Вісім років тому в Рівному вперше заговорили про електронний квиток. У 2014 році навіть приїздили корейці, з якими тодішній міський голова Володимир Хомко підписував договір. Однак далі консультацій справа тоді не дійшла. Підтримує ідею і його наступник Олександр Третяк — але маємо в цьому напрямі ще менші результати. А от у сусідньому Костополі наприкінці минулого року обладнали усі маршрутки пристроями для безготівкової оплати проїзду. І готуються до запровадження «картки костопільчанина». Такий різкий прогрес у райцентрі відбувся після того, як місто відмовилося від послуг приватних перевізників.
Юрій Кузнюк, заступник міського голови Костополя:
— З приватними перевізниками були постійні проблеми. По-перше, дуже важко було змусити їх якісно надавати послуги з перевезення. По-друге, вони постійно вимагали підняти плату за проїзд в громадському транспорті. Увесь час нарікали, що збільшується кількість пільговиків, яких вони перевозять. Однак ми розуміли, що це лише слова, які дуже важко підтвердити. Тому в 2021 році місто взяло на себе функції з перевезення, купивши за бюджетні кошти шість нових маршруток. Ми задумались над тим, щоб почати обліковувати реальну кількість пасажирів — з допомогою системи електронного квитка.
Наприкінці 2022 року міська рада провела конкурс на встановлення та обслуговування такої системи в громадському транспорті. Його виграла фірма «City Card», яка уже успішно реалізувала цей проєкт у Луцьку. Відповідно до умов конкурсу, фірма за власний кошт встановила у маршрутках валідатори для безготівкового розрахунку, GPS-систему та камери відеоспостереження. Завдяки валідаторам людина може розрахуватися за проїзд будь-якою пластиковою карткою або за допомогою спеціального додатка в мобільному телефоні. Цю програму розробили саме для Костополя. За встановлення усієї цієї апаратури приватна компанія щодня відраховує собі певний відсоток від одержаних коштів. Договір Костопіль з фірмою «City Card» уклав на п’ять років.
Наступним етапом реалізації проєкту «Електронний квиток» стане введення картки костопільчанина. Безкоштовно отримають ці картки пільговики, які мешкають у Костопільській громаді — у місяць можливо буде кожному здійснити 11 безкоштовних поїздок. Усі інші будуть ці пластикові картки купувати. Ухвалили рішення робити все поступово, бо до нововведень люди повинні звикнути. Окрім того, ми розуміємо складний воєнний час, який зараз переживаємо. Але у нашому розумінні найкращі реформи проводяться саме у такі складні часи.
Давид Дідух, секретар міської ради Костополя:
— Нам першими в області вдалося запровадити електронну систему обліку в громадському транспорті. Запроваджуючи ці зміни, переслідуємо дві мети. Перша — це підвищення якості послуги. Адже програмне забезпечення завдяки GPS-системі демонструє, де знаходиться маршрутка. Кожна людина може бачити, коли на ту чи іншу зупинку під’їде громадський транспорт. По-друге, маємо інформацію, як працюють маршрутки у пікові навантаження. Це дозволяє за потреби корегувати роботу громадського транспорту. Кінцевою метою реалізації цього всього проєкту є запровадження «картки костопільчанина». Завдяки їй можна буде оплачувати абсолютно усі послуги, які надаються у Костополі. Наприклад, плата за відвідування басейну, спортивної школи, музичної школи, послуг ЦНАПу та інше. Оскільки це великий обсяг інформації та послуг, то ми вирішили почати саме з громадського транспорту.
Богдан СЛОНЕЦЬ.