Із аеропортом у Рівному знову проблеми. Поліція знайшла зловживання у процесі асфальтування руліжної доріжки, пообіцявши притягнути до відповідальності як замовників, так і виконавців робіт. На дорожніх роботах у нас крадуть завжди. Але щоб вкрасти, слід отримати замовлення, а разом із ним бюджетні кошти. На асфальтування згаданої доріжки, без якої літаки із Рівного не полетять, із бюджету виділили понад чотири мільйони гривень. Слідчі обіцяють встановити, скільки саме із цієї суми було вкрадено і ким саме. Тим часом польоти з Рівного великих пасажирських літаків залишаються під питанням.
Через тиждень із аеропорту мав би бути перший цього року рейс до Туреччини. Проте сезон літніх мандрівок може так і не розпочатися — саме через цю руліжну доріжку, якою літаки під’їжджають до будівлі аеропорту. Реконструювати її почали торік з однією метою — розширити, аби по ній могли проїхати літаки типу «Боїнг», які мають двигуни знизу, а отже, з потоком повітря затягують до моторів каміння, землю та траву.
На реконструкцію спочатку передбачили 3,5 мільйона, згодом директор аеропорту випросив з обласного бюджету ще 800 тисяч на додаткові роботи, які не врахували у тендерній документації. Тендер на виконання робіт «виграло» ТОВ «Стиль-Декор», що належить Вірі Рожчук, дружині Олександра Рожчука, бізнес-парнера Миколи Цупрука. На тендері «Стиль-Декор» конкурував тільки з однією фірмою — «Фіалка», з якою, як кажуть правоохоронці, «тісно співпрацює».
Відповідно до підписаного договору, руліжну доріжку мали розширити до кінця цього року. Але на прохання місцевих посадовців, які вже третій рік обіцяють відновити регулярні авіарейси з Рівного, «Стиль-Декор» пообіцяв виконати усі роботи за кілька місяців. І асфальт таки поклали. Проте, як виявилося, не той.
Як свідчать дані досудового розслідування, що вже частково оприлюднено у судових рішеннях, ще восени працівники аеропорту поскаржилися, що «якість асфальтобетонного покриття не відповідає вимогам для руліжної доріжки». У листопаді Держаудитслужба зробила в асфальті чотири вирубки покладеного асфальтобетону, проте експертизу провести не встигла. Зразки через суд витребувало управління боротьби з економічними злочинами — у рамках відкритого кримінального провадження за ч.2 ст.364–1 Кримінального кодексу України (за фактом зловживання повноваженнями службовими особами юридичної особи приватного права, що спричиняє тяжкі наслідки державним інтересам).
Як йдеться у судовій ухвалі про вилучення документів з обласного департаменту будівництва, правоохоронці встановлюють «повну схему привласнення бюджетних коштів, усіх суб’єктів господарювання, задіяних у вчиненні та приховуванні злочину, та місцезнаходження привласнених (легалізованих) коштів». Нам вдалося дізнатися, що експертизу асфальту правоохоронці провели в експертній організації іншої області і що підозри поліції її результати підтвердили.
Сергій Малина, заступник начальника управління боротьби з економічними злочинами:
— У рамках кримінального провадження проводяться допити. Найближчим часом буде оголошено підозру кільком особам. І не лише виконавцям робіт, а й замовникам, які підписали акт виконаних робіт. Виконавці хочуть уникнути відповідальності, намагаючись усунути недоліки, але ми не допустимо цього. Потрібно було одразу класти якісне покриття, а тоді його здавати.
Що цікаво, посадовці Рівненської ОДА стверджували, що руліжну доріжку в експлуатацію не приймали. Проте за даними з реєстру судових рішень, у вересні департамент будівництва підписав «Стиль-Декору» акт виконаних робіт №1 на суму 2,8 мільйона. За даними електронного сервісу E-Data, який відображає транзакції державних структур, фірма за реконструкцію доріжки аеропорту вже отримала 3,23 мільйона. Останній переказ коштів був наприкінці грудня — 130 тисяч.
Директор обласного департаменту будівництва Ярослав Мазярчук зазначає, що до кінця тижня підрядник має завершити роботи та виправити недоліки. Додає, що навіть якщо не встигне, на туристичний сезон це не вплине. Те ж саме у прямому ефірі нещодавно заявив голова Рівненської ОДА Олексій Муляренко. Втім, зовсім іншої думки Ярослав Агафонов, директор авіакомпанії «YanAir», яка має здійснювати рейси з Рівного до турецької Анталії на замовлення туристичного оператора «JoinUp»:
— Якщо руліжну доріжку не буде здано в експлуатацію і Державіаслужба не дасть дозвіл на її використання, то літати з Рівного ми, звісно, не будемо.
Очевидно, що обласна влада, як і туроператор, шукатиме спосіб не зірвати туристичний сезон, на який вже розпродано частину путівок. Шляхів є два: таки взяти в експлуатацію зроблене «Стиль-Декором» і уже потім розбиратися зі звинуваченнями правоохоронців або ж забути і на цей рік про «Боїнги» та шукати авіакомпанії, які використовують літаки з двигунами зверху, як-от «МакДугласи». Саме цими літаками два попередніх роки літала з Рівного авіакомпанія «Bravo Airways». Подейкують, що її і розглядають як «підстраховку» на цей рік.
Ярослав Мазярчук, директор обласного департаменту з питань будівництва та архітектури:
— Підрядники замовили свою експертизу, і її результати, наскільки мені відомо, відрізняються від тих, які отримали правоохоронці. Якщо ми зараз не знайдемо з фірмою консенсус, то вирішуватимемо спір через суд. А це для підрядника матиме дуже негативні наслідки — він не зможе більше працювати на ринку з ремонту дорожнього покриття. Завдання підрядника — довести все до ладу, тим паче, що асфальтні заводи уже працюють на повну силу. Руліжна доріжка ж поки що в експлуатацію не була здана, бо не завершено весь комплекс робіт.
Ігор Насинюк, директор Міжнародного аеропорту «Рівне»:
— Для мене головне, щоб підрядники завершили всі роботи, закрили ділянки, де брали проби на експертизу, та попилососили руліжну доріжку до початку польотів. 26 квітня рейс має відбутися за планом. Договір з перевізником є.
Алла САДОВНИК.