Понад три тисячі кілометрів місцевих доріг на Рівненщині цього року утримуватиме, тобто робитиме дрібний ямковий ремонт, чиститиме від снігу та коситиме узбіччя, не «Рівнеоблавтодор», як раніше, а сім приватних фірм. Про подібний експеримент рівненські водії мріяли давно. Адже облавтодор, хоч і має районні ДЕД, техніку та працівників, справлявся з обов’язками, м’яко кажучи, не надто добре. Проте перемога приватників на тендерах виглядає радше підозрілою, аніж очікуваною. Цілком ймовірно, що державне підприємство відсунули від роботи через банальний «перерозподіл ринку», а не через «благі наміри».
До минулого року місцеві дороги, тобто переважно шляхи від сіл до райцентрів, були під опікою Служби автодоріг. Щороку тендер на їхнє утримання у Служби виграв «Рівнеоблавтодор», як і на обслуговування доріг національного значення, як-от Київ-Чоп чи Городище-Рівне-Старокостянтинів.
Великі дороги (а це понад 2 тис. кілометрів) залишилися у компетенції Служи автодоріг, а ось малі тепер – турбота Рівненської ОДА. З минулого року обласний департамент будівництва вже проводив тендери на поточні середні та капітальні ремонти місцевих доріг, а цього року оголосив тендери і на їхнє обслуговування.
Загалом у 2019-му на ремонти та утримання доріг місцевого значення з державного бюджету Рівненська область має отримати близько 351 млн грн, близько 70 млн з яких залишили на експлуатаційне утримання.
Обласний департамент будівництва вирішив відійти від практики Служби автодоріг і розбив тендер на експлуатаційне утриманні доріг місцевого значення на лоти, провівши на кожен з 16 районів Рівненщини окремий аукціон і передбачивши для кожного різні суми: від 1,9 млн грн у Демидівському районі до майже чотирьох у Радивилівському, Костопільському чи Сарненському.
За словами начальника управління дорожнього господарства обласного департаменту будівництва Віталія Кардаша, розподіл тендеру на лоти зробили з кількох причин:
- Раніше, коли облавтодор обслуговував усю область, кошти перекидалися з одного району на інший вручну. І ніхто не розумів, за яким принципом ділили суми, чому в одному районі більше робіт виконували, а в іншому менше. Тому ми і вирішили розбити тендер на лоти, аби не було «улюблених» районів, умовно кажучи. Адже стан доріг в районах практично однаковий – критичний. Окрім того, ми хотіли, аби зайшло більше фірм, зокрема місцеві. На кожен район ми передбачали близько чотирьох мільйонів гривень, щоб не заходити у процедуру міжнародних торгів і не затягувати тендери. А ще ми перебачили на цей рік близько 10 млн грн. резервних коштів, оскільки розуміємо: можливо, на зиму не вистачатиме, можуть виникнути додаткові роботи.
Аукціонний каламбур
16 тендерів на експлуатаційне утримання доріг у районах Рівненщини обласний департамент будівництва провів навесні. На кожні торги подалося від трьох до семи учасників, зокрема і «Рівнеоблавтодор», який у більшості пропонував найдешевші пропозиції.
Проте в усіх районах, де облавтодор мав би виграти за найнижчою ціновою пропозицією, його участь було відхилено. Тендерний комітет обласного департаменту будівництва посилався на різні причини під час відмови. Зокрема, на те, що у «Рівнеоблавтодора» є розстрочена заборгованість з податків, що його банківська гарантія не відповідає вимогам тендерної документації, «не надано об’єктивного кошторисного обрахунку» і т.п.
Проте відмовляв тендерний комітет не лише державному підприємству, а й відомим на Рівненщині приватним дорожнім фірмам. Так, на торгах у Дубенському районі було відхилено одразу чотири дешевші пропозиції (загалом подали документи для участі у цьому аукціоні на Prozorro сім компаній).
Окрім облавтодору, відхилили участь тернопільського товариства «Техно-Буд-Центр», яке не раз вигравало тендери на ремонт рівненських доріг, рівненського ТОВ «Рівнеекспресбуд» та ПАТ «Рівнеавтошляхбуд», одного з найдосвідченіших гравців на ринку ремонтів автошляхів в області.
Терноплянам відмовили, оскільки у тексті замість «встановлення напрямних пластикових стовпчиків» вони вписали «заміна». «Рівнеекспресбуд», як зазначено у протоколі про відхилення його пропозиції, не подав усіх документів, а «Рівнеатошляхбуд» не вклав гарантійного листа щодо якості матеріалів та не затвердив договори оренди на техніку підписом контрагента.
«Техно-Буд-Центр» пропонував найдешевшу пропозицію – 3,4 млн грн за експлуатаційне обслуговування місцевих доріг у Дубенському районі. Компанія «Барбакан», якій тендерний комітет надав 10 травня перемогу, виставила суму у 3,96 млн грн. Різниця, на перший погляд, незначна. Проте питання в іншому – у підході.
Як зазначає юристка ГО «За чесний тендер» Мирослава Примак, тендерний комітет мав підстави відхилити пропозиції згаданих учасників, проте чи законно не було відмовлено переможцям 16 тендерів, адже у їхніх тендерних пропозиціях також були помилки, на які, зокрема, вказували конкуренти.
«Рівнеоблавтодор», до прикладу, намагався оскаржити тендери, подавши скарги до Антимонопольного комітету України. У скарзі, яка стосувалася дубенських торгів, облавтодор наполягав не так на тому, чому було відхилено його пропозицію, як на недоліках у документах конкурента, якому надали перемогу.
«Вважаємо, що замовник порушив принципи об’єктивної та неупередженої оцінки пропозиції конкурсних торгів, - зазначив «Рівнеоблавтодор» у своїй скарзі. – У тендерній документації компанії «Барбакан» відсутні договори, які підтверджували б досвід виконання аналогічних договорів з зимового експлуатаційного утримання та безпеки дорожнього руху. Відсутня інформація про технічні кількісні та якісні характеристики предмета закупівлі. Відсутні норми витрат матеріалів на приготування піщано-соляної суміші. У кошторисі норми витрат фарби дорожньої, склокульок та розчинника не відповідають нормам. Таким чином розрахунок динамічної договірної ціни виконаний з порушенням «Правил визначення вартості будівництва» та «Відомчих будівельних норм»».
АМКУ скаргу «Рівнеоблавтодору» не розглянув. Причину знайшли технічну – оплатив скаргу не сам «Рівненоблавтодор» (а подання скарг до Антимонопольного платне), а його дочірнє підприємство «Любомирський АБЗ».
Три пропозиції тендерний комітет обласного департаменту будівництва відхилив на торгах на обслуговування місцевих доріг у Костопільському районі. Посилаючись на різні недоліки у документації, відмовили «Рівнеоблавтодору», який запропонував найнижчу ціну – 3,3 млн грн, а також ТОВ «Рівнеекспресбуд» (3,65 млн грн) та ПрАТ «Хмельницьке ШБУ №56» (3,49 млн грн). Останнє товариство, до слова, також вигравало немало тендерів Служби автодоріг у Рівненській області на поточні середні ремонти доріг на Рівненщині. Причина, з якої обласний департамент будівництва відхилив пропозицію хмельничан, - товариство «не надало об’єктивний кошторисний розрахунок».
Перемогу на цих торгах тендерний комітет віддав костопільському товариству «Захід-Диліжанс», яке запропонувало 3,95 млн грн. Дорожчою була пропозиція лише «Укрбудреммонтаж Інжинірингу» - майже 4 млн грн.
«Рівнеоблавтодор» також безуспішно намагався оскаржити ці торги, зазначаючи, що костопільське товариство не дотрималося норм, подаючи інформацію про працівників, зокрема щодо їхньої кількості (адже певні види робіт передбачають більше робітників, аніж має «Захід-Диліжанс», підмітив облавтодор). Також вказав, що костопільське підприємство не надало повної інформації щодо досвіду виконання аналогічних робіт (до слова, «Захід-Диліжанс» надав довідку від фірми «Фіалка» - мовляв, утримував та обслуговував територію її виробничої бази у Ясининичах Рівненського району у січні-грудні 2018 року).
АМКУ не розглянув скаргу з тієї ж причини – оплатив скаргу не сам облавтодор, а його дочірнє підприємство. Подібна ситуація – й на тендерах у декількох інших районах.
-Схоже, на ринку обслуговування доріг відбувся перерозподіл, -- зазначає голова правління громадської організації «За чесний тендер» Святослав Клічук. – «Рівнеоблавтодор», який роками безальтернативно забирав ці десятки мільйонів, не зміг по жодному тендеру підготувати якісні документи. А при оскарженні результатів зробив дитячу помилку, зробивши платежі не з тієї фірми, що слід. Варто було б порадіти, що з’явилася конкуренція, але вона не виглядає по-справжньому, скоріше як «договорняк», просто тепер з іншими кишенями.
У департаменті будівництва, звісно ж, усе заперечують.
-«Рівнеоблавтодору» не зумисне відмовили, - прокоментував Віталій Кардаш. – Тендерний комітет ухвалював рішення. Але, наскільки я знаю, у підприємства були проблеми із тендерною документацію, зокрема щодо банківських гарантій, сплати податків та зборів. Ніякого упередженого ставлення не було. Мені навпаки було б зручніше, якби вони хоч у якомусь районі виграли торги, аби можна було потім порівняти роботу.
Про кишені
Виграли на тендерах обласного департаменту фірми, які пропонували суми на кілька десятків тисяч гривень вищі за більш відомих конкурентів і які у більшості дуже схожі між собою: створені відносно недавно, мають невеликий статутний капітал та належать маловідомим людям.
Так, у Млинівському та Демидівському районах торги виграло ТОВ «Прогрес Девелопмент Компані», яке було створене в Омиті Зарічненського району у 2017 році і належить рівнянці та співзасновниці кількох інших підприємств Наталії Чикун. Підприємство отримає 3,95 млн грн за обслуговування млинівських доріг та 1,9 млн грн за демидівські.
Дубровицькі місцеві автошляхи (за 3,7 млн грн.) та рокитнівські (за 2,4 млн грн) обслуговуватиме ще одне зареєстроване у Зарічненському районі підприємство - ТзОВ "ВП-Паритет". Створено воно було також у 2017 році, але у Новорічиці, і належить жителю Зарічного Григорію Ільчуку.
Костопільське ТОВ «Захід-Диліжанс» отримало дороги у Сарненському (3,95 млн грн.) та у Костопільському (3,95 млн грн.) районах. Створено товариство було у 2011 році і належить кореччанці Валентині Бабич.
Засноване торік київське товариство "Київ Фундамент Буд" виграло тендери у Корецькому (2,6 млн грн.), Здолбунівському (3,65 млн грн.), Острозькому (3,1 млн грн.) та Гощанському районах (3,7 млн грн.), тобто отримає найбільшу суму з бюджету – близько 13 млн грн. Зареєстроване ТОВ на киянина Василя Подзорова, який має ще декілька фірм у Києві.
У Зарічненському районі (3,9 млн грн) та Володимирецькому (3,9 млн грн) дороги обслуговуватиме створена у 90-х роках «Зарічненська міжгосподарська кооперативна шляхо-будівельна дільниця №6» (ШБД-6). Бенефіціаром дільниці є житель Зарічного Володимир Пюро, який є помічником нардепа Василя Яніцького на громадських засадах.
Зареєстрована у Бригадирівці Радивилівського району «Компанія Барбакан» отримала дубенські (3,96 млн грн) та радивилівські (3,98 млн грн) дороги. Компанії – два роки, належить вона недавньому випускнику Острозької академії Валентину Мандрицькому, який зареєстрований у Семидубах Дубенського району.
А шляхи у Рівненському (3,4 млн грн.) та Березнівському (3,7 млн грн.) районах обслуговуватиме більш відоме товариство – «Архітектурне Бюро "Янкор», яке будує спорткомплекс на Макарова та виграло тендер на добудову дитсадка на Північному у Рівному. Належить товариство рівнянці Яні Лавренчук.
Що цікаво, згадані фірми не конкурували між собою в одних і тих же районах. Збіг? Можливо, проте вже занадто дивним виглядає такий чіткий «поділ території». Тим паче, навряд чи змогли б домовитися сім фірм про боротьбу за різні райони області, якби їм у цьому не допомогли «зверху».
Пов’язані фірми і між собою та з відомими в області освоювачами бюджетних коштів. Так, компанія «Барбакан» та ТОВ «Київ Фундамент Буд» мають спільні зв’язки з фірмами, що зареєстровані на острожанина В’ячеслава Драчука. «Барбакан» орендує у них техніку, а «Київ Фундамент Буд» у документації про аналогічно виконані роботи вказав, що у вересні-грудні 2018 року залучався товариством Драчука на укладання асфальту та розмітки на будівництві висотки у Новоград-Волинському на Житомирщині.
Окрім того, варто зазначити, власник «Барбакану» Валентин Мандрицький є також засновником острозького «НБК-Рівне», в якому працювала до декрету… дружина першого заступника голови Рівненської ОДА Віталія Ундіра Наталія. Журналісти та експерти підозрювали, що саме такий впливовий зв’язок допоміг трьом фірмам випускника Острозької академії за останні два роки виграти тендерів на близько 100 млн грн.
«Захід-Диліжанс» у своїй тендерній документації згадує, що техніку орендує у відомої для багатьох рівнян фірми «Фіалка» Юрія Фалка. Окрім того, як ми вже згадували, товариство виконувало роботи для «Фіалки», які вказало як досвід виконання робіт на тендері.
З родиною Фалків пов’язували і «Янкор», який торік з’явився на ринку державних закупівель на Рівненщині і почав вигравати найбільші тендери в області (будівництво спорткомплексу на Макарова, дитсадка на Північному у Рівному).
Певну причетність до бізнесу Фалка має і «Прогрес Девелопмент Компані». Це зарічненське товариство орендує техніку у рівненського товариства «Автосервіс Рівне», створеного у 2017 році. Належить останнє товариство Олені Пастушок та Володимиру Григоренку, який заодно керує будівельною компанію «Случ», яку також пов’язували із Юрієм Фалком через її засновників.
Зарічненські «ВП-Паритет» та міжгосподарська кооперативна шляхо-будівельна дільниця №6 також не чужі. Так, директор «ВП-Паритет» Анатолій Чередько працював заступником директора ШБД №6. Також обидва товариства мають спільного орендодавця техніки – згаданого вище Григорія Ільчука, власника «ВП-Паритет».
-Добре чи погано, що зайшли приватні фірми на експлуатаційне утримання доріг, стане зрозуміло пізніше, - зазначає депутат та член будівельної комісії Рівненської облради Володимир Муляр. – Потрібно буде оцінити, якою буде якість роботи цих фірм. Можливо, вони справляться і зроблять роботу якісніше, аніж державне підприємство. І навіть якщо ці приватні фірми будуть брати у субпідряд облавтодор, але працівники останнього зароблятимуть більше ніж сьогодні (а це три тисячі гривень), то, думаю, що це теж непогано. Облавтодор, суб’єктивно, працював би краще, якби його людей і базу взяв толковий менеджер. А чому це підприємство викинули з торгів? Можливо, тому, що в облавтодорі можна вкрасти лише на роботах (на пальному, на матеріалах). Відкат він, фактично, дати не може, бо кошти всі проходять через Держказначейство. Хіба 2%. А приватні фірми відкат можуть дати…
Фірми – нові, а виконавці – старі?
У тендерній документації фірми-переможці не вказували інформації про залучення субпідрядників, хоча укладені з департаментом договори передбачають, що на 20% робіт вони можуть залучати субпідряд. Уже подейкують, що під час снігопадів приватні підрядники не справлятимуться і проситимуть допомогу облавтодору. Директор останнього Володимир Квачук підтверджує, що розмови про допомогу уже ведуться.
-Коли пишуть тендерну документацію, одразу вписують параметри для підприємства, яке б хотіли бачити переможцем, - коментує Володимир Квачук. – Наприклад, чи є податковий борг, чи мають бути філії у районах і т.п. Якщо тебе не хочуть бачити переможцем торгів, то пиши чи не пиши скарги в АМКУ – нічого не буде. Хоча ми пропонували у багатьох районах меншу ціну, у нас є досвід, а не як у певних фірм – «роги і копита». Але ОДА вирішила по-іншому – їй видніше. Життя все може поставити на свої місця, тільки погано, що люди можуть постраждати від цього… Вже ведуться розмови, щоб нас взяти у субпідряд. Проте поки ще фірми й роботи толком не розпочали. Зимою, думаю, будуть звертатися, бо хотітимуть чи ні, а чистити шляхи від снігу будуть змушені. Та й загалом допомагати ми будемо. Наприклад, у Рокитнівському районі, коли під час повені люди розкопали дорогу біля Томашгорода, ми допомагали і розкопувати, і відновлювати шлях. Точніше, ми почали відновлювати, а вже потім підрядник, який виграв тендер, продовжив. Але договір за виконані роботи нам понині не підписали.
За словами Віталія Кардаша, підрядники уже розпочали роботу, проте про якість поки зарано говорити:
-- Кошти, які виділили на утримання місцевих доріг, - це мізер. На один район, де близько 300 кілометрів доріг, виходить приблизно 4 млн грн на експлуатацію. Можете порахувати, скільки на один кілометр припадає. Окрім того, стихійні лиха коригують наші плани. Перше, чим займалися підрядники у червні: об’їздили дороги, які ніхто ніколи не об’їжджав. Дивилися, який стан доріг, що потрібно зробити і що взагалі можна зробити (де капітальний ремонт потрібен, де можна обійтися ямковим). Велику увагу звертали на мости, які стоять з 70-х років без ремонтів.
Також ми відправили підрядників до голів райдержадміністрацій, щоб вони спільно визначили першочергові роботи. Ми бажаємо, щоб 60-80% коштів, виділених на експлуатаційне утримання, пішли саме на ямковий ремонт, але там, де дорогу ще можна зберегти. Там, де уже нічого зберігати, ми прогрейдуємо і будемо робити проектно-кошторисну документацію на капітальний чи середній поточний ремонт. Також РДА та підрядники визначають основні дороги, де найбільший трафік і які взимку прочищатимуть першими.
Щодо якості роботи підрядників, то говорити рано, оскільки ми поки що не приймали їхніх робіт. Але ми моніторимо весь процес – видно, що підрядники стараються. Щодо можливого залучення облавтодору до субпідряду, то зазначу, що райавтодори, які у його підпорядкуванні, є різні. Є райони, де ДЕД працюють добре, мають техніку, тому не бачу проблеми, щоб їх залучали. Тим паче, що вони на місці перебувають, можуть підказати, як краще робити.
Шукайте вітер у полі?
Випадково чи зумисне, але частина з фірм, які повигравали тендер обласного департаменту будівництва, у тендерній документації вказали номери телефонів, зв’язок з якими відсутній. Так, не працює номер 0992565352 товариства «ВП-Паритет», 0931417878 «Київ Фундамет Буду», 0992068518 – «Барбакану». Можна знайти інші номери у державному реєстрі чи при пошуку контактів директора, засновників підприємств, проте дивним виглядає, що в офіційні документи фірми вписали недійні контакти.
Фактично, жителів області відсутність у документах правильних телефонів мала би взагалі не хвилювати, а ось посадовців обласного департаменту будівництва, тобто замовника робіт, - навпаки. Втім, взимку потреба у комунікації з підрядниками може постати гостро і для жителів рівненських сіл, адже йтиметься про елементарне – прохання розчистити дорогу.
Валентин Мандрицький, власник та директор ТОВ «Компанія Барбакан», яке виграло торги на обслуговування доріг у Дубенському та Радивилівському районах, переконує, що проблем із комунікацією не виникатиме:
-У тендерній документації вказані контакти і наші, і замовника. Можна звертатися до обох. Ви ж дотелефонувалися, - зазначив пан Мандрицький (коректний номер телефону зазначений у держреєстрі юридичних осіб – Ред). – Ділянки ми вже оглянули і частково розпочали роботу. Працюємо самі, без субпідрядників. У тендерній документації був написаний перелік робіт, тож усі, хто подавався на торги, розумів, що він має зробити та за які кошти.
За словами Віталія Кардаша, питання щодо зв’язку будуть вирішувати комплексно:
- Думаю, до зими ми будемо робити в управлінні диспетчерську службу, щоб можна було телефонувати зі скаргами чи повідомленнями про стан доріг. Але також будуть контакти підрядників у районах. Для нас важлива якість робіт. Ми хочемо змінити ставлення людей до ремонту доріг, зруйнувати стереотип, що з ремонту доріг все крадуть. Це складний процес.
Ще складнішим його робить те, яким чином в ОДА визначили переможців тендерів. Можливо, ми помиляємося і цього року на ринку дорожнього обслуговування на Рівненщині відбудеться неможливе – зміна стереотипів, як зазначає п.Кардаш. Проте поки що суттєвої різниці, окрім як зміни назв отримувачів бюджетних коштів, не помітно.
Алла САДОВНИК.