Сьогодні питання тарифів – це ТОП-тема обговорень. Щоб розібратися у всіх нюансах цієї проблеми, ми вирішили поспілкуватися з начальницею відділу тарифної політики управління економіки міста Рівного Наталею ГЛАЗКОВОЮ.
– Пані Наталіє, сьогодні все дорожчає – хліб, олія, автобусні квитки, взуття і так далі. Напевно, має зростає в ціні й тепло, але нам з телевізора розповідають слуги народу, що ціни на тепло мають залишитися такими, якими вони були рік тому. Що ви можете про це сказати як економіст?
– На мою думку, такого бути не може, і розмова про стару ціну не відповідає дійсності. Ціна повинна бути економічно обґрунтованою і такою, яка відповідає вимогам законодавства в частині несення тих витрат, які стосуються послуг. Має бути обґрунтування і калькуляція витрат до надання послуг. Ціна може не подобатися. Зміни в цінах є, і це, на жаль, подорожчання, є підтверджувальні документи на все. Ці документи знаходяться в матеріалах справи щодо розрахунку тарифів. Всі документи підготовлені та подані згідно з порядком формування тарифів. Сам цей порядок затверджений постановою Кабінету міністрів “Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на комунальні послуги”, міська влада тільки його виконує. Сам цей тарифний процес є планований і плановий, визначено, що все має відбутися ще до початку опалювального сезону. Рівненська міська влада всі ці вимоги виконала.
– 18 жовтня у приміщенні Рівненської ОДА відбулася зустріч керівників ОСББ, чиновників облдержадміністрації та представників міської влади, був народний депутат – говорили про тарифи й ціни на газ, як однієї з важливих складових ціни на тепло. Газ подорожчав чи ні? Бо на цій нараді одні говорили, що газ подорожчав, інші – що залишилась стара ціна, як було, і були навіть такі обласні чиновники, котрі казали, що газ подешевшав. Рівняни, напевне, й самі знають відповідь, але хочеться почути все зі слів фахівця. Скажіть, газ подорожчав чи ні?
– На цій нараді, про яку ви згадали, говорили про населення. Хоча, насправді газ подорожчав для всіх категорій споживачів. Якщо ми говоримо про ТОВ “Рівнетеплоенерго”, коли ми розпочинали свою роботу по розрахунках і проводили відповідний аналіз показників між діючим тарифом і тих, які ми пропонували до встановлення, то ми з'ясували наступне: по затвердженому Національною комісією тарифу, який є затверджений, але не введений в дію, ми бачимо, що відбулася зміна ціни вартості природного газу. Затверджені діючі тарифи, але які не є введеними – вони не враховували фактичні ціни на газ на сьогодні. Для населення у тепловій енергії у тарифах, затверджених НКРЕКП, закладена ціна 5375,37 гривень за тисячу кубів газу без ПДВ, а її зростання згідно з Меморандумом зафіксовано до 6183,33 гривень за тисячу кубів газу без ПДВ. Як ми бачимо, зростання ціни вже становить 15,1%. Якщо говорити про інших споживачів, то там зростання відбулося від 5375,37 до 12566,62 гривень за тисячу кубів газу без ПДВ, тобто 133,8%. Де ми тут бачимо стару ціну? Наголошую, що для населення цифра 6183,33 – це ще не кінцева ціна на газ. Бо до цієї ціни ще треба додати ціну на послуги із транспортування природного газу – тут відбулося подорожчання на 10% – з 124,16 до 136,58 гривень за тисячу кубічних метрів газу без ПДВ. І до цього, ще до цієї ціни слід додати ціну тарифу з розподілу природного газу – тут подорожчання становить 131,6%. В діючих тарифах ТОВ “Теплоенерго” врахована послуга з розподілу 725,50 гривень за тисячу кубічних метрів газу без ПДВ, зараз документи встановлюють ціну 1680 гривень за тисячу кубічних метрів газу без ПДВ. Твердження про те, що ціна не змінилася, м'яко кажучи, є неправдою. Газ подорожчав суттєво. Я оперую твердими цифрами, які є в підтверджувальних документах.
– Це все те саме, якби вам казали, що ціна долара не змінилася: долар як був по вісім гривень, так і лишився, просто за його транспортування ще треба заплатити двадцять гривень?
– Майже так (Сміється — Авт), просто у вашому жарті додатково і долар, і його транспортування подорожчало.
– У Меморандумі є такий пункт, де уряд сам погодився з тим, що старий діючий тариф був занижений, тому що він не враховував ціну транспортування газу, росту заробітної плати в галузі й таке інше, тобто тепер, коли голова ОДА вимагає повернення до старого тарифу, фактично, він як економіст вимагає повернення до економічно необґрунтованого тарифу? Чи мусить тариф обов'язково бути економічно обгрунтованим? Чому це важливо?
– Тариф повинен бути економічно обґрунтований, не допускається встановлення тарифу нижче економічно обґрунтованого, тобто такого, який не покриває витрати для надання послуг. Згідно із Законом України “Про ціни й ціноутворення” неможливо встановити економічно необґрунтований тариф, якщо для цього не передбачено джерело погашення цієї різниці. Все решта суперечить чинному законодавству, це пустопорожня балаканина, політиканство і непрофесіоналізм. Ні НКРЕКП колись, ні виконкоми рад сьогодні не можуть брати цифри зі стелі чи з передвиборчих буклетів. Тариф має покривати витрати виконавця, аби якісно надавати послугу до кінцевого споживача.
– Давайте поговоримо про структуру тарифу, з чого він складається і яке місце там займає газ.
– Якщо говорити про те, з чого складається тариф на тепло, то цей показник у виробничій собівартості відноситься до прямих матеріальних витрат і називається “Паливо”. Розрахунок йде відповідно до підтверджувальних документів, і цим документом найперше є договір про постачання природного газу, який укладений в установленому порядку з ТОВ “Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдінг”. Предметом цього договору є постачання газу – постачальник зобов’язується поставити газ, а замовник газ прийняти та оплатити на умовах договору, тут визначені обсяги й тут є ціна в розділі 4 договору. Це ціна газу, плюс ПДВ за ставкою 20%, плюс тариф на послуги з транспортування. А послуга з розподілу природного газу, яка також входить в елемент собівартості палива, вона вираховується на підставі іншого договору – укладеного з “Рівнегаз”, це місцевий оператор, компанія, що надає послугу з розподілу природного газу.
– Що є ще в структурі тарифу, що ще туди входить, крім палива?
– До прямих матеріальних витрат виробничу собівартість теплової енергії складає також і електроенергія. Звертаю увагу, що у тарифі врахована ціна електроенергії не як для населення, для котрого ціна останнім часом особливо не мінялася – мова йде про електроенергію другого класу, а тут відбувся ріст на 15,9%. Крім того, зросла іще одна складова прямих матеріальних витрат – вода для технологічних потреб і водовідведення, тут відбулося подорожчання на 14,3%, все підтверджено договорами. Оскільки це виробничий процес, то є витрати також щодо інших складових – запасних частин, інших матеріальних ресурсів тощо – це 0,7% або 16,52 гривень в тарифі. Питома вага прямих матеріальних витрат становить 58,5%. До цього слід додати складову “заробітна плата працівників” 15,3%, до зарплати маємо застосувати витрати на єдиний соціальний внесок (ЄСВ). Плюс амортизація, орендна плата – це витрати, які несе товариство відповідно до договору оренди цілісного майнового комплексу, про це відомо публічно і затверджено рішенням сесії. Сюди також входять інші витрати, які підприємство несе і має підстави їх включити до тарифу.
– На діаграмі структури тарифу досить великий сектор з позначкою “Інші витрати”. Що криється за цим поняттям “інше”? Раніше НКРЕКП ці “Інші витрати” також враховувало? З цим все нормально, так було раніше?
– Звичайно, було. Це все нормально, і це підтверджує структура того ж тарифу, який встановлювала НКРЕКП. Коли передавалися повноваження зі встановлення тарифів з Національної комісії на місця, то насправді передали лише ліцензіата на місцевий рівень. Саме органи місцевого самоврядування, а не виконавчої влади, мають обов'язок забезпечити реалізацію таких повноважень, визначені законом “Про місцеве самоврядування в Україні”, стаття 28. Таким переданим ліцензіатом у нашому місті є ТОВ “Рівнетеплоенерго”. До цього часу ми займалися, формували тарифи на теплову енергію, в нас були місцеві ліцензіати, наприклад, ПрАТ “ЕСКО-Рівне”. Документи ТОВ “Рівнетеплоенерго” розглядали вперше, от в кабінеті їхніми папками документів закладено половину стільців, можемо переглянути. Це згруповані папки документів по витратах на аудит, гідрометереологію, дератизація, дезінсекція, дозволи, державні реєстрації, ліцензії, друк квитанцій, палітурні роботи, податки, витрати на охорону об'єктів теплопостачання, покриття втрат теплової енергії, пожежна сигналізація тощо.
– Як починається ця робота з підрахунку вартості тарифу?
– З чого починається робота – із заяви господарського товариства. Ми не могли затягувати розгляд заяви чи ігнорувати її, бо все це також коштує гроші – витрати, пов'язані із невчасним переглядом, це ресурс також. Тому ми розглянули все, вивчили документи і затвердили тариф. Щоб не приймати тариф, треба мати підстави для відмови. Краще виконати обов'язок, аніж його не виконати. Тариф з послуги постачання теплової енергії та послуги постачання гарячої води підросли в ціні, що є в підтверджувальних документах. З чого починаються розрахунки? Перш за все, основними документами для нас є Постанова уряду №869 від 01.06.2011р. “Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на комунальні послуги”, Наказ Мінрегіону від 12.09.2018 № 239 “Про затвердження Порядку розгляду органами місцевого самоврядування розрахунків тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, а також розрахунків тарифів на комунальні послуги, поданих для їх встановлення”. Там є всі форми, заяви, строки. Далі цього ж міністерства – Наказ “Про затвердження Порядку інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги з обґрунтуванням такої необхідності”. Ми аналізуємо пропозиції, зауваження. Те, що не відповідає законодавству – відмовляємо, бо змушені юридично. Закон України “Про доступ до публічної інформації” теж слід виконувати, має бути доступ до проєкту документа і його обговорення, далі розгляд питання на Дні депутата, ми заслухали позиції підприємства, політиків. Ми шукали резерви для зниження цього тарифу. Ми провели величезну роботу, в тому числі й щодо пропозиції з оптимізації чисельності робітників, заробітна плата котрих є вагомим елементом в складовій тарифу. Важливо було розглянути всі ці питання перед опалювальним сезоном, як цього вимагає законодавство.
– На цій нараді в ОДА якось зневажливо сказали про вас, фахівців міської ради, що нібито дві людини за два-три дні як-небудь порахували і принесли на затвердження нібито якусь дурницю. А от в ОДА нібито набагато мудріші. Це взагалі етично, коли про професіоналів таке говорять? Розкажіть більше про цю вашу роботу, скільки це займає часу й сил? Якщо фахівці роблять розрахунки, яке має значення, де вони працюють, в державній адміністрації чи Рівненській міській раді, що це за дискримінація?
– Щоб відповісти на це запитання, треба розуміти ч.2 ст.19 Конституції України, безвідносно до місця роботи. На нараді в ОДА замість того, щоб почати доповідь фахівців різних сторін і надати їм можливість обмінятися аргументами, все було зрежисовано так, що на початку виступили працівники-економісти ОДА, нам слова для відповіді одразу не дали, а далі політики говорили більше двох годин. Лише наприкінці ми мали коротку доповідь, яку нам не дали можливість нормально завершити. Наприкінці всі були втомлені і вже чекали, коли це скінчиться. Висновок такий: ця нарада була політична, а не тарифна чи економічна, державних чиновників чесні цифри не цікавили. Всього дійсно є дві штатні одиниці тарифного відділу. Ми два місяці працювали разом з начальником управління і профільним заступником міського голови майже цілодобово, щоб вивчити всі ці документи і зробити точні розрахунки. І як нашу роботу оцінила обласна влада?
– Якщо брати складові тарифу за минулий опалювальний сезон і теперішній, як змінилися частки елементів в тарифі та які їхні значення? Як змінилася частка палива чи прибутку підприємства, частка податку, зарплати? Що можна сказати про структури тарифів, якщо порівняти дві діаграми?
– Ось є дві діаграми: у затвердженому тарифі НКРЕКП паливо становить 57%, у тарифі ТОВ “Рівнетеплоенерго”, який затверджував виконком, паливо становить 58%. Пропорція по всіх складових дотримана, але врахований об'єктивний ріст цін. Міська рада не вигадує цих документів, це називається “з незалежних причин для ліцензіата” – об'єктивне зростання цін і таке інше. Звинувачення нас зі сторони губернатора у помилковому нарахуванні тарифу безпідставне. Щодо прибутку, то він має відповідати інвестиційній програмі, що затверджена сесією міськради, є інвестиційний план. Наша мета була, аби в Рівному йшла реконструкція котельні, коли це необхідно, заміна вузла обліку, пошук технічних рішень і т.д. – тому в прибуток включена лише інвестиційна програма, податок на прибуток. Так формується планований прибуток підприємства. Крім того, підприємство має декілька видів ліцензованої діяльності, це слід враховувати. Є повно всякої документації – техпаспорти, корисний відпуск, розрахунок витрат на оренду, розрахунок корисних втрат, амортизаційні відрахування. А ось “інші витрати”, про які ви питали – калібрування, послуги вимірювальної техніки, розрахунки ПММ, канцтовари, запчастини, періодична підписка, відрядження, витрати на аудит – повно найменувань.
– Коли міський голова заявив, що внаслідок переговорів вдалося знизити пропоновані “Рівнетеплоенерго” цифри з 3,7 до 2,7 тисячі за гігакалорію тепла, чим поступилося підприємство? Вони собі скоротили прибуток чи якісь прямі видатки?
– Найбільше ця оптимізація відбулася за рахунок структури у частині “оплата праці”, була оптимізована чисельність персоналу десь до 650 працівників. Ми перевіряли всі вакансії. Ми також врахували ті різниці, які є між двома сезонами – опалювальним та міжопалювальним. Але головне – ми також мали подбати про те, щоб заявник зміг якісно надати послугу, щоб було якісне тепло, а гаряча вода була гарячою, а не ледь теплою. Думка про те, що тариф нібито зависокий через якісь надприбутки підприємства, не відповідає дійсності. Це спекуляція. Ми, при вивченні документів, аналізували також і фінансову звітність підприємства, за 2020 рік збиток становив 46,8 мільйонів гривень, а за перше півріччя 2021 року збиток становив 98 мільйонів гривень.
– Наприкінці опалювального сезону 2020/2021 року в лютому вже був Меморандум про ті самі речі, які є в теперішньому вересневому Меморандумі, але той весняний, здається, так і не був виконаний зі сторони уряду. Де гарантія того, що уряд цього разу виконає свої умови?
– Навесні ТОВ “Рівнетеплоенерго” не було нашим ліцензіатом в місті Рівне, тому ми не маємо інформації про виконання того меморандуму в цій частині. Але в нас були наші інші підприємства, і по них зі сторони держави умови не були дотримані. Треба розуміти, що це меморандум, а не договір. Меморандум, фактично, необов'язковий до виконання, в тексті документа так і написано. З договором хоча б в суд можна сходити.