часу більшість пішоходів йдуть протилежною, лівою стороною. А потенційні покупці на автомобілях не мають де припаркуватися через суцільний паркан уздовж правої сторони. Аби заманити людей у торгові заклади, розташовані тут, архітектурне бюро радника міського голови Дмитра Котлярова пропонує перетворити частину широкого тротуару на парковку.
Як саме — пояснює архітектор Микола Ткачук:
— Якщо порівнювати ситуацію на Соборній, то магазини та заклади громадського харчування в районі «Аміго» процвітають, а в районі пошти, навпаки, закриваються. Хоча пішоходів, які можуть стати потенційними клієнтами, там проходить не менше. Обрахувавши, дізналися, що за годину на ділянці тротуару від пошти до кафе «Техас» проходить 1660 осіб. Але лише 200 (12 відсотків) проходять саме біля фасадів будинків, де розміщені магазини, і лише 85 з них заходять. Чому так? Відповідь проста — магазини відокремлені від загальних пішохідних потоків. Перехожим дуже ускладнюють доступність сходи та підпірні стінки, які знаходяться в незадовільному стані, а також відокремлюють цю зону дерева, які вже досить високі.
Фахівці приватної компанії пропонують зменшити ширину пішохідної зони на 2,5 метра, до стінок входів підземного переходу, забрати звідти металевий паркан, замість нього поставити стовпчики. А на вивільненому місці — облаштувати парковку для автомобілів. На пішохідній зоні знести сходи, щоб полегшити рух пішоходам. А ще паралельно вулиці зробити невелику дренажну траншею із зеленню, яка вбиратиме воду. Бо при сильних дощах через ухил території вода стікає аж на вулицю Чорновола, а зелені насадження у траншеї дренуватимуть воду, яка потраплятиме в зливову каналізацію або в ґрунт.
Коли про цю ідею почув начальник відділу безпеки дорожнього руху патрульної поліції області Сергій Коханюк, то не стримував емоцій:
— Не можна думати лише про комерцію! Якщо неподалік цієї ділянки дороги гратимуться діти, а там не буде металевого паркану, то вони бігтимуть навпростець Соборною до зупинки громадського транспорту, що біля ЦУМу. Скажу відверто: демонтаж металевого паркану призведе до того, що там буде алея вінків за загиблими. Бо пішоходи, які бігтимуть навпростець, систематично потраплятимуть під колеса машин.
Нам пропонують зробити місця для стоянки автомобілів. Проте ніхто не враховує культури наших водіїв. Паралельно машини паркувати ніхто не буде, а ставитимуть боком, щоб їх більше влізло. Результатом стане те, що одна смуга руху на Соборній буде паралізована, як на базарі.
Є підстави припустити, що проекти реконструкції Соборної мають за мету збільшити й ринкову вартість споруди, прибудованої до пошти, в якій надовго ніхто з орендарів досі не затримувався. Деякий час тут працювала філія банку, після того як її ліквідували, будівля довго стояла порожньою. 2016-го приміщення роздали в оренду різним підприємцям, зокрема й під магазин вживаного одягу. Зараз модернова будівля зі скла і бетону знову стоїть порожньою. Кажуть, що її хочуть продати — раніше власником значилось ПАТ «Укрнафта».
Богдан СЛОНЕЦЬ.