Учні початкових класів тепер менше часу проводитимуть у школі, матимуть менше домашніх завдань. А вчителям заборонили виправляти помилки червоною ручкою та оголошувати на загал оцінки, щоб не травмувати дітей.
Учням початкових класів навчання спростили уже цього року. А от докорінно змінювати шкільну освіту Міністерство освіти планує з 2018 року. Святослав Сидорук, начальник відділу загальної середньої та дошкільної освіти обласного управління освіти і науки: — На щастя, цього разу зміни до освітньої програми вносили не у кабінетах, а з урахуванням думки батьків та вчителів. Так, із програми для учнів початкових класів видалили теми, які не були стратегічно важливими і не мали практичного застосування. Наприклад, у першому класі більше не вивчатимуть умовного позначення слів, натомість, більше часу приділять формуванню фраз і речень. Із програми вилучили дубльовані теми, які не давали нових знань дітям. А також змінили вимоги до того, що учень повинен знати в тому чи іншому класі. У першому класі, до прикладу, учень більше не буде зобов'язаний знати таблиці додавання та віднімання. Загалом слово «знає» замінили на «практично застосовує». Бо діти мають не зазубрити інформацію, а зрозуміти принцип віднімання, додавання, множення та ділення і вміти їх використовувати. Окрім того, відбулося осучаснення програм, виключили, наприклад, з уроків музики такі пісні, як-от, «Во поле береза стояла». А замість застарілих слів «колгоспник», «комбайн» ввели ті, які нині активно використовують: «монітор», «комп'ютер». Також змінилася філософія навчання у початковій школі. Вчителям дозволили самостійно обирати, яку кількість годин виділяти на ту чи іншу тему, бо ж кожен клас — індивідуальний, і лише вчитель може знати, що краще його учням. З наступного року будуть зміни у програмі для середніх класів. Акцент робитимуть на 9 класі, для якого друкуватимуть підручники. Катерина Сичик, заступниця начальника міського управління освіти Рівного: — У початкових класах більше не перевірятимуть швидкість читання, бо ж багато дітей через це не хотіли йти до школи. Учнів потрібно вчити читати якісно і вдумливо у початкових класах, а швидкість згодом з'явиться сама. Бо як можна порівнювати холериків, які за хвилину 300 слів вимовлять, і меланхоліків? Також діти не здаватимуть нормативів з фізкультури. Бо цей предмет має зберегти здоров'я дітям і фізично їх розвивати, це має бути гра, яка зацікавлюватиме всіх. Міністерство і ми рекомендували вчителям першого та другого класів не використовувати червону ручку. Бо виправлення червоним травмує дітей. Втім, це лише рекомендація, і вчитель може її не дотримуватися. Для першого класу є ще одна новація — можна писати олівцем, аби легко стерти неправильне і відкоригувати текст. Щоправда, з другого вже треба писати ручкою, бо якщо у всіх початкових класах писати олівцем, то дитина звикне постійно виправляти. Також ми рекомендуємо вчителям не виносити оцінки учнів на загал на батьківських зборах. Це неправильно. Потрібно з усіма працювати індивідуально. Загалом основна концепція змін — дитиноцентризм. Якщо раніше ставили акцент, що школа має дати знання, то тепер відбувається олюднення процесу. Кожна дитина має свої темпи навчання, і вчитель повинен так організувати урок, аби всі навчалися у рівних умовах. Випускник школи повинен бути особистістю, патріотом і вмотивованою людиною, яка хотітиме себе вдосконалювати, знатиме іноземні мови. А для цього ще й потрібно, аби вчитель був вмотивований. Бо 2-3 тис. грн. зарплати — мотивація непереконлива. Сергій Сацик, вчитель історії Рівненської української гімназії: — Вже давно є запит вчителів на справжні реформи. Але МОН має звичку вводити новації влітку, не даючи вчителям часу якісно підготуватися до навчання за новою програмою. Василь Курилас, консультант з правових питань регіонального Офісу реформ: — Цьогоріч також є інше нововведення — опорні школи. Перші вже створені — у Козині Радивилівського району та Сварицевичах на Дубровиччині — і отримали 8,2 млн. грн. на вдосконалення матеріальної бази. Коли відбудеться адміністративно-територіальна реформа, і РДА, а з ними і відділи освіти, будуть ліквідовані, на базі цих шкіл створять методичну підтримку для інших шкіл. Також буде проведено оптимізацію освітньої мережі. Учні початкових класів мають навчатися якнайближче додому, а ось учнів середніх і старших класів з малокомплектних закладів підвозитимуть на навчання до опорних шкіл, де вони здобуватимуть якісну освіту.