Днями український уряд вкотре анонсував будівництво першого концесійного автобану Краковець — Львів — Броди — Рівне. Про будівництво цієї дороги говорять уже більше 20 років, утім, за цей час так і не вдалось знайти приватного інвестора, який повністю фінансував би будівництво траси. Цього разу побудувати платну дорогу від кордону з Польщею до Рівного сподіваються на умовах державно-приватного партнерства.
Інженер-проєктант відділу будівництва, капітального ремонту та реконструкції доріг Служби автодоріг Львівщини Володимир Шарван займається проєктом концесійної дороги з 1997 року. Він розповів ZAXID.NET, яким може бути перший платний автобан та чому проєкт, задуманий ще у 1997 році, так і не вдалось реалізувати.
З чого все починалось
Ідею збудувати на Львівщині першу платну дорогу ще у 1997 році ініціювала Львівська ОДА. На той час такі дороги активно будували європейські країни, зокрема, у 2000 році Польща відкрила першу платну дорогу Краків — Катовіце. Ідея полягала у тому, що будівництво концесійної дороги частково або повністю фінансує приватний інвестор, який і отримує дохід за проїзд нею, натомість держава лише відводить землю і розробляє необхідну документацію. Через 50 років експлуатації траси інвестор мав би передати дорогу на баланс держави.
Проїзд концесійною дорогою за замовчуванням — платний. І хоча в Україні досі немає жодної концесійної дороги, у 2020 році Кабмін затвердив максимальний розмір плати — зокрема, для легкових авто встановили тариф 0,023 євро / км, а для вантажівок до 12 т і автобусів — 0,045 євро / км.
Чому саме Львів — Краковець
Володимир Шарван пояснює, що вибір ділянки під першу платну дорогу зі Львова до Краковця може викликати сумніви, адже на під’їзді до кордону інтенсивність руху автомобілів зменшується. Однак у 1997 році почали розробляти документацію саме на цю ділянку з огляду на те, що вона з’єднає логістичний центр — Львів — з польським кордоном. Крім того, новий автобан мав би стати частиною міжнародного транспортного коридору №3 Берлін — Вроцлав — Львів — Київ та продовженням польської автомагістралі А4, що проходить через Вроцлав, Краків, Ряшів і Краковець.
— Тоді ця ділянка виглядала перспективною, однак зараз ми розуміємо, що Україна не має відкритих кордонів, тож на під’їзді до Краковця спостерігається спад інтенсивності руху транспорту, — розповідає інженер.
У 1998 році тодішній президент Леонід Кучма видав указ про концесію на будівництво дороги Львів — Краковець, а за два роки відповідний закон прийняла Верховна Рада. Концесіонером для будівництва визначили львівський консорціум «Трансмагістраль».
Проєкт 84-кілометрової ділянки дороги Львів — Краковець виготовили і затвердили у 2003 році. За ним дорога складалася з чотирьох смуг, мала п’ять розв’язок і пролягала південніше наявної дороги Краковець — Львів, яка мала залишатися безкоштовною альтернативою платній дорозі. На під’їзді до Львова запроєктована траса переходила у Північну об’їзну. Вартість будівництва тоді оцінили у 1,7 млрд грн. За тодішнім курсом валют це було близько 320 млн доларів США.
Того ж року «Трансмагістраль» підписала договір з іспанською компанією NECSO Entrecanales Cubiertas S. A на будівництво дороги. Однак за кілька років цей договір розірвали, бо фірма так і не взялася будувати дорогу.
Львів — Броди
Історія будівництва цієї 79-кілометрової ділянки дороги почалася у 2002 році. Тоді Кабмін надав ВАТ «Виробничо-наукова компанія «Розточчя СТ»», що входила до консорціуму «Трансмагістраль», право на будівництво та експлуатацію платної дороги Львів — Броди.
— Ще коли ми працювали над проєктом траси Львів — Краковець, було зрозуміло, що об’єкт потрібний, але має певні недоліки: дорога розташована на межі кордонів і має невелику як для автобану протяжність. Якщо водій на 2-3 години швидше доїде автобаном, ніж звичайною дорогою, то він буде готовий платити за проїзд ним. Тому концесійна ділянка мала б бути довшою. Ця перевага є особливо привабливою для транзитного транспорту, що рухається з Києва в напрямку кордону, — пояснює Володимир Шарван.
У 2008 році польська фірма NDI S. A. викупила контрольний пакет акцій «Розточчя СТ» і заявила про готовність побудувати автодороги Краковець — Львів та Львів — Броди за мільярд євро. Компанія тривалий час не виконувала умов договору, тож уряд вкотре пообіцяв будувати дорогу за кошти держбюджету до футбольного чемпіонату «Євро-2012». Утім, і тоді будувати не почали.
Наприкінці 2021 року Служба автодоріг Львівщини знову заявила про наміри збудувати нову частину траси Київ — Чоп від Львова до Бродів. Володимир Шарван пояснив ZAXID.NET, що проєктанти розглядають два варіанти покращення сполучення між Бродами і Львовом: або реконструювати наявну ділянку М-06, але вона залишиться дорогою категорії 1Б, тобто менш безпечною, або збудувати новий відрізок категорії 1А, що пролягатиме північніше від наявної і в перспективі може стати концесійною.
Броди — Рівне
Передпроєктну документацію для третьої, 92-кілометрової ділянки концесійної дороги Служба автодоріг Рівненщини замовила ще у 2002 році. Цей об’єкт також внесли до переліку концесійних проєктів Кабміну. Через брак грошей і негативний досвід із концесією двох попередніх ділянок проєкт також кілька разів відкладали.
У 2014 році «Укравтодор» вирішив відокремити проєкт Північної об’їзної Львова від проєкту концесійної дороги. Протяжність цієї частини становить 21 км. Її будуватимуть за кошти ЄБРР і ЄІБ. Після будівництва це буде траса найвищої категорії 1А з чотирма смугами, по дві в кожному напрямку, та трьома розв’язками.
Володимир Шарван каже, що проєкт північної ділянки об’їзної Львова розробляли таким чином, аби у майбутньому вона могла стати концесійною. Її будівництво теж затягнулося на кілька років через викуп приватних земельних ділянок, у межах яких буде дорога.
Станом на березень 2021 року Львівська ОДА викупила лише 16 із 52 необхідних ділянок, утім, почати будівництво дороги таки сподіваються цього року.
Що пропонують зараз
У 2021 році уряд розглядає будівництво концесійної дороги з Краковця до Рівного на умовах державно-приватного партнерства. За словами прем’єр-міністра Дениса Шмигаля, дорогу внесли до президентської програми «Велике будівництво».
11 березня «Укравтодор» підписав меморандум із компанією «Автомагістраль Південь», за яким компанія власним коштом має розробити техніко-економічне обґрунтування для реалізації проєкту.
— Підписання Меморандуму дозволить нам вже найближчим часом оголосити відкритий конкурс із відбору приватного інвестора для будівництва маршруту Краковець — Броди — Рівне. Це має бути сучасна дорога європейського рівня, яка сполучатиме столицю України з найбільшими містами Європи, — розповів голова «Укравтодору» Олександр Кубраков.
Якою буде перша платна дорога Краковець — Рівне
Дорога має починатися за два кілометри від Краковця, далі йти на південь від Яворова, між Новояворівськом і Городком, біля Ямельні перетинати трасу Львів — Краковець, з півночі обійти Домажир і вийти на вже збудовану дорогу в Бірках. Ця ділянка матиме протяжність 62 км. Далі концесійна дорога має переходити в Північну об’їзну Львова.
Друга частина, Львів — Броди, пролягатиме на 3-7 км північніше від траси М-06 Київ — Чоп, на північ від Запитова, Буська, Олеська й Бродів. Завершуватиметься дорога на межі Рівненської області.
Звідти починатиметься третя ділянка — Броди — Рівне. Її траєкторія лежить на 3-5 км східніше від дороги Київ — Чоп, зі сходу траса обходить Радивилів, Дубно і входить у дорогу М-06 на об’їзній Рівного.
На всій протяжності дорога найвищої 1А категорії матиме 4 смуги, по дві в кожному напрямку, а на перетині з іншими дорогами облаштують 11 транспортних розв’язок у різних рівнях, зокрема п’ять на ділянці Краковець — Львів, три на Львів — Броди та три на Броди — Рівне.
— На сьогодні питання кількості смуг не стоїть, адже інтенсивність транспорту на всій протяжності проєктованої дороги є під чотири смуги, по дві в кожному напрямку, з розділювальною смугою посередині, — пояснює Володимир Шарван.
Скільки коштуватиме будівництво
У Службі автодоріг Львівщини провели попередні розрахунки будівництва кожної з ділянок дороги, за якими будівництво відрізку Краковець — Львів коштуватиме 17 млрд грн, Північна об’їзна Львова — 11 млрд грн, Львів — Броди — 20 млрд грн, а Броди — Рівне — 27 млрд грн. Якщо не враховувати Північний обхід Львова, гроші на будівництво якого виділили ЄБРР і ЄІБ, загальна вартість будівництва концесійної дороги Краковець — Рівне коштуватиме 64 млрд грн, а з цією ділянкою — 75 млрд грн. На нинішній курс долара це приблизно 2,3 млрд доларів і 2,7 млрд доларів відповідно.
Водночас законодавство про концесію передбачає, що платна дорога повинна мати безкоштовну альтернативу. У випадку з трасою Краковець — Львів — Броди — Рівне альтернативою буде дорога Київ — Чоп та Львів — Краковець.