Майбутня реформа освіти «перетряхне» школи і поділить їх на дві категорії. З-поміж усіх ліцеїв Рівного лише окремі заклади навчатимуть старшокласників, щоб ті потім вступали до вишів. А решта учнів після 9-го класу підуть опановувати робітничі професії. Які саме школи стануть академічними ліцеями і як це все планують реформувати — розповіли у міському управлінні освіти Рівного.
Валентина Середюк, заступниця начальника міського управління освіти:
— На сьогодні у нашій громаді функціонує 9 гімназій, 25 ліцеїв та один навчально-реабілітаційний центр «Особлива дитина». Реформа НУШ передбачає впровадження з 1 вересня 2027 року профільної середньої освіти, яка буде трирічною — з 10 по 12 клас. Вона матиме два спрямування: академічне (орієнтація на здобуття учнями вищої освіти) і професійне (здобуття професії з орієнтацією на ринок праці). Відповідно, функціонуватимуть два види ліцеїв — академічні на базі шкіл і професійні на базі закладів професійної, профтех та фахової передвищої освіти.
Ви запитаєте, чим же будуть відрізнятися ліцеї, які розпочнуть свою діяльність з вересня 2027-го?
Відповідно до законодавства, сьогодні основна вимога до ліцеїв — має бути не менше двох десятих класів і трьох профілів навчання. Сьогодні наші ліцеї мають у своїй структурі гімназію (5–9 класи) та початкову школу (1–4 класи). Міністерством освіти та науки напрацьовано зміни до законодавчих актів, вони зараз на розгляді у Верховній Раді, якими передбачено нові вимоги до профільних ліцеїв. Перше — це повинно бути у ліцеї не менше чотирьох десятих класів по 25 учнів у кожному, відповідно, в ліцеї має бути не менше 300 осіб. Окрім того, жорстко поставили вимогу, що в структурі профільних ліцеїв не повинно бути початкових класів та гімназії. Виходячи з цього, ми поставили собі питання: а скільки у нашій громаді повинно бути таких академічних ліцеїв? У ліцеї будуть навчатися теперішні сьомі класи. Загальна розрахункова кількість учнів, які будуть здобувати профільну освіту в 10–12 класах, а це теперішні 5–7 класи, становить 10217 осіб.
Ми проаналізували останні роки, і 35% наших учнів після 9-го класу ідуть здобувати професію. Тому ми повинні, по суті, охопити профільним навчанням 6640 учнів. Але наше міністерство анонсує, що вступ до 10-го класу буде здійснюватися за результатами ДПА. Тобто на підставі конкурсного відбору. І тому таких учнів буде ще менше.
Наступне питання, які ж заклади громади будуть академічними ліцеями? Якщо в ліцеї має бути не менше 300 учнів, то нераціонально було б використовувати великі приміщення. Тому ми зупинилися на закладах, які мають найменшу проєктну потужність, а також на тих, де малий набір учнів у перші класи. Це рівненські гімназії №№ 6, 5, 8, 13, 20, ліцей «Український» та ліцей № 29 (об’єднані «Лідер» та «Елітар»). Чому наш вибір зупинився саме на цих закладах? Такі школи, як №№ 5, 6, 20 впродовж останніх років набирають всього один перший клас. Тому цих дітей, зокрема, з школи № 5 без проблем забере 15-та, дітей з 6-ї забере 27-ма, а з 20-ї забере 26-та школа. Чому ми взяли ліцей «Український»? Тому що він знаходиться під одним дахом з ліцеєм № 2, тому логічно, що у другому ліцеї функціонуватиме гімназія з 1–9 класу, а в «Українському» — 10-12-ті. Чому об’єднуємо «Лідер» та «Елітар»? Бо в них проєктна потужність — це 200–220 дітей, а вимога — мати не менше 300.
Багато думали щодо ліцею № 8. Це мікрорайон «Ювілейний», там знаходиться три великі школи: №№ 19, 8 і 23. Вони всі могли б залишитися гімназіями, але ми подумали, що нам скажуть, як це Ювілейний буде без академічного ліцею? Оскільки № 8 найменший за проєктною потужністю, то зупинилися на ньому. Якщо вважатимуть це недоцільним, у нас є запасний варіант — ліцей № 3.
Ще ми зупинилися на ліцеї № 13 (дуже довго думали, його узяти чи № 9). Тут сам директор запропонував, що його колектив і він сам готові перепрофілювати заклад. Бо в нього є кадровий потенціал та хороша матеріально-технічна база. Якщо ми бачимо, що керівник готовий втілювати реформу в життя, то надаємо перевагу йому, а не тому, який чинить супротив.
Отже, з 1 вересня 2027-го в місті буде 34 заклади. На один менше, бо об’єднаємо «Лідер» та «Елітар». Усього буде 7 ліцеїв та 26 гімназій та залишається навчально-реабілітаційний центр.
Ми багато працювали, як при переході на профільні ліцеї не створити в громаді соціальної напруги. Як вивести із закладу перші класи і гімназії, щоб не було спротиву батьків. Ми провели нараду директорів із заступниками, вони дали своє бачення. От у гімназії № 20 будуть поступово виводити зі свого закладу початкову школу, потім 5–9 класи, щоб перейти на «чистий» академічний ліцей. Наприклад, директор гімназії № 6 буде виводити кожного року по паралелях — в один рік 2–4 класи, а в наступний — 5-7-мі, потім — 8-9-ті. І таким чином залишиться «чистий» академічний ліцей.
Щодо працевлаштування вчителів, то їм нічого переживати. Тому що діти в громаді як були, так і залишаються. Вчителі будуть переходити працювати в сусідні школи. Фінансуватися заклади будуть, як і раніше: освітня субвенція та кошти місцевого бюджету.
Реформа правильна, в Європі давно вже старша школа відокремлена від початкової і гімназії. Основна суть цих нововведень — щоб діти змогли обирати собі профіль навчання і ті предмети, які їм справді будуть необхідні у житті. Кількість предметів буде зменшено, буде перелік обов’язкових, з яких вони здають ЗНО — це українська мова та література, історія України, математика, захист України. А решту вони будуть обирати самі.
Перш ніж впроваджувати профілі, будемо опитувати старшокласників. Як правило, в нас користуються попитом українська та іноземна філологія. Ті, хто пов’язує своє майбутнє з професією лікаря, обирають хімічний або біолого-хімічний профілі. Щодо ІТ сьогодні не готова сказати, але обов’язково опитаємо дітей.
Записала Олена РАКС.